Har denna till spabadet och kopplad till hemassistenten via modbus.

ORNO OR-WE-517 multitariff tvåvägs elmätare kupa 3-fas visning av strömförbrukningen med MID-certifikat, kommunikationsprotokoll, 0,25 A – 80 A, 3 x 230 V/400 V, 50/60 Hz, 1000 imp/kWh https://amzn.eu/d/eg7Il7R
 
vattenmelon
M MickePettersson skrev:
Som rubrik lyder, jag vill installera en mätare till bergvärmepumpen och en till bubbelpoolen.

Om den går att nolla (reseta) är det ett plus, men inget krav.

Vad har ni för erfarenheter? Har ni installerat eran mätare i proppskåpet eller på annat ställe?

Men framförallt, vilken mätare har ni?

Jag funderar på denna, vad tror ni om den?
[länk]

Eller finns det någon billigare på tex Amazon som funkar bra?
B buffyin skrev:
Jag vill göra exakt samma sak och har införskaffat 2st Shelly Pro 3em ([länk]) Finns också också icke pro model som kostar som den du länka till. Ska kopplas in under semestern.

De har egen webbserver och kan få direkt förbrukning direkt i mobilen över molnet, se inget behov av nolla samt kan se förbrukning per timme. Kör Shelly plug till LLVP redan idag.

[bild]
Precis som "buffyin" har jag Shelly Pro 3EM, fungerar utmärkt även om de var relativt dyra. Ser inte heller något behov av att "nolla" mätarna. Jag har ingen erfarenhet av andra mätare. Jag använder mobil-app mot deras molntjänst, mina mätare är koppplade till mitt gäst-wifi. Men det finns möjlighet att använda inbyggd webserver om man inte vill ha mätarna uppkopplade.

Elcentral med öppna säkringsskåp och synliga säkringar och ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MickePettersson och 1 till
  • Laddar…
Ja shelly 3EM är riktigt bra. Jag kan dock se ett behov av att kunna nolla mätarna, t.ex. om man vill utgå från en viss referens, t.ex. när den "riktiga elmätaren" visar säg 500 000 kWh.

Då vet man att om ens egna mätare visar 500 kWh, och den "riktiga" mätaren visar säg 501 500 kWh, då vet man att resten av huset har dragit 1 000 kWh över aktuell period.
 
Garos mätare som är MID-godkänd går att nollställa. Jag har gjort det själv. Det finns ett räkneverk som inte går att nollställa, och en trippmätare, likt en bil. Mycket praktiskt när man som jag köper begagnade mätare för man är snål :)
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
vattenmelon
S sebastiannielsen skrev:
Ja shelly 3EM är riktigt bra. Jag kan dock se ett behov av att kunna nolla mätarna, t.ex. om man vill utgå från en viss referens, t.ex. när den "riktiga elmätaren" visar säg 500 000 kWh.

Då vet man att om ens egna mätare visar 500 kWh, och den "riktiga" mätaren visar säg 501 500 kWh, då vet man att resten av huset har dragit 1 000 kWh över aktuell period.
S stugan_i_skogen skrev:
Garos mätare som är MID-godkänd går att nollställa. Jag har gjort det själv. Det finns ett räkneverk som inte går att nollställa, och en trippmätare, likt en bil. Mycket praktiskt när man som jag köper begagnade mätare för man är snål :)
Ja, "trippmätarfunktion" skulle kanske vara en bra funktion för Shelly, men jag har inte sett att något sådant finns.

Vill man göra det någon enstaka gång kan man teoretiskt exportera till fil och jämföra per dag, men för det priset Shelly betingar vill man förstås att sådant ska finnas inbyggt.

I mitt fall har jag 1 av mina 3 Shelly-mätare för totalförbrukning, dvs den visar detsamma som "riktiga" elmätaren.
 
vattenmelon vattenmelon skrev:
bra funktion för Shelly, men jag har inte sett att något sådant finns.
Shelly kan du nolla genom att göra factory reset på.
Trippmätarfunktion får man implementera i det som "läser av shellyn", dvs om man vill nolla regelbundet så får man göra det i den programvara som läser av mätvärderna.
 
  • Gilla
niklasn och 3 till
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Ofta är mätare till för just att inte kunna göra reset på då de används som grund till fakturering.
Men skulle jag vara du så skulle jag skaffa någon som har någon typ av kommunikations möjlighet.
M-bus är det många som har och är vanligt i just 'mätarbranchen'. Vattenmätare har också ofta M-bus. Enstaka elmätare har ethernet.
Detta för du kommer vilja kunna läsa av på 'avstånd' ganska snart tror jag.
Har aldrig stött på en elmätare med mbus ip, har du något exempel, gärna om det finns med möjlighet för strömtrafos, kan vara intressant! (Även om den ej är godkänd för fakturering)

Speciellt i jobbet, enbart statistikmätare oftast! Kör mycket piigab/elvaco lösningar med gateways idag.

Ibland ligger man halvt på håret kring lastenheter på mbus slingor.
 
Kan inte hitta att den har stöd för M-bus?
Däremot Modbus framgår via länken..
 
Ja, ännu hellre Bacnet om jag själv får välja 😃
 
useless useless skrev:
Den här har iallafall vanligt ethernet:
[länk]
Fast då är det mqtt eller http rest som gäller, finns ingen ren mbus i shelly’s mig veterligen.
Bra försök dock ;)

Eller vet någon av någon mätare med modbus tcp ens?
skulle också kunna fungera

Edit: såg nu att den hade modbus support…
Nästan sugen att testa :)
 
Redigerat:
Vet att Schneider Electric och Siemens har elmätare med Modbus TCP men det är en annan prisklass på dom mätarna.
 
  • Gilla
Robin Lindberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.