Hej!

Jag köpte en taklampa som ni kan se på bilden och nu vet jag inte hur jag kan montera den i taket.

Det verkar sitta en gammal takdosa i taket med en gängad stolpe för krok i mitten (se bild).
Avståndet mellan skruvhål i taket är ca 100 mm.
Hålet i taket har diameter 70 mm.

Avstånd mellan hål på lampkoppen är också ca 70 mm (se bild).

Vad är bästa sättet att montera lampan?

Almin
 
  • Taklampa med vit skärm och mässingsfärgad armatur på vit matta, demonterad och klar för installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En taklampans baksida med ledningar, terminalblock och tillverkaretikett på vit textil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen elinstallation, tak, flera färgade elledningar sticker ut, ej anslutna, förberedelse för belysningsinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tommty
Redigerat:
Tommty Tommty skrev:
som du skriver finns det en hållare för takkrok i dosan så du har 2 alternativ:

Köp en krok:
[länk]

Eller som tidigare lampa, sätt en utanpåliggande takkrok och använd de 2 hålen som är utanför dosan:
[länk]
Tack för svaret.
Tommty Tommty skrev:
som du skriver finns det en hållare för takkrok i dosan så du har 2 alternativ:

Köp en krok:
[länk]

Eller som tidigare lampa, sätt en utanpåliggande takkrok och använd de 2 hålen som är utanför dosan:
[länk]
Tack för svaret.

Jag har en krok.

Men problemet är att lampkoppen behöver också skruvas fast i något som kan hålla ca 10 kg vikt.
Och avståndet mellan dessa hål på koppen är bara 70 mm.

Vikten borde inte belasta lampans elsladd utan metallkedjan.


Som det ser ut, det är tänkt att man hänger lampans elsladd i kroken.
Den utanpåliggande kroken du visade skulle skada sladden, den har skarpa kanter.
 
MultiMan
Särskilt den bruna kabeln som kommer ut från dosan har avbrutna och spretiga kardeler så du måste klippa av och skala fram ny koppar innan du ansluter.
 
Är armaturen verkligen komplett? Jag tycker det verkar som det saknas en bottenplatta. Du ska absolut inte hänga den i kabeln.
 
Tommty
missade helt att det var kablen som gjorde en loop i lampan, trodde detta var en metallkrok med ögla....

då saknas fästanordningen till lampan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.