M
Rawspont Rawspont skrev:
Hej, en liten fråga. Vid montering av dubbla vindskivor så spikas, vad jag förstår, den undre vindskivan i en regel som går under råsponten en liten bit in längs gaveln. Den regeln är gulmarkerad i bilden.

Kan man strunta i den och spika i den övre vindskivan i trekantsläkten först, och sedan fästa den undre vindskivan genom att spika bara genom den övre vindskivan (överlappet mellan övre och undre vindskiva)?

Om inte, måste man fästa (den gula) regeln innan man drar på takpapp? Spikar man den uppifrån och ner eller nerifrån och upp? Dumma frågor kanske, men hur och när lägger man dit den regeln? Man vill ju gärna ha dit den exakt så att skivorna sedan hamnar tätt emot varandra.

Lite undrande.
den undre vindskivan sätter du dennes överkant med trekantslistens överkant o skruvar fast i
 
  • Gilla
Neo Gucci
  • Laddar…
M
M Ronny takläggare1 skrev:
den undre vindskivan sätter du dennes överkant med trekantslistens överkant o skruvar fast i
sen skrukar du den yttre vindskivan i den inre o justerar höjden som det passar med vindskivsplåt mot tak.
 
estwing estwing skrev:
man håller en brädbit alltså en 1" bräda som mall för 2"2".
jag använder 1"7", mäter 3 cm ner från ovan sidan( underkant råspont) fäster en 3" spik löst sen lägger man den yttre vindskivan på.
då har du perfekt mått för vindskivsplåten över pannorna.
så det blir inte alls dumt å krångligt utan helt perfa....
mvh
snickar estwing
Ok, då jobbar du från ställning eller? Trekantslisten ska spikas fast genom regeln underifrån, dvs snett uppåt enligt Byggmax anvisningar. Gör du också så eller? För det alternativet känns väldigt svårt om man ska göra det uppifrån taket. Dessutom känns det som att det andra alternativet är mer stabilt. Dock så kan man enklare anpassa till takfotsbrädan om man kör ditt alternativ, det är därför jag funderar på att göra på det sättet. Eftersom jag måste ha 95 mm häng neråt för att täcka min takfotsbräda från sidan.
Jag kan ju sänka en 170 mm skulle skiva en cm, men då är den inte kant i kan med ovansida trekantslist, tror du det spelar någon roll? Annars får det bli ditt alternativ men då får jag nog hyra en skylift, fördelen med ditt sätt också är att då kommer man tight mot trekantslisten uppåt villket borde ge lite bättre skydd.
 
M
Neo Gucci Neo Gucci skrev:
Ok, då jobbar du från ställning eller? Trekantslisten ska spikas fast genom regeln underifrån, dvs snett uppåt enligt Byggmax anvisningar. Gör du också så eller? För det alternativet känns väldigt svårt om man ska göra det uppifrån taket. Dessutom känns det som att det andra alternativet är mer stabilt. Dock så kan man enklare anpassa till takfotsbrädan om man kör ditt alternativ, det är därför jag funderar på att göra på det sättet. Eftersom jag måste ha 95 mm häng neråt för att täcka min takfotsbräda från sidan.
Jag kan ju sänka en 170 mm skulle skiva en cm, men då är den inte kant i kan med ovansida trekantslist, tror du det spelar någon roll? Annars får det bli ditt alternativ men då får jag nog hyra en skylift, fördelen med ditt sätt också är att då kommer man tight mot trekantslisten uppåt villket borde ge lite bättre skydd.
Vi spikar överifrån,eller skruvar,spik vandrar upp med åren,o ja vi jobbar från ställning måste det som företagare.
 
  • Gilla
Neo Gucci
  • Laddar…
K
Neo Gucci Neo Gucci skrev:
Ok, då jobbar du från ställning eller? Trekantslisten ska spikas fast genom regeln underifrån, dvs snett uppåt enligt Byggmax anvisningar. Gör du också så eller? För det alternativet känns väldigt svårt om man ska göra det uppifrån taket. Dessutom känns det som att det andra alternativet är mer stabilt. Dock så kan man enklare anpassa till takfotsbrädan om man kör ditt alternativ, det är därför jag funderar på att göra på det sättet. Eftersom jag måste ha 95 mm häng neråt för att täcka min takfotsbräda från sidan.
Jag kan ju sänka en 170 mm skulle skiva en cm, men då är den inte kant i kan med ovansida trekantslist, tror du det spelar någon roll? Annars får det bli ditt alternativ men då får jag nog hyra en skylift, fördelen med ditt sätt också är att då kommer man tight mot trekantslisten uppåt villket borde ge lite bättre skydd.
Du frågar på ett inlägg som är 12 år gammalt… Skulle nog inte heller ta råden från Byggmax med annat än en nypa salt. Kvaliteten på deras virke är under all kritik och för att inte tala om deras personal. 0 service och kunskap.
 
K kniv skrev:
Du frågar på ett inlägg som är 12 år gammalt… Skulle nog inte heller ta råden från Byggmax med annat än en nypa salt. Kvaliteten på deras virke är under all kritik och för att inte tala om deras personal. 0 service och kunskap.
Haha, Ja vad spelar det för roll hur gammal tråden är? Det här är fortfarande aktuellt. Menar du att det är bättre att skapa ett nytt inlägg? Det verkar som att folk drar sig för att väcka gammla trådar till liv, i så fall borde de låsas eller tas bort efter en tid. För övrigt håller jag med dig att man ska ta deras råd med en nypa salt, speciellt i det här fallet, det var ett dåligt råd som bara ställde till med massa huvudbry för mig. Det var därför jag var tvungen att väcka tråden 🙂.
 
Redigerat:
Neo Gucci Neo Gucci skrev:
Haha, Ja vad spelar det för roll hur gammal tråden är? Det här är fortfarande aktuellt. Menar du att det är bättre att skapa ett nytt inlägg? Det verkar som att folk drar sig för att väcka gammla trådar till liv, i så fall borde de låsas eller tas bort efter en tid. För övrigt håller jag med dig att man ska ta deras råd med en nypa salt, speciellt i det här fallet, det var ett dåligt råd som bara ställde till med massa huvudbry för mig. Det var därför jag var tvungen att väcka tråden 🙂.
Hej.
Vad är det som är så krångligt?
Mvh
Estwing
 
estwing estwing skrev:
Hej.
Vad är det som är så krångligt?
Mvh
Estwing
Det krångliga var att jag i så fall skulle behöva hyra skylift eller ställning för att sätta dit några skruvar 🙂. Desutom så skulle skruvarna synas underifrån om man följer deras anvisning vilket är onödigt. Dessutom att sätta skruven eller spiken snett kändes inte heller så optimalt. Men jag har kommit på flera lösningar som är mycket bättre nu. Tex kan man ha en 22 mm regel, kant i kant med råsponten och sedan trekantslist bredvid, då hamnar trekantslisten precis ovan 45 × 45 mm regeln som är under råsponten och därmed kan man skruva den rakt uppifrån och ner, det samma när det gäller 22 mm regeln, man kan skruva den rakt ner i vindskivan under, på så sätt får den också bättre förankring . Desutom så får man en finare kant att fästa pappen på och bättre förankring för den övre vindskivan också.

Dessutom så kom jag på att man kan göra typ hälften av jobbet redan på marken. Dvs skruva/spika i den undre vindskivan i 45 ×45 mm regeln och lyfta upp den så, sedan så skruvar man bara fast regeln ovanifrån genom råsponten. Man skulle tom kunna skruva fast den övre vindskivan i den undre med den överlapp man vill ha, måla över skruvarna, sedan är det bara lyfta upp skivorna, och skruva dem i reglarna och trekantslisten. Är jag ett geni eller har någon kommit på detta innan mig? 🙂
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.