Vad har ni för erfarenheter och rekommendationer vad gäller träskruv utomhus i byggkonstruktioner?

Jag fick byta stort antal skruvar i utetrappen pga de gått rakt av och jag har aldrig varit med om nåt sånt. 6*90 C4 från Biltema har inte klarat mer än ett år utomhus. Trappen rör sig inte speciellt mycket vid kyla så jag misstänker att Biltemas skruvar har låg kvalitet.
 
Har hade också massa Biltema trallskruv som gick av.
Heco tycker jag fungerar bra.
 
klosp11
Q Qaniel skrev:
Har hade också massa Biltema trallskruv som gick av.
Heco tycker jag fungerar bra.
Gunnebo och Fischer tycker jag är bra. För något viktigt använder jag minst A2 blir det synligt A4. A4 är det ända som håller bra över tid. Heco är ok med men jag tror att Gunnebo är bättre.
 
Oskyddade konstruktioner utomhus kan vara luriga, speciellt när det är lite stöddigare dimensioner inblandat. Jag byggde för några år sedan ett trädäck med 45x195 som trall. Skruvade med Heco 6x100. Det lät ibland som pistolskott när dessa skruvar gick av, vid tex kyla. Min egen slutsats blev att dessa stora plank rörde sig för mycket mellan årstiderna, skruvarna klarade inte alltid det.
 
Jag kör med biltemas träskruv för utomhus
och aldrig varit med att dom har gått av förutom nu när jag gjorde gjutform. Dom som är c4 är troligen av för hårt material, lika som ankarskruven som dom har, dom går bara av. Eller så använder jag TFT Jetting Screws
 
Framförallt är det viktigt att ämnena du skruvar ihop dras samman så det inte blir någon glipa. Friktionen mellan ämnena håller sedan rörelser som drar av skruven.
 
Essves sortiment är bra överlag tycker jag.
 
Bygger på min altan nu.
Bygget startade för 2 år sen så nu ersätter jag snedsträvor med riktigt staket, och många skruvar har gått av.......
Biltema är en trolig leverantör, men jag kommer inte ihåg.........
Klantskallejag köpte fler Biltemaskruv häromdagen, men i fortsättningen blir det bara Esseve...

/W
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.