Hej. jag tycker att min kyl med frysfack som jag har i min båt, inte fungerar tilfreds ställande. tror jag kan få den att fungera bättre om jag monterar in ett hyllplan i ett lite issolerande matrial, direkt under frysfacket.
Det finns ett färsigt spår där, som är lika dant som övriga spår för hyllor, så något har nog suttid där nångång.

Frågan är vad för matrial jag ska bygga hyllplanet av?
spåret där själva hyllplanet träs in är ju ganska litet6-7mm högt, men sen har jag kanske 1,5-2 cm upp till frysfacket
matrialet ska ju gärna vara lätt att städa av, eller om man på någe vis kan ytbehandla det så det blir lätt torkat.
 
Borde ha suttit ett nätgaller där original. Köp en skiva i valfri plast med lämplig tjocklek, såga till och sätt in. Glasmästaren hos dig borde ha genomskinliga så du ser igenom.
 
Något med isolerande egenskaper.. hmm. Något som inte heller ta åt sig lukt och fukt. Det måste bli plast, med luftspalt.
 
ska kolla med glasmästaren vad han har att erbjuda
 
Kanalplast kanske skulle fungera, om den monteras på rätt ledd. Alltså med kanalerna i rät vinkel mot spåren i sidorna på kylen. Och om du kan hitta någon som är tunnare än 10 mm förstås, vet inte om det finns.

Men tror du inte att du riskerar att det inte blir tillräckligt kallt i kyldelen, de där maskinerna brukar vara byggda för att det inte ska vara för välisolerat mellan de båda delarna?
 
jag tror det ska vara nått där från början, annars fattar jag inte varför spåret finns där.
sen så kan den inte bli fel! blir kylen för varm, är det ju bara att ta bort lita i bakkant på hyllan, så luft strömar ner lätare.

i dag blir kylen som varmast +3 grader om jag kör på minsta effekten o skilnaden mellan kyl o frys är inte ens 5 grader.
 
Är det ett absorptionsskåp (gasol/el) eller kompressorskåp? Om det är ett absorptionsskåp och du kör på 12v så får du sämre kyla i skåpet.
 
det är en kompressor kyl, som nån gång fått en ny kompressor med nytt reglage bredvid kylen. den drivs av 12 eller 230 volt, inget annat
 
Jag var o inhandla en bit plexiglas idag, får se om det blir tid över imorgon till att såga tillden.
 
Jag har nu provkört kylen med plexi sivan i.
förut fick jag +3 grader i kylen med reglagen på det absolut lagsta (mätte då inte hur kall frysfacket blev)
nu fick jag vrida på drygt hälften för att komma ner till +7 grader i kyldelen, då var frysfacket ca -7- -10 (hade inge bra temp mätare, för minusgrader)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.