Finns de som har olika färger på plastpåsarna, högst oklart om stora pappförpackningar går i.
Fördelen med containrar är att även TV-kartongen går i.

Själv har jag fyrfackstunnor och återvinner direkt där.

Gällande pappförpackningar och plast finns det väl ett avsnitt här https://www.svtplay.se/skrap
Att kika på om man är intresserad.
 
kisumisu
13th Marine 13th Marine skrev:
Finns de som har olika färger på plastpåsarna, högst oklart om stora pappförpackningar går i.
Fördelen med containrar är att även TV-kartongen går i.

Själv har jag fyrfackstunnor och återvinner direkt där.

Gällande pappförpackningar och plast finns det väl ett avsnitt här [länk]
Att kika på om man är intresserad.
Det är sant! Men i dessa fåtal fall man får så mycket kanske man kan köra det till återvinningscentralen där du förmodligen även slänger din gamla tv?
 
kisumisu kisumisu skrev:
Det är sant! Men i dessa fåtal fall man får så mycket kanske man kan köra det till återvinningscentralen där du förmodligen även slänger din gamla tv?
Jag har oftast ett betydligt större överflöd av kartonger än jag har elektronikskrot, så att slippa ta mig till en avlägsen återvinningscentral är ett plus för mig. Återvinningsstationen ligger på vägen till mataffären. Dessutom får jag bara 26 besök på ÅVC så man kör ju inte dit för minsta lilla.
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
V vintersolen skrev:
Förra återvinning stationen var 100m borta. Kommunen har bytt plats för att försöka gömma skräpigt miljö i mitt i byn. Återvinning stationen har nu lagts brevid min tomt. Det är ju skog här överallt...Så jag är emot beslutet att den ska vara just här. Redan en jXvla trafik på vägen...
Brukar ju även bli otroligt stökigt runt omkring där det blåser omkring skräp. Kämpa!✊✊
 
  • Gilla
fubar
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
På ämnet kommunen och bygglov... Kommunen krävde blank som bullerskydd när vi byggde vårt hus för att hindra störande ljud från vägen mot vår trädgård. Där kommer ca 10-20 bilar per dygn, och det är en 40-väg.

1 år senare så bygger kommunen själva hus (hyres) med trädgård och altan(!) mot samma väg, nu är kravet om plank borta... Vi hade helst sluppit plank och satt en häck istället, och har nu fått intermistiskt slutbesked då vi ännu inte byggt plank.

Så frågan är;
1. Ska man strunta i att bygga plank
2. Överklaga beslutet, kan detta leda till att vi förlorar och får flytta?
Det är alltså hyresradhus eller liknande? Har de enbart uteplats mot vägen eller även mot tyst sida?
 
E
N Noell skrev:
Det är alltså hyresradhus eller liknande? Har de enbart uteplats mot vägen eller även mot tyst sida?
Hyresradhus ja. Det finns mot båda sidor. Fast den på framsidan kan man inte kalla altan, snarare entré med sittplatsmöjlighet. Typ 3 trappsteg och plats för ett balkongbord och två stolar, max.

Spelar det något roll?
 
E enoch85 skrev:
Hyresradhus ja. Det finns mot båda sidor. Fast den på framsidan kan man inte kalla altan, snarare entré med sittplatsmöjlighet. Typ 3 trappsteg och plats för ett balkongbord och två stolar, max.

Spelar det något roll?
Om de har uteplats på baksidan och hälften av boningsrummen mot tyst sida så kanske de uppfyller bullerkrav utan plank?
 
E
N Noell skrev:
Om de har uteplats på baksidan och hälften av boningsrummen mot tyst sida så kanske de uppfyller bullerkrav utan plank?
Ok, så om vi inte har någon uteplats mot vägen, och en i motsatt riktning så borde det går att överklaga?

Vad händer om vi förlorar, beslutet kvarstår?
 
E enoch85 skrev:
Ok, så om vi inte har någon uteplats mot vägen, och en i motsatt riktning så borde det går att överklaga?

Vad händer om vi förlorar, beslutet kvarstår?
Du kan alltid överklaga ett beslut, men bara inom den utsatta tiden. Vanligtvis 3 veckor från beslutsdatum.

Överprövande instans kan bara pröva det beslut som fattats och oftast bara de saker som du klagar på. Utfallet kan vara avslag (inget ändras), alternativt helt eller delvis upphävande av beslutet. Mindre ändringar är möjliga, tex upphävande av villkor, men behövs större ändringar eller vid processfel återförvisas ärendet vanligen till första instans.

Så ja, du kan överklaga. "Förlorar" du kvarstår sannolikt beslutet. Men har det gått mer än tre veckor har du inget att hämta den vägen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
E enoch85 skrev:
Ok, så om vi inte har någon uteplats mot vägen, och en i motsatt riktning så borde det går att överklaga?

Vad händer om vi förlorar, beslutet kvarstår?
Det är ju ni själva som har ansökt om först ett bygglov och sedan ett startbesked för att bygga huset med plank. Kommunen har sedan beviljat det bygglov och det startbesked som ni själva har sökt för. Inget gick er emot och ni skulle därför inte ha rätt att överklaga. Och tiden är som sagt för länge sedan passerad för att överklaga bygglov och startbesked.

Om tiden inte är passerad kan ni överklaga det interimistiska slutbeskedet, t ex hävda att planket inte är uppfört inte är ett försumbar brist som behöver avhjälpas och att ni skulle getts ett slutbesked istället. Men återigen, var det mer än tre veckor sedan kommunen meddelade er beslutet? Då har ni missat även den överklagandemöjligheten.
 
E
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är ju ni själva som har ansökt om först ett bygglov och sedan ett startbesked för att bygga huset med plank. Kommunen har sedan beviljat det bygglov och det startbesked som ni själva har sökt för. Inget gick er emot och ni skulle därför inte ha rätt att överklaga. Och tiden är som sagt för länge sedan passerad för att överklaga bygglov och startbesked.

Om tiden inte är passerad kan ni överklaga det interimistiska slutbeskedet, t ex hävda att planket inte är uppfört inte är ett försumbar brist som behöver avhjälpas och att ni skulle getts ett slutbesked istället. Men återigen, var det mer än tre veckor sedan kommunen meddelade er beslutet? Då har ni missat även den överklagandemöjligheten.
Ok, det blir en
 
  • Pixelerade solglasögon svävar ovanför texten "DEAL WITH IT" på pixelerad bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
Genomklok och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
E enoch85 skrev:
Ok, det blir en
Det ska ju sägas att det inte krävs rivningslov för att ta bort planket senare. Så i princip kan ni uppföra ett plank som uppfyller den utformning som ni sökte bygglov för men så billigt och enkelt som möjligt, kamma hem slutbeskedet och sen riva det. Men jag gissar att ni sökte för nån icke billig och avancerad konstruktion så det kanske blir pengaförstörning de lux.
 
E
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det ska ju sägas att det inte krävs rivningslov för att ta bort planket senare. Så i princip kan ni uppföra ett plank som uppfyller den utformning som ni sökte bygglov för men så billigt och enkelt som möjligt, kamma hem slutbeskedet och sen riva det. Men jag gissar att ni sökte för nån icke billig och avancerad konstruktion så det kanske blir pengaförstörning de lux.
Ja jo, lite så. :)
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.