galento
N Niq skrev:
Volvos lådor skall väl spolas igenom tills det kommer ren olja. Man får inte ut all olja om man bara tömmer den. Nu var det ett antal år sedan det var aktuellt för mig så det kan hända att jag inte kommer ihåg allt rätt.

Geartronic ser väl ut något liknande som den här bilden. Kommer dock inte ihåg när den kom kan hända att den inte fanns 02
[bild]
Ja så ser inte växelväljaren ut i våran utan som på bilden nedan. Jo egentligen ska väl
oljan spolas igenom men kollade detta med en mek på Volvo verkstaden som menade
att man kunde tappa ur och fylla i ny också så jag gjorde det i 3 omgångar. Osäker på
om detta gjorde att lådan växlade annorlunda men kändes ju bättre psykiskt att ha gjort
det iallafall 😎😎

Automatväxelspak, handbroms, kontrollknappar för bilklimat, parkeringsknapp aktiverad, interiör detaljbild, mönstrad matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Isakare Isakare skrev:
Volvo har väl i princip 2 lådor från den tidsåldern. AW 35 och AW55.
Den senare på Diesel och turbomotorer. Själv aldrig haft nått nyare än -02, men den AW 55 lådan hade sticka.
Saab hade samma 5v automat. Skitlåda. Hade mkt problem med min. Vet andra med samma låda och alla strulade. Tror det är för att oljan blir dålig med tiden men aldrig byts...
 
galento galento skrev:
Ja så ser inte växelväljaren ut i våran utan som på bilden nedan. Jo egentligen ska väl
oljan spolas igenom men kollade detta med en mek på Volvo verkstaden som menade
att man kunde tappa ur och fylla i ny också så jag gjorde det i 3 omgångar. Osäker på
om detta gjorde att lådan växlade annorlunda men kändes ju bättre psykiskt att ha gjort
det iallafall 😎😎

[bild]
Jag har rasat 2 sådana lådor på samma bil. Den nya höll 25 mil. Volvo hade inte så duktig mekaniker så han gjorde något misstag, men det var ju skönt och slippa jobba nån timme :p
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
RoTe
J JohanLun skrev:
Saab hade samma 5v automat. Skitlåda. Hade mkt problem med min. Vet andra med samma låda och alla strulade. Tror det är för att oljan blir dålig med tiden men aldrig byts...
Så är det väl skitunderhåll och inte skitlåda?!
 
RoTe RoTe skrev:
Så är det väl skitunderhåll och inte skitlåda?!
Ja, vad jag förstått gick taxibilarna 35-40" mil på en låda.
Värre var det för MB, runt 00 gick de 20" trots oljebyte.
 
Jo MB gick utför ett tag där. Årsmodeller runt -90 gick väl 50+ per låda?
 
Fotografen Fotografen skrev:
Jo MB gick utför ett tag där. Årsmodeller runt -90 gick väl 50+ per låda?
Jag har haft en MB200 bensin-75 ägd av samma taxichaffis i 87" mil 75-94.
En riktig pedant, bilen hade full körjournal. Lådan var bytt en gång, motorn 3. Bilen gick i Stockholm.
Mins inte vilket miltallådan byttes.
 
RoTe RoTe skrev:
Så är det väl skitunderhåll och inte skitlåda?!
Näe. Den är vad jag förstår lite felbyggd. Ventilerna börjar kärva på de tidiga. Ska vara en speciell olja i denna låda. De växlar ofta kass på de låga växlarna.

Men byter man olja har jag förstått de har större chans att överleva.

En bekant som jobbade på Saabs utveckling sa att de var kanonbra när de utvecklade dem. Så frågan är vad som gör att de rasar.

Min bil hade bytt låda en gång. En varvtalsgivare började generera felkoder och strax efter gjorde den en hemsk växling, bytte givare men några veckor senare slutade lådan driva. Bytte på en auktoriserad saab till en fabriksny låda. Växlade ändå inte bra. Adapterade lådan flera gånger. När jag sålde bilen så funkade den, men riktigt mjukt växlade den inte.

Vet flera andra som hade liknande problem, en fick ventilpaket bytt när bilen var ett fåtal år gammal. Vi pratar ju dock om bilar från 2003-2005 nånstans, men de var som sagt kass efter ganska få mil...
 
galento
Kollar man i Haynes rephandbok för V70 från 2000 till maj 2007 så finns
det tre automatlådor beskrivna.
AW 50-42 fyrstegslåda
AW 50-50/51 femstegslåda
TF-80SC sexstegslåda ( Geartronic )
 
galento galento skrev:
Kollar man i Haynes rephandbok för V70 från 2000 till maj 2007 så finns
det tre automatlådor beskrivna.
AW 50-42 fyrstegslåda
AW 50-50/51 femstegslåda
TF-80SC sexstegslåda ( Geartronic )
Aha. Undra vad TF står för ?? AW är ju Aisin Warner.
 
Har AW50-lådorna extra uttag för fyrhjulsdrift?
TF-lådan är väl en dubbelkopplingslåda utan momentomvandlare? Den är också tillverkad av Aisin och är förberedd med extra kraftuttag, så jag antar att den sitter i AWD-modellerna?

Men det är 20 år sen jag meckade med Volvo, så jag kan ha fel...
 
  • Gilla
Skoog77
  • Laddar…
useless useless skrev:
Har AW50-lådorna extra uttag för fyrhjulsdrift?
TF-lådan är väl en dubbelkopplingslåda utan momentomvandlare? Den är också tillverkad av Aisin och är förberedd med extra kraftuttag, så jag antar att den sitter i AWD-modellerna?

Men det är 20 år sen jag meckade med Volvo, så jag kan ha fel...
TF lådan är den som sitter i alla Volvo typ, en vanlig klassisk låda

https://en.m.wikipedia.org/wiki/AWTF-80_SC
 
Ja, så verkar det vara. Jag antar att man bl a valt den för att den stödjer fyrhjulsdrift?
 
Bränslesnål 6vxl, awd och klarar mycket vridmoment. Så ett klart vettigt val
 
AW50/55 användes fram till 2005. Även den hade "geartronic" och fyrhjulsdrift. Från 2006 användes TF80 som hade en växel till framåt osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.