A Anders_Nilsson skrev:
Så sokel på villatak kostar 200 dollar per MWh? Och i Sverige sker produktionen mest på sommaren. Detta blir 2.2 kr per kWh, sedan skall räntan på investeringen betalas och även kapitalet.

Hur får ni ihop den här kalkylen? Låter som att det är bättre att köpa andelar i ett vindkraftverk.

Sedan vad gäller saker från 1940-talet som är konkurrenskraftiga idag så är Pripps Blå och generatorer för vattenkraft fortfarande helt ok. Har inte hänt mycket inom roterande elmaskiner även om kraftelektroniken förbättrats.
Staten ger bidrag som (för vissa) gör solpaneler lönsamma.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Så sokel på villatak kostar 200 dollar per MWh? Och i Sverige sker produktionen mest på sommaren. Detta blir 2.2 kr per kWh, sedan skall räntan på investeringen betalas och även kapitalet.

Hur får ni ihop den här kalkylen? Låter som att det är bättre att köpa andelar i ett vindkraftverk.

Sedan vad gäller saker från 1940-talet som är konkurrenskraftiga idag så är Pripps Blå och generatorer för vattenkraft fortfarande helt ok. Har inte hänt mycket inom roterande elmaskiner även om kraftelektroniken förbättrats.
För min del så har jag betalat mina paneler cash på vallen. Mitt främsta syfte är att minska på elköp eller rent av slippa köpa el över huvud taget. Om det sedan blir överskott så är det ok för min del. Man kan räkna hur man vill. Det går att få lika mycket plus som minus på det mesta beroende på vilja parametrar man tillför ekvationen.
 
G
G Guzzen1 skrev:
För min del så har jag betalat mina paneler cash på vallen. Mitt främsta syfte är att minska på elköp eller rent av slippa köpa el över huvud taget. Om det sedan blir överskott så är det ok för min del. Man kan räkna hur man vill. Det går att få lika mycket plus som minus på det mesta beroende på vilja parametrar man tillför ekvationen.
Du köper väl lika mycket el som alla andra nov-feb (ungefär)?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Väldigt svepande ...
Kan du förtydliga lite vilket fossilfria kraftslag som får subventioner? Är det kärnkraften, eller vågkraften eller ..
Och vilka subventioner får de?
Vindkraften subventioneras för att ta ett exempel. Fast det kanske inte räknas som fossilfritt. Det åtgår en hel del fossilenergi för uppförandet.
 
G Guzzen1 skrev:
För min del så har jag betalat mina paneler cash på vallen. Mitt främsta syfte är att minska på elköp eller rent av slippa köpa el över huvud taget. Om det sedan blir överskott så är det ok för min del. Man kan räkna hur man vill. Det går att få lika mycket plus som minus på det mesta beroende på vilja parametrar man tillför ekvationen.
Du kunde satt pengarna på sparkontot och fått ränta eller löst huslån så investeringen kostar.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Du kunde satt pengarna på sparkontot och fått ränta eller löst huslån så investeringen kostar.
Detta är ju lite komiskt. Spelar ingen roll vilken tråd man läser så är det alltid ni några stycken som inte har paneler som är så negativa till det och bara har en teoretisk uppfattning om hur det är att ha paneler.

Det finns de som förbrukar mer el sommarhalvåret än vinterhalvåret och jag t.ex. förbrukar dubbelt så mycket juni än december vilket gör en anläggning väldigt lönsam. Om du då tänker till så inser du att, han får ju inte så mycket för 60-öringen så då kanske den inte spelar så stor roll i ekvationen. Vidare så genererar anläggningen februari och oktober som täcker förbrukningen. Jag har inget behov av någon ekonomisk hjälp så som 60-öringen för att den ska betala sig.

Solceller är inte för alla det fattar jag med, men jag tycker ni argumenterar som om ingen ska skaffa det. Betala 200’ på lånet är inte lönsamt, likaså att investera samma pengar på börsen och kanske få 7% efter skatt om du har tur. Alla är inte kungar på börsen.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Vindkraften subventioneras för att ta ett exempel. Fast det kanske inte räknas som fossilfritt. Det åtgår en hel del fossilenergi för uppförandet.
12g CO2 per kWh för vind
2,5g CO2 per kWh för kk
Men det är mycket mindre än för gas och kol som ligger på
500 respektive 800 g/kWh (livscykelanalys), så visst är vindkraft "grön" trots co2-utsläppen. (Google)

Det finns så många sätt att räkna på , betrakta nyttan och beräkna samhällskostnaden.

Energiavkastning. Producerad energi i förhållande till energin som gick åt att bygga kraftverket.
Vindkraftverk har högre energiavkastning än övriga gröna tekniker och deras kapacitet ökar med närmare tio procent om året. Trots det minskar inte koldioxidutsläppen.

Nya vindkraftverk är grönast av de gröna teknikerna, visar beräkningar.

Under sin livslängd producerar ett vindkraftverk 44 gånger mer energi än vad det krävs att bygga det, vilket innebär att det har hög energiavkastning.

För solpaneler är motsvarande siffra 26:1, för kärnkraftverk 20:1 och för koleldade kraftverk 9:1 – då utan koldioxidutsläppen från kolförbränningen inberäknade.
 
T t3o skrev:
Detta är ju lite komiskt. Spelar ingen roll vilken tråd man läser så är det alltid ni några stycken som inte har paneler som är så negativa till det och bara har en teoretisk uppfattning om hur det är att ha paneler.

Det finns de som förbrukar mer el sommarhalvåret än vinterhalvåret och jag t.ex. förbrukar dubbelt så mycket juni än december vilket gör en anläggning väldigt lönsam. Om du då tänker till så inser du att, han får ju inte så mycket för 60-öringen så då kanske den inte spelar så stor roll i ekvationen. Vidare så genererar anläggningen februari och oktober som täcker förbrukningen. Jag har inget behov av någon ekonomisk hjälp så som 60-öringen för att den ska betala sig.

Solceller är inte för alla det fattar jag med, men jag tycker ni argumenterar som om ingen ska skaffa det. Betala 200’ på lånet är inte lönsamt, likaså att investera samma pengar på börsen och kanske få 7% efter skatt om du har tur. Alla är inte kungar på börsen.
Men vilka är då solpaneler bra för och motiverar det att samhället subventionerar deras elkonsumtion?

Samma de som är blint för , som inte berättar om sina förutsättningar, elproduktion/avtal, pris. Ganska avgörande.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
G Guzzen1 skrev:
Vindkraften subventioneras för att ta ett exempel. Fast det kanske inte räknas som fossilfritt. Det åtgår en hel del fossilenergi för uppförandet.
Jaså, jag hade bara koll på elcertifikatssystemet.
Kan du berätta på vilket sätt vindkraften subventioneras, jag är ärligt nyfiken.
 
D djac skrev:
Jo, jag har förstått att du ser så på subventioner, pengar i handen, och allt annat har du inga ord för
Jodå, det är du som saknar ord för dem, eftersom att du prompt ska kalla dem subventioner. Jag vägrar ta statens mest långtgående beskattning och säga att allt annat är subventionerat. När kärnkraften var straffbeskattad var inte all annan energiproduktion subventionerad i mina ögon, utan just kärnkraften som var straffbeskattad. Vi kan inte sätta det mest fiskalt konfiskatoriska som baslinje.
D djac skrev:
att avstå relevanta skatter och avgifter är också subventioner.
Men vem avstår här, och till vem?

I det här fallet pratade du om att vår (Sveriges) konsumtion av fossila bränslen skulle vara subventionerad. Hur exempelvis Ryssland, Venezuela eller Norge fördelar pengarna mellan sin statskassa och sina statliga bolag blir en akademisk övning – din påstådda subvention kommer ju inte oss tillgodo oavsett, utan stannar i producentlandet. Ofta rent av inom den statliga sfären.

Det finns ingen subvention av vår fossilkonsumtion – det är en myt och skenbild du sprider.

Jag slåss gärna för ett minskat fossilanvändande, nationellt som internationellt, men det är inte en fråga jag tror gynnas av bedräglig statistik. Fossil energi är snorbillig, i synnerhet om man bortser från dess externaliteter. Det måste hanteras, inte låtsas som om det inte är sant.
D djac skrev:
Detta gäller för allt fossilt, inklusive symaskinsoljan du eventuellt använder men ännu mer det som används i volym tex kol.
Börjar du gräva i det kommer du märka att det gäller i princip allt, och då menar jag inte bara energiproduktion utan allt. Jämför man med den högsta skattesatsen finns din typ av subventioner som ett hav runt oss.

I Sverige har vi nedsatt moms på mat – subvention! På kollektivtrafik – subvention! På kultur – subvention! Vi har lägre skatt på inkomster under ~50 tkr/månad – subvention! På pensioner – subvention! Vi har lägre fastighetsskatt på bostäder – subvention! På lantbruk – subvention! På vindkraftverk – schh…
 
  • Gilla
  • Haha
OramaC och 3 till
  • Laddar…
G
T t3o skrev:
Detta är ju lite komiskt. Spelar ingen roll vilken tråd man läser så är det alltid ni några stycken som inte har paneler som är så negativa till det och bara har en teoretisk uppfattning om hur det är att ha paneler.

Det finns de som förbrukar mer el sommarhalvåret än vinterhalvåret och jag t.ex. förbrukar dubbelt så mycket juni än december vilket gör en anläggning väldigt lönsam. Om du då tänker till så inser du att, han får ju inte så mycket för 60-öringen så då kanske den inte spelar så stor roll i ekvationen. Vidare så genererar anläggningen februari och oktober som täcker förbrukningen. Jag har inget behov av någon ekonomisk hjälp så som 60-öringen för att den ska betala sig.

Solceller är inte för alla det fattar jag med, men jag tycker ni argumenterar som om ingen ska skaffa det. Betala 200’ på lånet är inte lönsamt, likaså att investera samma pengar på börsen och kanske få 7% efter skatt om du har tur. Alla är inte kungar på börsen.
Visst, så kan det vara. Men om du och vissa andra har så stor elförbrukning i tex juni så att den är högre än tex december så tillhör ni undantagen (lyx konsumtion, ac, pool, kör mycket elbil? Det är ju inte uppvärmning i alla fall) och det bör inte subventioneras mha rot på mtr och 60öringen.
Om jag kunde investera 1 000 000 Sek och sen slippa elräkningar för resten av mitt liv, "please take my money😃', men i nästan alla fall har de med solceller lika stort (ofta störts) behov av el-effekt ett kallt januari dygn som de som inte har, men de med solceller har betalat mindre till systemet som behöver tillhandahålla denna effekt/energi. Det är inte ett hållbart samhällsbyggande.
Eller så gör vi som vissa andra länder, mer solceller och samtidigt bygger vi (via staten/Vattenfall) stora gasdrivna fossil kraftverk för att täcka effektunderskottet.
 
G OMathson skrev:
Visst, så kan det vara. Men om du och vissa andra har så stor elförbrukning i tex juni så att den är högre än tex december så tillhör ni undantagen (lyx konsumtion, ac, pool, kör mycket elbil? Det är ju inte uppvärmning i alla fall) och det bör inte subventioneras mha rot på mtr och 60öringen.
Om jag kunde investera 1 000 000 Sek och sen slippa elräkningar för resten av mitt liv, "please take my money😃', men i nästan alla fall har de med solceller lika stort (ofta störts) behov av el-effekt ett kallt januari dygn som de som inte har, men de med solceller har betalat mindre till systemet som behöver tillhandahålla denna effekt/energi. Det är inte ett hållbart samhällsbyggande.
Eller så gör vi som vissa andra länder, mer solceller och samtidigt bygger vi (via staten/Vattenfall) stora gasdrivna fossil kraftverk för att täcka effektunderskottet.
”men de med solceller har betalat mindre till systemet som behöver tillhandahålla denna effekt/energi. Det är inte ett hållbart samhällsbyggande.”

Nähä, de som snålar med elen , är det också ett icke hållbart sätt? Klart som korvspad att de med solceller köper in mindre el, betyder det verkligen att det skapar en så stor effekt att det påverkar totalen?
 
G
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
”men de med solceller har betalat mindre till systemet som behöver tillhandahålla denna effekt/energi. Det är inte ett hållbart samhällsbyggande.”

Nähä, de som snålar med elen , är det också ett icke hållbart sätt? Klart som korvspad att de med solceller köper in mindre el, betyder det verkligen att det skapar en så stor effekt att det påverkar totalen?
Jo, så kan det bli. Om de med solceller bara betalar för nät och energi 6 månader om året men kräver samma nät och energi när elen behövs mest som de som betalar 12 månader, obs extermt förenklat. Jag tror inte vi är där än på länge, men visst, tyska befolkningen äger Uniper som äger merparten av Okg, mer solceller i omr 4 osv, Oskarshamns kk lägg ner av ekonomiska och politiska skäl. Vintrar som på 80 talet...
 
Det är det mest rättvisa systemet som går att få eller har du kommit på något annat system?
 
Det är väl rimligt att även fastigheter utan framdragen el betalar för nätet, för det kanske kommer att dras nät dit sen? 😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.