Jag bor i ett radhus som har en 25 år gammal altan som jag skall byta ut och dessutom göras större. Den befintliga altanen ligger direkt på jorden.

Min "trädgård" går i stort sett bara att komma åt innefrån huset så jag kan inte få in grävare och det blir grymt jobbigt att forsla jord och grus in och ut.

Jag hade tänkt att välja samma lösning som den befintliga, lägga den direkt på jorden. Där jag bygger ut altanen tänkte jag bara gräva bort det översta lagret gräs och matjord, så lite som möjligt.

Jag har sökt lite på det här forumet och hittar olika rekommendationer men de flesta säger att man skall ha grus under.

Tänkte inte fästa altanen mot huset så att inget förstörs om den rör på sig.

1) Är det ok att bygga altanen direkt på jorden?
2) Kan man bygga någon sorts ram av reglar och hur skall en sådan i så fall utformas?

Tacksam för svar!
 
Det är ju en fördel om altanen kan komma upp något från marken. Går det t.ex. att placera den på några cementplattor?

Hur stor skall den vara?
 
Om, jag gräver bort det översta jordlagret så skall jag nog få plats att lägga den på några gamla plattor.

Altanen kommer att bli ca 3,5 x 7,5 meter.
 
Med 3,5 meter som bredd så hade jag satsat på att lägga två rader med stenar, så du kommer ner i dryga 1,5 meter i spann. Sedan reglat upp med 45x120 på CC 60 cm.
 
Måste man ha grus under? Det är jord och rätt fuktigt. Blir det sättningar om man lägger plattor direkt på jorden?
/Valken
 
Om det blir sättningar beror ju på markförhållandena just där. Finns det risk, så är ju nedgrävda stolpar att föredra, alternativt ett bättre bärlager med makadam som paddas.

Matjord håller ju fuktighet betydligt bättre än grus. För att förebygga fukt och mögel är det ju som sagt en fördel om det finns en luftspalt. Vill man ytterligare förebygga fuktvandringen från plattorna till virket, så kan man häfta syllpapp (tjärpapp) på reglarnas undersida. Men det är lite "overkill" om man använder impregnerat virke.
 
Så det är ok att placera altanen på plattor direkt på jorden (ev. tjärpapp mellan reglar och plattor). Viss risk finns då för att det blir en del sättningar men att det blir lite blött under altanen är annars ok? Jag kan leva med lite sättningar och om det blir för mycket så går det väl alltid att åtgärda i efterhand genom att skruva bort lite trall och använda domkraft och justera något eller liknande...

Eller är det helt förkastligt att välja den här "enklare" vägen, måste jag ha ett gruslager på 20 cm?!?!

/Valken
 
Vilka är riskerna? Vad kan konsekvenserna bli om jag hoppar över gruslagret och lägger reglarna plattor som ligger direkt på jord? Jag skulle gärna slippa mecket att forsla bort jord och transportera in grus (pga altanens otillgängliga läge...).

Men om det är helt förkastligt så får jag väl bita i det sura äpplet och bära grus och jord i hinkar eller liknande. Vad tycker ni? Kan jag skippa gruslagret?

Tacksam för synpunkter!
 
Tror inte att ska bli några bekymmer att lägga plattorna i jorden och sedan reglarna på den. Det som kan hända är att det rör sig lite, men som du skrev ovan, blir det för illa är det ju bara att justera den/de plattorna. Eftersom det antagligen växer hyggligt bra i jorden så kommer du med tiden att få ogräs odyl under altanen. Vill du undvika detta kan du köpa en fiberduk och lägga ut under plattorna.
 
Tack för svaret! Då kör jag på det, jord, fiberduk, plattor, eventuellt tjärpapp och sedan reglarna på det!
 
Rekomenderar starkt att du använder tjärpapp för bryta kapilärkraften. Annars kommer fukt att sugas upp från marken genom plattan och upp i trät.
Här kan du se en billd hur vår altan såg ut under byggnationen, hade bildhanteringsprogram tillgängligt så jag fick lägga de i ett word-dokument för att minimera upplösning/storlek
MVH
M
 
Tack för bilderna! Såg inte att du hade använt tjärpapp, men att dömma av ditt svar så hade du det. Lade du duken direkt på gräsmattan eller hade du grävt bort något?
 
Hej
Kan vara så att det inte låg papp på stenarna när jag tog korten men jag har tjärpapp emellan.

Jag grävde bort gräsmattan och rabatten som var där altan ligger nu. Delvis för att minska risken för växtlighet under altanen men framförallt för att jag behövde jorden för att fylla ut en sänka i gräsmattan.
/mats
 
Gräva ner slipers med makadam under och runt om. Bygg sedan reglar på dem. Funkar finfint!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.