• Osäkrade, avskalade elektriska kablar mot isoleringsmaterial i tak. Potentiell brandrisk. Installationsfas, behov av säkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det på andra sidan OSBskivan?
Hur är trådarna dragna på andra sidan OSBskivan?

Enkelisolerade trådar får inte gå igenom tex en OSBskiva på det sättet, utan enkelisolerade trådar ska vara dragna i VPrör/flexalang

Den aktuella armaturen ska ha kabel in i sig och inte lösa trådar.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vad är det på andra sidan OSBskivan?
Hur är trådarna dragna på andra sidan OSBskivan?

Enkelisolerade trådar får inte gå igenom tex en OSBskiva på det sättet, utan enkelisolerade trådar ska vara dragna i VPrör/flexalang

Den aktuella armaturen ska ha kabel in i sig och inte lösa trådar.
Det är dragen ditt med vprör.
 
VPröret ska gå ner genom hålet i OSBn, VPröret ska sluta tidigast jäms med undersidan av taket.

Kommer du åt ovanför OSBn?
Jag hade sågat upp för en takdosa å monterat en, å sen gått med kabel från takdosan till armaturerna.
 
Demmpa Demmpa skrev:
VPröret ska gå ner genom hålet i OSBn, VPröret ska sluta tidigast jäms med undersidan av taket.

Kommer du åt ovanför OSBn?
Jag hade sågat upp för en takdosa å monterat en, å sen gått med kabel från takdosan till armaturena.
Jag ska försöka dra lite i den utifall det kommer mer kabel. Annars får jag göra som du säger såga större och montera takdosa. Men vet du hur jag ska koppla elen? Blå är väl L2? Och gul/grön är ju jord men gröna kan det vara L1? Eller har jag helt fel?
 
Ja, du har fel.
 
  • Gilla
Robin Lindberg och 1 till
  • Laddar…
Vet du hur det ska kopplas då?
 
Tommty
Intressant med både grön och gulgrön FK. Antingen gammal installation i skiftet 80-85 eller så har någon pulare varit i farten.

Vilken kabel som är vilken går inte att svara på, här behöver multimeter användas för att säkerställa vilken som är jord, nolla och fas
 
Huset är byggd 1971, om jag hämtar en elektriker är det möjligt för honom att koppla ledarmaturen jag länka? Alltså utan att dra om nya kablar osv?
 
Tommty
Khexri06 Khexri06 skrev:
Huset är byggd 1971, om jag hämtar en elektriker är det möjligt för honom att koppla ledarmaturen jag länka? Alltså utan att dra om nya kablar osv?
ahh tankevurpa av mig, gul/grön kom runt 70.

rimligtvis borde du ha fas, nolla och jord i dessa 3 ledare, lampan kräver fas och nolla då den är dubbelisolerad så jorden skall inte kopplas in, vilket gör det viktigt att du behöver lista ut vilken som är fas och nolla.

Så svar: Ja, elektriken borde bara kunna koppla in detta utan att göra något mer än att identifiera vilka kablar som gör vad. Eventuellt kan det behövas en kopplingsdosa och EKK/EKLK kabel om enda sättet är att koppla den armaturen är via sidan.
 
Redigerat:
Tackar, armaturen jag köpt har en blå och brun kabel , vet du vilken av dem som ska kopplas på fas och nolla?
 
Blå är nolla och brun fas. Det är egentligen inte viktigt att det blir rätt.
Jag skulle bli mycket förvånad om blå i taket inte är nolla.
 
Tommty
Khexri06 Khexri06 skrev:
Tackar, armaturen jag köpt har en blå och brun kabel , vet du vilken av dem som ska kopplas på fas och nolla?
Vilket som är fas och nolla i armaturen har inte så stor betydelse,

det viktigaste säkerställa att den verkligen är fas och nolla du har i dessa kablar som hänger ner i taket, det är därför det behöver mätas fram för att säkerställa detta.
 
  • Gilla
Khexri06
  • Laddar…
Då borde jag alltså kunna testa själv genom att koppla blå från lampan till blå och grön till brun. Värsta är som kan hända är väll säkringen eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.