Hej där!
Förra veckan blåste ett parkerat hyrsläp in i min parkerade bil och skapade en buckla i kofångaren.
Släpets handbroms var inte åtdragen.
Kontaktakta företaget som hyr ut släpen och de konstaterade att släpets försäkring enbart täcker skador på släpet.

Men... vem betalar min självrisk? Släpföretaget? De som hyrde släpet och inte drog åt handbromsen?

Tur i oturen är att skadan är "minimal" och hade det varit min egen bil är det tveksamt om jag ens hade åtgärdat. Nu är det dock en leasingbil och jag vill inte stå där med en nitisk leasingfirma när den skall lämnas tillbaka som kräver en reparation.
 
Normalt så skulle dragbilens trafikförsäkring täcka skäador orsakade av släpet. Men nu var den losskopplad. Så den försäkringen täcker troligen inte.

Möjligen så är den person som parkerade släpet utan att dra åt bromsen ordentligt ansvarig, om han kan anses ha varit vårdslös.

Eller uthyrningsfirmorna om bromsarna var för dåliga. Om jag minns rätt så drar man inte åt en broms på släpvagnen, spaken dras åt av fjäderkraft. Det är när man lossar den som man får ta i lite.

Det troligaste är att du får ta detta själv, ungefär som om en trädgren hade blåst ned på bilen.
 
  • Gilla
Bart och 1 till
  • Laddar…
Ägaren måste väl ändå vara ansvarig för vagnen? Jag hade gjort en polisanmälan för smitning om inte företaget tar på sig skadan..
 
  • Gilla
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
Gör en skadebesiktning på bilen och fråga om kostnaden. Sen ställer du kravet till uthyrningsfirman som är ägare av släpet. Vid uthyrning så frågas alltid om man vill ha tilläggsförsäkring, en del tar en del inte och blr ansvarig för ev skada.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
T Tom S skrev:
Hej där!
Förra veckan blåste ett parkerat hyrsläp in i min parkerade bil och skapade en buckla i kofångaren.
Släpets handbroms var inte åtdragen.
Kontaktakta företaget som hyr ut släpen och de konstaterade att släpets försäkring enbart täcker skador på släpet.

Men... vem betalar min självrisk? Släpföretaget? De som hyrde släpet och inte drog åt handbromsen?

Tur i oturen är att skadan är "minimal" och hade det varit min egen bil är det tveksamt om jag ens hade åtgärdat. Nu är det dock en leasingbil och jag vill inte stå där med en nitisk leasingfirma när den skall lämnas tillbaka som kräver en reparation.
Men att släpens försäkring inte täcker kan ju inte vara ditt problem? Det innebär bara att firman får täcka din självrisk ur egen ficka. Nåt annat hade jag inte accepterat. Deras verksamhet har orsakat en skada på din bil. Hur de löser kostnaden hade varit ointressant ur mitt perspektiv.
 
  • Gilla
Noll koll och 7 till
  • Laddar…
Jag instämmer. En försäkring är till för att skydda mot oförutsedda kostnader. Avsaknaden av försäkring innebär inte att man inte har något ansvar.
 
  • Gilla
Noll koll och 3 till
  • Laddar…
Om bromsen hade varit tillslagen och släpet ändå blåst in i din bil hade det varit enklare att hävda att du får stå för kostnaden själv, men nu har personen som ställt släpet varit oaktsam och det har orsakat skadan.

Däremot kan det vara svårt att hävda att hyrföretaget varit oaktsamt om det är en kund som slarvat, och jag misstänker att de inte är sugna på att lämna ut kunduppgifter om en privatperson begär det. Med lite tur kanske företaget tar på sig skadeståndsansvaret som goodwill när de inser att det kan vara skadeståndspliktig oaktsamhet, men jag skulle inte räkna med det.

Tror tyvärr att det är risk att det här är ett läge när TS har rätt, men inte kan rätt.
 
K kabelkaparen skrev:
Om bromsen hade varit tillslagen och släpet ändå blåst in i din bil hade det varit enklare att hävda att du får stå för kostnaden själv, men nu har personen som ställt släpet varit oaktsam och det har orsakat skadan.

Däremot kan det vara svårt att hävda att hyrföretaget varit oaktsamt om det är en kund som slarvat, och jag misstänker att de inte är sugna på att lämna ut kunduppgifter om en privatperson begär det. Med lite tur kanske företaget tar på sig skadeståndsansvaret som goodwill när de inser att det kan vara skadeståndspliktig oaktsamhet, men jag skulle inte räkna med det.

Tror tyvärr att det är risk att det här är ett läge när TS har rätt, men inte kan rätt.
Men dom måste väl kolla prylarna som kommer tillbaka tänker jag?
Känns ändå som att dom har svårt att komma undan...
Jag hade lätt gjort en polisanmälan och sedan lämnat bollen till mitt försäkringsbolag..
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Men dom måste väl kolla prylarna som kommer tillbaka tänker jag?
Känns ändå som att dom har svårt att komma undan...
Jag hade lätt gjort en polisanmälan och sedan lämnat bollen till mitt försäkringsbolag..
Kanske, men jag skulle tro att kontroller hör till undantagen för de som hyr ut enklare föremål. Finns en anledning till att man alltid ska börja med att kontrollera och dokumentera skicket när man hämtar ett hyrsläp. Att inte dra handbromsen är vårdslöst, att inte kontrollera att någon annan dragit handbromsen är knappast vårdslöst.

Polisanmälan leder knappast någon vart, och egna försäkringsbolaget nöjer sig med att ersätta skadan (minus självrisken, och det är den som TS högst rimligt tycker att bromsslarvern borde stå för). Får TS tag på namnet på sista användaren av släpet och verkligen vill kämpa juridiskt går det att dra via domstol, men relativt enkla(*) skadeståndsärenden där inget brott begåtts är inte något som polisen brukar hantera.

* Den som ställde släpet kan självklart hävda att handbromsen var dragen när hen lämnade platsen, och att den antingen släppt av sig självt eller att någon okänd person måste ha varit framme.
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
Det är inte säkert att den som hyrde släpet senast glömde/skippade att dra åt handbromsen, det skulle kunna vara någon "tredje person" som har släppt på handbromsen.
 
Din motpart bör vara den som hyrde släpet just då. Resten tar ju dit försäkringsbolag hand om - de bör reda ut vem som är ansvarig eller om det var en olyckshändelse.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Din motpart bör vara den som hyrde släpet just då. Resten tar ju dit försäkringsbolag hand om - de bör reda ut vem som är ansvarig eller om det var en olyckshändelse.
Eller hyrfirman som sen i sin tur får jaga hyrkunden..
 
  • Gilla
Lived
  • Laddar…
H
Om hyrfirman betalar TS självrisk och ni tar det på din bilförsäkring. Får inte du då en "prick" då och får dyrare försäkring nästa år?
 
H H-Thomasson skrev:
Om hyrfirman betalar TS självrisk och ni tar det på din bilförsäkring. Får inte du då en "prick" då och får dyrare försäkring nästa år?
Är väl enbart om man själv orsakat olyckan som det ev skulle kunna ske. Men personligen har jag inte märkt av någon höjning av premien på försäkringarna, oavsett om andra eller jag själv orsakat skadorna.
 
Det där med "prickar" och bonusår var nog en större grej förr i tiden när det inte var så stor konkurrens. Numera får man ju ofta full bonus direkt om man byter till ett nytt bolag.
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.