Hej,

Kan man göra som bilden i bifogat dokument visar?

Huset är ett hus med brutet tak och takstolar som fig. 1 visar. Min undran är om det går att göra som fig 2 visar för att skapa utrymme i huset. Dvs. att man lägger in en kil enligt bild (grön på fig 2) och att man därefter kan ta bort delar av takstolen (blåa bitar på fig 1) Vad jag förstår så är just belastningen på detta område, ned i väggen.

Eftersom det går en trapp upp till vånging 2 längsmed ena väggen i huset och att det där har gjort någon lösning som gör att man skapar yta enl. fig 2. Kan det vara så de har gjort en gång i tiden vid bygget av huset eller skall man göra på något annat sätt för att få det ok utan att riskera något?

Tack på förhand?
 
Först tänkte jag att hålla tyst, det är bättre om du får svar från någon mer kunnig, men eftersom ingen yttrat sig än så...

Jag är litet skeptisk.
Stödbenet som du vill ta bort är väl mest till för att hindra takstolen för att kollapsa inåt. Din kil ska göra samma sak men eftersom den sitter långt ner blir det en väldigt lång momentarm ovanför den så den borde väl få mycket större krafter på sig än stödbenet har?
Sen har du ritat det som att kilen ska sitta mot toppen av väggen en bit ovanför vindsbjälklaget. Är du säker på att det finns ett bärande upplag där? Det är litet olika hur mansardtakstolar är gjorda.

Det är i och för sig vanligt att det fattas ett och annat stödben i såna här hus men då finns det ofta något slags avväxling. I vårt hus (från tjugotalet med mansardtak) fattas två stödben p g a trapphusets placering men där finns i stället en inre stödjande vägg parallellt med trapphuset.

Det var litet funderingar...hoppas att någon som verkligen vet kan kommentera...
 
Tack för svar.

Jag har lagt till en ny bild där jag försökt att rita lite noggrannare över hur det är konstruerat idag, kanske att det kan vara till ett bättre underlag för hur det är nu och råd i frågan, dock så gäller fortfarande tanken om hur kilen skulle placeras, dvs bild i tidigare inlägg.

Det jag inte riktigt är med på gällande momentet och belastning vid ex. blåst är att den delen som jag vill ta bort sitter i en och samma del som håller taket uppe. Därmed så har jag fått för mig att den horisontella och korta delen är till för att bära takstolen på den bärande ytterväggen, övriga delar är därmed som stöd för denna?

Vidare eftersom det finns bjälkar som går från ena sidan till den andra (vindsgolvet) så finns det väl av dessa ett stöd för de yttre påverkningarna som kan uppstå? Även dessa har väl en bärade och avlastande effekt på ytterväggarna då de vilar på den bärande väggen i mitten av huset?

Precis som du beskriver så är det även i mitt trapphus. Jag kan även se att den horisontella väggen där går längre upp än där takstolarna är intakta, dvs att det bakom väggen finns någon form av kil eller liknande om förlänger den horisontella väggen lite uppåt likt det skulle bli om jag gjorde som jag tänkt. Upplever inte att de har lagt till en "extra" och stödjande vägg.

Det jag sett är i ett annat hus hos några vänner där de har brutet tak men där de nog inte alls har många av dessa delar kvar på sina takstolar som jag är undrande kring. Skulle kunna tänka mig att det i deras hus saknas kanske 4-5 av 7 takstolar (förutom de som är i själva gaveln) och de är på båda sidorna, men de kanske har enorma avväxlingar där?

Som sagt, jag är tacksam för all hjälp och råd jag kan få eftersom jag känner att det kanske inte är så smart att sätta igång att kapa hejvilt.

Tack på förhand
 
Off topic men om du lägger upp bilder istället för worddokument som stoppas pga risk för virus så finns det nog förhoppning om fler råd.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.