Tjena, la igår underlagspapp på mim friggebod och på ett ställe räckte pappen till för att gå över trekantsregeln men inte hela vägen när till kanten och över råsponten

Är detta ett måste? Sett olika bilder och videos, vissa går inte ens över utan bara upp till trekantsregeln

Måste jag lägga till en remsa eller låta det vara?
 
Vad ska du ha för i material ovanpå?
Men generellt om den täcker hela snedkanten så räcker det, inte tvång att den är nedvikt så den hamnar mellan trekantslist och vindskiva. Har gjort enkla byggnader där den får gå upp en bit längs vindskivan utan något nervikt.
Förr var det mera standard att göra så.
 
A AndersS skrev:
Vad ska du ha för i material ovanpå?
Men generellt om den täcker hela snedkanten så räcker det, inte tvång att den är nedvikt så den hamnar mellan trekantslist och vindskiva. Har gjort enkla byggnader där den får gå upp en bit längs vindskivan utan något nervikt.
Förr var det mera standard att göra så.
Ytpapp ovanpå, kanske bara jag som oroar mig för vatten för mycket 😅

Den går ju till och med över trekantslisten och nästan förbi råsponten på utsidan
 
E
Många pappläggare vill ha någon papp upp på trekanstslisten utan denna sätts efteråt uppe på underlagspappen. Sedan svetsar dom ytpappen på trekanstslisten och så blir det tätt.
 
Jag har precid gjort ett förråd, 15 kvm, med underlagspapp och vanlig klister ytpapp för 6 grad pulpettak.
Efter jag lagt underlagspapp så satte jag vindskivor som är några cm högre än trekantslisten. Ytpappen rullades ut och fästes. Efter det renskar jag ytpappen jäms med vinskivornas överkant och på med vindskiveplåten.
Friggebod och liknande små byggnader fixar man själv med material för det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.