Jag har fastnat lite i mina försök att laga min WG790E.1 som verkar tappat lokalsinnet med sina tillfälliga piruetter mitt i klippningen. På senare dagar har den gett upp & meddelar bara att den är utanför begränsningskabeln. Begränsningskabeln är f.ö. intakt.

Guidad av Worx själva via
https://support.worx-europe.com/sv/hur-kontrollera-kabelsensorerna-på-landroid
...kunde jag konstatera att främre kabelsensor är paj då den i diagnosläge visade kryss istället för diamant för höger främre sensor. Det verkar glappa lite då symbolen tillfälligt visade diamant då jag öppnade klipparen för att söka efter kabelbrott.

Inget kabelbrott identifierat så jag beställde nytt sensopaket i hopp om att ett enkelt byte av komplett sensorenhet skulle lösa allt.

Till min besvikelse visar nu båda de främre sensorerna kryss (se bild) och enheten meddelar fortfarande att den är utanför begränsningskabeln.

Inga synliga fel på kretskort eller kablar. Flertalet omstarter & uppgradering av mjukvara genomförd efter byte av sensorenheten.

Någon som har tips nästa steg?
 
  • Närbild på robotgräsklipparens diagnostikskärm som visar kryss för främre sensorer, indikerande fel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Säker på att slingan, laddstation är hel? Visar den inte kryss också om den står utanför slingan?
 
J jonaslatt skrev:
Säker på att slingan, laddstation är hel? Visar den inte kryss också om den står utanför slingan?
Laddstationens lampa lyser grönt, men det skulle kunna vara en skada eller dålig lagning. Får göra en liten testslinga.

Den visar kryss både innanför & utanför slingan. Tolkade Worx felsökning som att
Svart diamant = innanför
Tom/vit diamant = utanför
Kryss = kass
 
Pokkadounut Pokkadounut skrev:
Laddstationens lampa lyser grönt, men det skulle kunna vara en skada eller dålig lagning. Får göra en liten testslinga.

Den visar kryss både innanför & utanför slingan. Tolkade Worx felsökning som att
Svart diamant = innanför
Tom/vit diamant = utanför
Kryss = kass
Hej, ser att detta är ett tag sedan men fick du fixat problemet och vad var det i så fall?
Jag har själv problem nu med att dom två sensorerna framme är vita och resten svarta.
 
  • Digital display av en maskin med suddig text och ikoner, omgivet av smuts och slitna knappar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade likadant nyligen. Laddstation lös grönt som den ska. Men felet va att slingan va skadad på ett ställe
 
J jonaslatt skrev:
Jag hade likadant nyligen. Laddstation lös grönt som den ska. Men felet va att slingan va skadad på ett ställe
Ok, var den av eller vara skadad? Jag har testat med en ny testpanel och får samma fel, dålig bild och display men man ser att dom främre sensorerna är vita och några bakom är svarta. Någon aning om det kan vara sensorerna?
 
  • Skadad LCD-display på kontrollpanel med svårläslig text och ikoner, smuts runt kanterna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Precis så såg mina ut också. Den va skadad i en skarv. Inte av.

Prova att ta 10 meter kabel i en ring och koppla in i laddstation och ställ roboten i mitten av ringen. Så får du se om den startar då
 
J jonaslatt skrev:
Precis så såg mina ut också. Den va skadad i en skarv. Inte av.

Prova att ta 10 meter kabel i en ring och koppla in i laddstation och ställ roboten i mitten av ringen. Så får du se om den startar då
Problemet löst!!! Det var som du skrev ett ställe på kabeln som var avskalad och till 70% av, jag skarvade en bit med en ny kabel och då funkade det.
Lite konstigt att det inte funkade med testslingan jag använde men den var förmodligen för kort.
Nu funkar den i alla fall, tack så jättemycket för hjälpen!!!
 
  • Gilla
jonaslatt
  • Laddar…
Skönt att det löste sig.
 
Hehe 2 år gammal tråd men såhär ligger det till för mig: *se video*
 
Front sensor trasig.
 
  • Gilla
vari
  • Laddar…
Bara ta loss och försöka skarva dit kablarna igen.
 
  • Gilla
vari
  • Laddar…
J jonaslatt skrev:
Front sensor trasig.
J jonaslatt skrev:
Bara ta loss och försöka skarva dit kablarna igen.
Yes jag ska prova det. Den verkar kunna köra nära tråden, men så fort den kommer en bit ifrån byts sensorsymbolerna till kryss och den tappar bort sig 😅
 
Och du är söker att du har hel slinga? Lyser grönt vid stationen och du har inte råkat skifta kablarna vid laddatationen
 
  • Gilla
Ksyt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.