J
Hej forumet! Jag har en Electrolux frys med ca 15 år på nacken. Den vållar mig en hel del bekymmer då den med några månaders mellanrum tappar kylan, främst i nedre halvan då issamling runt fläkten gör att den stannar. Tyvärr hinner den inte larma för låg temperatur innan hälften av maten tinat. Det verkar som om tempgivaren sitter långt upp i taket och där är det fortfarande kallt. Jag skulle vilja lösa det åtminstone tillfälligt med en termometer med larm, fastsatt på utsidan. De jag hittat har en tempgivare på kabel på ca 1m. En del verkar fått till liknande lösningar med kabeln klämd vid gummilisten, genom att skala av isoleringen, men det känns mer som ytterligare en felkälla då mitt grundproblem troligen är att fuktig luft tar sig in. Skulle det fungera att borra ett hål i sidan på skåpet och sedan täta runt kabeln eller finns det rör även i sidan? Kanske bättre att ta upp ett hål i själva listen och täta detta? Andra lösningar som ni känner till? Etikett på Husqvarna/Electrolux kylskåp visar modell, volym, kylmedel, energiklass och tillverkning i Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
På kylar/frysar brukar det sitta klet som känns som häftmassa på in och utsidan av hål.
 
A
J Jocke Best skrev:
Hej forumet! Jag har en Electrolux frys med ca 15 år på nacken. Den vållar mig en hel del bekymmer då den med några månaders mellanrum tappar kylan, främst i nedre halvan då issamling runt fläkten gör att den stannar. Tyvärr hinner den inte larma för låg temperatur innan hälften av maten tinat. Det verkar som om tempgivaren sitter långt upp i taket och där är det fortfarande kallt. Jag skulle vilja lösa det åtminstone tillfälligt med en termometer med larm, fastsatt på utsidan. De jag hittat har en tempgivare på kabel på ca 1m. En del verkar fått till liknande lösningar med kabeln klämd vid gummilisten, genom att skala av isoleringen, men det känns mer som ytterligare en felkälla då mitt grundproblem troligen är att fuktig luft tar sig in. Skulle det fungera att borra ett hål i sidan på skåpet och sedan täta runt kabeln eller finns det rör även i sidan? Kanske bättre att ta upp ett hål i själva listen och täta detta? Andra lösningar som ni känner till?[bild]
För en tillfällig larmfunktion kan det nog vara bra men det är bättre att du fixar felet
du kan två fel,
avfrostningen fungerar ej,-kolla avfrostningselement
köldmedelsbrist- kolla om isen bara är runt fläkten och inte hela kylpaketet
 
J
electroluxaren skrev:
För en tillfällig larmfunktion kan det nog vara bra men det är bättre att du fixar felet
du kan två fel,
avfrostningen fungerar ej,-kolla avfrostningselement
köldmedelsbrist- kolla om isen bara är runt fläkten och inte hela kylpaketet
Isen sitter bara runt själva fläktskålen. När fläkten stannar får man frosta av ett par timmar innan man kan bryta loss de isblock som ligger där. Resten av kylpaketet är helt rent. Är det köldmedelsbrist då alltså? Är det lönt att åtgärda? Annars är kyl och frysparet helt ok, och kanske bättre kvalitet än nya?
 
A
J Jocke Best skrev:
Isen sitter bara runt själva fläktskålen. När fläkten stannar får man frosta av ett par timmar innan man kan bryta loss de isblock som ligger där. Resten av kylpaketet är helt rent. Är det köldmedelsbrist då alltså? Är det lönt att åtgärda? Annars är kyl och frysparet helt ok, och kanske bättre kvalitet än nya?
frågan är vem som åtar sig att fixa detta nära dig
 
J
electroluxaren skrev:
frågan är vem som åtar sig att fixa detta nära dig
Aha, så det är inget man tar med supporten på Electrolux? För några år sedan kom det en tekniker och bytte fläkten. Gissar att de hellre gör såna åtgärder?
 
A
J Jocke Best skrev:
Aha, så det är inget man tar med supporten på Electrolux? För några år sedan kom det en tekniker och bytte fläkten. Gissar att de hellre gör såna åtgärder?
Jo absolut kan man fråga men troligen säger de att delar utgått då denna repen kostar en del.
Jag hade nog reparerat röret på sugledningen bytt torkare och fyllt om det
 
J
Okej, då kanske lite konstgjord andning med en termometer duger innan vi byter. Vågar man borra i skåpets högra sida, nära dörren?
 
Shelly uni är klockren för att få temperatur i mobilen...
 
A
J Jocke Best skrev:
Okej, då kanske lite konstgjord andning med en termometer duger innan vi byter. Vågar man borra i skåpets högra sida, nära dörren?
nej inte på en frys
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.