M m@nge skrev:
Har en matta som tyvärr innehåller smörblommor, groblad, klöver och har även nu upptäckt lite svamp. Svampen brukar annars visa sig mer mot hösten, men den senaste tidens nederbörd har väl påskyndat processen.

I våras toppdressade jag, gödslade med gödsel från Biltema (gräset blev riktigt grönt och fint).

Men jag tror att jag behöver mer kväve etc pga allt ogräs.

Vissa menar att man ska gödsla med NPK mer mot sensommaren, innan löven blir gula etc. Har beställt detta gödsel [länk]

Håller ni med? Är sugen på att köra nu med tanke på att det är regn i prognosen framåt.
Det är inte fel att gödsla med NPK nu och du kan sedan gödsla igen i augusti. Sen mot hösten är det bätttre med ett gödsel med mindre andel kväve.
Senhösten ska även vara bäst tid att kalka om du tror du har låg PH.

Grässmatteskötsel kan du ju sedan göra hur komplext och dyrt du vill. Vill du ge ännu bättre förutsättning så kan du ju vertikalskärna, stödså och toppdress under sensommaren med.
 
Gödslade ut några kilo NPK nyss, ska regna hela dagen imorgon.

Fegade ur och ”underdoserade” lite, men vill se hur mattan svarar. Sen tänker jag köra ytterligare en dos NPK i mitten av augusti som tipsats om :)

Något förslag på gödsel med mycket kalk mottages gärna. Blir en sån behandling under september tänkte jag.
 
Redigerat:
  • Gilla
m@nge
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det är som granulat i formen, i alla fall när det är i säck och att strolla ut det blir nog för mycket. Bönderna sprider med spridare och det kastar långt och glest. Jag har i säck från bonde och fick höra, var lite försiktig så det iten blir för mycket. Kasta ut med näven ( handske på ) så gjorde dom förr med sådden.
Jag lägger på ca 15kg/1000m2 på våren Bönder lägger ca mera ca 250kg/ha
 
T Trollskidan skrev:
Jag lägger på ca 15kg/1000m2 på våren Bönder lägger ca mera ca 250kg/ha
Hur mycket man lägger på beror ju på produktens innehåll, finns ju många NPK produkter som rekommenderar ca 3kg per 100m2.

YaraMila 21-4-7 rekommenderar 1,5-2kg per 100m2.

Vad Jonas menar i detta fallet är ju att det sedemera gäller att de antal kilo du väljer att sprida ut sprids så jämt som möjligt och en "droppspridare" tenderar till att kunna lämna högre koncentration på ett ställe än de varianter som slungar ut.
 
  • Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
Lånar tråden lite, är detta tillräckligt mycket regn för att köra ut NPK-gödning på söndag eller måste regnet komma i större mängder snabbare? Blir det för utdraget när mängden regn sprids på så många dagar med bränd gräsmatta som följd?
 
  • Veckovis väderprognos med moln, regn och temperaturer mellan 13-22 grader Celsius.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Lund skrev:
Lånar tråden lite, är detta tillräckligt mycket regn för att köra ut NPK-gödning på söndag eller måste regnet komma i större mängder snabbare? Blir det för utdraget när mängden regn sprids på så många dagar med bränd gräsmatta som följd?
Kör på, det smälte relativt fort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.