Rättigheter och skyldigheter.
Vi bor i Parhus. Det högra på bilden.
Vi båda är ägare av tomträtten.
Vi vill byta takpannor på vår halva. Är det något grannen kan ha synpunkter på?
Idag är det betongpannor dubbel och vi vill byta till singel tegelpannor på vår halva.
De kan vara tunnare än betongpannor.
Som man ser på bilden så är ytterväggen på deras takkupa exakt i skarven mellan tomterna.
Plåten på takkupan(mot takpannorna) sitter därmed på vår sida.
Denna plåt behöver nog bytas om vi byter takpannor, vi är beredd att ta den kostnaden
Även behövs ev. skarvplåt som överlappar de båda pannomdellerna lodrät
På andra sidan kan man behöva en skarvplåt från nock lodrät på andra sidan som överlappar de olika pannmodellerna.

Finns det någon problematik här?
Låt säga att grannen inte vill att vi byter takpannor. Kan denne bestämma det?
Om inte, vad har denne för rättigheter när det gäller själva skarven?
Jag tror vi kan komma överens men vill bara veta vad som gäller.

Andra undringar/ kommentarer?
 
  • Tvåvåningshus med rött tak, vindsvåning, fönster, markiser och trädgårdsdekorationer. Markerade områden visar skador/avvikelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Spännande tråd med det lite egna institutet tomträtt.

Det är första gången jag hör om en samägd tomträtt på detta sätt. Ni båda grannar är alltså delägare av en enda tomträtt?

Hur är löst det med byggnaden, är den också samägd eller äger ni halva byggnadskroppen var?

Jag tänker att när ni samäger så kickar samägandelagen in. Och där är väl huvudregeln att man ska vara överens om förvaltningen.
 
  • Gilla
mGustafsson
  • Laddar…
Jag har blandat ihop termerna. Vi äger varsin friköpt tomt, som delar huset. Sen så är det Servitut: Avtalsservitut villa.
 
  • Äldre handritad karta med tomter, måttangivelser, vägar och grönområden. En del är markerad med rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Då gäller väl i princip det vanliga. Skall du byta tak så får det inte ge skador hos grannen.

Enkupiga tegelpannor är iofs snyggt på ”rätt hus”. Men jag tror att det kan se väldigt konstigt ut på bara halva huset.
 
  • Gilla
sir_daniel och 4 till
  • Laddar…
Jag skulle verkligen rekommendera att ni kommer överens om pannor, olika på olika delar av huset blir inte snyggt. Kan ni dessutom synka bytet borde det bli billigare.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M marre696 skrev:
Jag har blandat ihop termerna. Vi äger varsin friköpt tomt, som delar huset. Sen så är det Servitut: Avtalsservitut villa.
Ok, ni äger era egna fastigheter. Vad står det i avtalsservitutet? Rätt att nyttja grannens fastighet för underhåll kanske?
 
Varför byta pannor?
Varför byta till annorlunda pannor, det kommer bara ge huvudbry.
Är det något fel på pannorna.
Instämmer med föregående skrivare att det kommer se konstigt ut.

/W
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
De är redan olika. Ena vitt teglat, det andra gul puts.
Men oavsett så stanna vid sakfrågan.
 
M marre696 skrev:
Men oavsett så stanna vid sakfrågan.
Javisst kan grannen ha synpunkter, både ekonomiskt och utseendemässigt lär det vara till nackdel för grannen om ni byter till nån annan typ än vad som redan ligger på taket.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Javisst kan grannen ha synpunkter, både ekonomiskt och utseendemässigt lär det vara till nackdel för grannen om ni byter till nån annan typ än vad som redan ligger på taket.
Japp smaken är olika. Jag tror de kommer se att det kommer öka värdet på båda.

Men låt oss stanna vid sakfrågan. Stryka gilla/ogilla argumenten.
 
Har svårt att se hur man ska kunna byta halva taket utan att göra någon sorts åverkan på grannens halva. Och om grannen vägrar tillåta det är man väl körd? Eller?

Möjligtvis att man kan byta taket en bit in på den egna sidan och lägga skarven där. Men då hamnar man ju i en jobbig sits den dagen då grannen vill/måste byta sin takhalva.
 
Claes Sörmland
Svaret här är juridiskt enkelt, TS står för underhållet av sin fastighet och grannen har inget att säga till om.

Till detta kommer ju frågan om det behövs tillgång till grannens tak för att byta TS tak, då ska grannen ge det medgivandet. Grannen måste liksom TS visa skälig hänsyn till varandra (allmänna hänsynsreglerna i jordabalken) och det är skäligt att grannen inte förhindrar TS takunderhåll t ex genom att utan orsak neka tillgång till taket.

Fortfarande nyfiken på vad det står i servitutet. Är det möjligen tillgång till grannens fastighet för underhåll av TS hus?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Svaret här är juridiskt enkelt, TS står för underhållet av sin fastighet och grannen har inget att säga till om.

Till detta kommer ju frågan om det behövs tillgång till grannens tak för att byta TS tak, då ska grannen ge det medgivandet. Grannen måste liksom TS visa skälig hänsyn till varandra (allmänna hänsynsreglerna i jordabalken) och det är skäligt att grannen inte förhindrar TS takunderhåll t ex genom att utan orsak neka tillgång till taket.

Fortfarande nyfiken på vad det står i servitutet. Är det möjligen tillgång till grannens fastighet för underhåll av TS hus?
Tillgång är ju en sak, åverkan är en annan. Kan TS verkligen tvinga grannen att upplåta en del av sitt tak för en skarv som grannen inte vill ha där? Vad händer om grannen hävdar att det skulle sänka värdet på bostaden? Till exempel p.g.a. ökad risk för läckage eller nåt. Är det fortfarande skäligt då?
 
Claes Sörmland
Kilrain Kilrain skrev:
Tillgång är ju en sak, åverkan är en annan. Kan TS verkligen tvinga grannen att upplåta en del av sitt tak för en skarv som grannen inte vill ha där? Vad händer om grannen hävdar att det skulle sänka värdet på bostaden? Till exempel p.g.a. ökad risk för läckage eller nåt. Är det fortfarande skäligt då?
TS ska inte in och pilla på grannens hus tänker jag. Behöver det ordnas en ny anslutning mellan taken så får grannarna samarbeta. Grannen måste då inse att det inte finns möjligheter att hindra TS från att byta taket på sitt hus och TS får inse att anslutningen måste göras så att också grannen är nöjd med utförandet. Samarbetar inte grannen så får man strunta i denne och ta skälig hänsyn, t ex ordna så att taket inte läcker vid anslutningen.
 
  • Gilla
marre696 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.