Hej vi ska bygga hus och vi har nu skalat ned det till de företagen som nämns i rubriken.

Jag vill ha era synpunkter på de olika företagen, för och nackdelar, egna erfarenheter när det gäller bygge i Stockholm.

Jag tar gärna emot tips på husleverantörer som bygger enligt kundens egen ritning.

Tack på förhand☺️
 
Hej!

Bygger just nu med LBHus. Lååång process, från kontraktsundertecknande sommaren 2021, till avrop tidigt 2022 till att huset skulle vara klart i mitten av maj. Nu verkar det bli några veckor försenat ändå...

det har varit många, många diskussioner med LBHUS och deras säljare, byggledare, försäljningschef, och deras entreprenadchef.

Finns mycket att säga men kanske att jag i nuläget väljer att ligga lite lågt.....men skulle ge rådet att vara noga, mycket noga med val av leverantör. Se till att allt finns skrivet i avtal.
 
  • Gilla
Carl Johansson och 1 till
  • Laddar…
Hultina Hultina skrev:
Hej!

Bygger just nu med LBHus. Lååång process, från kontraktsundertecknande sommaren 2021, till avrop tidigt 2022 till att huset skulle vara klart i mitten av maj. Nu verkar det bli några veckor försenat ändå...

det har varit många, många diskussioner med LBHUS och deras säljare, byggledare, försäljningschef, och deras entreprenadchef.

Finns mycket att säga men kanske att jag i nuläget väljer att ligga lite lågt.....men skulle ge rådet att vara noga, mycket noga med val av leverantör. Se till att allt finns skrivet i avtal.
Hoppas det går bra för er! Har du lust att ge exempel på någonting som har blivit tokigt och som inte fanns avtalat eller eller som ni tolkar olika?
 
Hej!

Jo...saker flyter på. Vi har sedan 3 veckor tillbaka fått huset slutbesiktat och godkänt (med förbehåll), och även kommunen har varit här och godkänt huset så vi håller som bäst på att flytta in i det.

Det är skönt med ett nytt hus, även om man kommer på sig själv ibland med att undra "hur tänkte vi här?" när man letar ett eluttag eller ett lamputtag. (Tips - man kan aldrig få för många eluttag eller lamputtag i taket). De småkostnaderna är bagateller i sammanhanget.

För att sätta saker i sitt sammanhang - vi har betalat hela huset, trots att det finns förbehåll i besiktningen och ett visst belopp satt på det. orsaken till varför vi betalt handlar om LBHUS krav på bankgaranti för att de ska släppa spärrförbindelsen (vilket i sin tur är ett krav för att kunna sätta om lånet från ett byggkreditiv till ett vanligt banklån).

I ärlighetens skull ska man även säga att LBHus har tagit på sig att åtgärda saker som inte blivit riktigt bra, till exempel att vi har ett hörnskafferi som på ritningen ska kunna öppnas fullt ut, men i praktiken inte kan göras det eftersom kyl/frys sticker ut några cm och påverkar skafferiet. Det tog LBHUS på sig att lösa (eller om de i sin tur kräver Marbodal på pengar - vet inte, och bryr mig inte heller).

En sak som vi i nuläget är oense om är ett tillval som vi gjorde i tvättstugan:
I vårt avrop står det en viss modellbeteckning och produktserie (IQ800) och av en viss teknisk prestanda. Här vet jag att jag hade en diskussion med säljaren om vad som skulle ske om den produkten inte fanns kvar när huset byggdes (vilket faktiskt skedde). När vi flyttar in ser vi att det inte stämmer överens med avtal och avrop - och att vi som kund inte blivit informerade om detta. Här har vi en pågående diskussion med dem, men nu under sommaren så ligger det lite lågt...
Här hade jag önskat att jag hade varit ännu tydligare i mina samtal med säljaren (som naturligtvis inte finns kvar i organisationen...).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.