P Pin skrev:
Jag avslutade med ett frågetecken 😉

Men om vi jämför två bilar som kostar lika mycket i högre prisklasserna:
Tesla S mot Mercedes S (instegsmodell i samma prisklass och sedan kan det bli dyrare mycket dyrare)
Jag tror att teslan är billigare att köra (vilket visar sig när man i framtiden säljer). Mercan är troligen bättre på kvaliteten på inredningen men om den ska ha lite utrustning kostar den nog ett par hundra tusen till.

Jämför vi i 700 till 800 tusen klassen så kanske en Kia EV6 mot någon Volvo eller Audi ? Vet inte vad man får för pengarna där men gissar på en v90 eller A6 om den inte ska ha snikmotor eller utrustning. Gissar att ev6 är mer ekonomisk.

Jag har inte räknat i detalj, det har andra säkert gjort. Jag rattar själv närmsta konkurrenten till Mercedes S klass så jag vet att det kostar.

Men du kanske jämför elbilar med bra prestanda och mkt utrustning med snikmodellen av bensin eller dieselbilar? Är man inte intresserad av detta så blir det lite mindre i vågskålen för elbilen.

Det var ju helt klart pga detta Tesla började i det högre segmentet och sedan arbetade nedåt. Tex Skoda gör en resa åt andra hållet vilket är en större uppförsbacke med varumärket. Men detta har ju inget med ägandekostnad att göra
Frågan är väl hur man skall jämföra, Tesla har ju ingen modell i lyxklassen så som BMW 7-serie och MB S-class. De flesta är i mellanklass/premium.

Jämföra good enough vettigt då?
En BMW 530e, Volvo S90 T8 mot en Model S? Eller måste man upp på 7 serie mot en Model S?

Model S kostar 1260'
BMW 750e 1386'
BMW i7 1321'
BMW 530e ~620'
BMW i5 815'
 
Redigerat:
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
R Rkarlsson skrev:
Vad är det som gör att dessa "vissa" blir så brutalt fientliga? Är de religiösa på detta ? Eller de blev "experter" när de är lite udda ?
Det finns precis samma beteende bland "vissa" som kör diesel eller bensin.

Folk har olika sätt att vara och bete sig på, och det har ingenting med vilken typ av drivlina de har på sin bil.

Vill du diskutera psykologi finns det nog mer lämpade forum.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
R Rkarlsson skrev:
Jag brukar inte ladda ute något alls, utan laddar min bil hemma till nästan 100% bortsett från idag.
Tänkte att jag hade ju 200 kr på eon kontot och skulle inom maxi så jag kunde ju göra av med lite på den potten då jag tänkte avsluta eon pga de är värdelösa ändå.

Så jag tog snabbladdaden 50kw, ca 10 minuter i affärn och fick i 10,8kWh till hutlösa 79,65 kr.
Så lite snabbräkning, det blev ganska exakt 6 mil på mätaren i bilen, - 13,275 kr milen blir detta omränknat i pengar.
Min i40 drog till och från jobbet ca 0,5 så vi säger avrundat 0,55 - 12,1055 kr milen. på 0,5l/milen blir det 11 kr avrundat.

Då har vi en aspekt i detta då vissa personer på lite olika sociala medier som vurmar för att elbilen är myyyycket billigare (läs "VISSA") som också försöker övertala folk om att elbilen är det enda vettiga.

Jag har en avgift på sista räkningen på 5178kr utan försäkring.
På i40 hade jag en räkning varje månad på fast summa 870 kr månaden, 200 kr i försäkring. Värdeminskning på i40 var 4000 per år.

För den som inte har en möjlighet att ladda hemma eller ladda för under priset jag presenterat gör ju en sån brakförlust ekonomiskt jämfört med en dieselbil :O

Vad är det som gör att dessa "vissa" blir så brutalt fientliga? Är de religiösa på detta ? Eller de blev "experter" när de är lite udda ?
Vad tycker du att du har visat med din anekdotiska bevisföring, mer än att du har gjort några riktigt dåliga val?

Vad påverkar det i totalen att du betalat överpris på laddning vid ett tillfälle, när du egentligen laddar hemma till nästan 100%?

Jag snabbladdar några gånger i månaden och betalar inte tillnärmelsevis så mycket som du gjorde. Senaste snabbladdningen (som var på en 250kW laddare) betalade jag 3,10 kr/kWh. Jag betalar inte för något abonnemang och har inga laddappar i min telefon.

Med en förbrukning på 1,7 kWh/mil blir det en drivmedelskostnad på 5,27 för de milen jag inte laddar hemma.

Jag hävdar inte att alla elbilsägare kan snabbladda till dessa priser och framhåller det inte som någon "aspekt" i debatten kring hur lite det kostar att köra elbil. Bara att ditt exempel är väldigt långt från min verklighet.
 
Redigerat:
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Frågan är väl hur man skall jämföra, Tesla har ju ingen modell i lyxklassen så som BMW 7-serie och MB S-class. De flesta är i mellanklass/premium.

Jämföra good enough vettigt då?
En BMW 530e, Volvo S90 T8 mot en Model S? Eller måste man upp på 7 serie mot en Model S?

Model S kostar 1260'
BMW 750e 1386'
BMW i7 1321'
BMW 530e ~620'
BMW i5 815'
Det är svårt att jämföra då elbilarna har lite annan karaktär

Kanske mb EQS mot S
EQe mot e
Eqc mot c
BMW i7 mot 750

Jag anser inte att en s90 motsvarar tesla s.
 
P Pin skrev:
Nja traditionellt har ju förmånsbilar inte haft varken företagslogga eller kostat 700 000 kr. Om det är dessa du menar. Nu ändras det då de tittar på månadskostnad snarare än inköpspris så blir det hybrider och elbilar som kostar bortåt 700 000.

Vad menar du med knegare, är det om man är anställd löntagare eller är det mer fabrik än kontor? Det är väl några traditionella knegare som iaf förr körde typ årets modell av Volvo finansierat av reseavdrag, reseersättning och traktamente.

Skulle säga att ju dyrare bil desto mer sällsynt med loggor utom de små företag som köpt någon unik bil som ska dra blickarna till sig. Så skulle jag gärna göra själv, men först måste mitt företag sluta gå minus. Tills vidare försörjer jag mig som anställd, men brukar inte kalla mig knegare. Bilen kostade dock mycket. 😀
Mer åt de som utför fysiskt jobb, bilarna i sig har ju blivit så otroligt dyra medans lönerna inte hängt med i samma takt.

En normalstor bil låt oss vara enkla och ta en id4 som har utgångspris på 593700, eller 7200kr i månaden som leasing.
Motsvarande modell i bensin är tiguanen för 349000 kr eller 3154 kr i månaden som leasing. Där ser du lite varför det inte finns någon morot till att gå över till el alls, det går några kubik bränsle på mellanskillnaden ändå.

Här åtminstone så är nästan alla modeller över klassen id3 företags/förmånsbilar. Allt från id4 upp till taycan.
 
useless useless skrev:
Det går ju att privatleasa en elbil för runt 3 000:- i månaden. Vad kostar din bil för 100 000:- i lån, värdeminskning, skatt och försäkring?

Laddar du elbilen hemma så blir driftkostnaden 1-3 kronor per mil större delen av året. Vad kostar det att åka i bensin-/dieselbilen för 100 000:-?
Exakt kostnad för min id3 som är hälften så stor i bagaget mot i40:n jag hade innan. (och dragkrokr)
Den kostar 5178kr månaden, nu gick enl tibber sista månaden på 195 kr förvisso, 8 mil om dagen 5 dagar i veckan.

I40 presenterade jag siffror på innan men du kan få de en gång till.
Inköp 83000 kr, ränta i ca 5 månaden och den FASTA kostnaden var under de 3 månaderna 870 kr i månaden, sen av vissa anledningar casha jag resten.
Snittförbrukning 0,5l/milen.
Värdeminskning 4000 kr per år (det är fakta och inget spekulerande)
En utgift i reperation på bromsskivor ca 1100 kr. Ett oljebyte ca 800 kr.

Utgift för att kunna tanka elbil hemma, 14500 kr.

Ge mig argumentet hur jag kan få en privatleasing att vara mer ekonomiskt än den bilen jag hade. Nu har jag id3 endast för att jag ville ha en ny bil i livet och detta var nog enda chansen, det blir för dyrt sen, även om det är groteskt dyrt nu.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Helt normalt, om du tar det utifrån beteendeperspektivet.
Bara att acceptera. 😉
Det roliga är att troligtvis kan nog knappt hälften något alls om bilar alls. ??
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Vad tycker du att du har visat med din anekdotiska bevisföring, mer än att du har gjort några riktigt dåliga val?

Vad påverkar det i totalen att du betalat överpris på laddning vid ett tillfälle, när du egentligen laddar hemma till nästan 100%?

Jag snabbladdar några gånger i månaden och betalar inte tillnärmelsevis så mycket som du gjorde. Senaste snabbladdningen (som var på en 250kW laddare) betalade jag 3,10 kr/kWh. Jag betalar inte för något abonnemang och har inga laddappar i min telefon.

Med en förbrukning på 1,7 kWh/mil blir det en drivmedelskostnad på 5,27 för de milen jag inte laddar hemma.

Jag hävdar inte att alla elbilsägare kan snabbladda till dessa priser och framhåller det inte som någon "aspekt" i debatten kring hur lite det kostar att köra elbil. Bara att ditt exempel är väldigt långt från min verklighet.
Att elbilen är en ekonomiskt katastrof och är verkligen inget för någon som bara vill rulla fram med en bekväm bil?
Laddkostnaden är så otroligt skev med, bensin/diesel följer något. Medans elpriserna inte följer något överhuvudtaget utan ligger helt still, eller ja den har ju bara höjts i x antal steg sen ett år tillbaka.
 
R Rkarlsson skrev:
Ge mig argumentet hur jag kan få en privatleasing att vara mer ekonomiskt än den bilen jag hade.
Din bil kostade alltså 870 + 4000/12 + ett par hundra i månaden i service/reparationer + ett par hundra i skatt och försäkring + 1600 i bränsle. Dvs ca 3200:- i månaden.

Man kan leasa t ex en MG4 för 2995:-. Lägg till 200 i laddningskostnad så har du exakt samma kostnad för en sprillans ny ebil som din bensinbil för 83 000:-. Trots den extremt låga värdeminskningen och få reparationer.
Visst, ingen värstingbil, men kravet var ju " ...den som endast ska ha en bil och ta sig fram och tillbaka."
 
  • Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
R Rkarlsson skrev:
Exakt kostnad för min id3 som är hälften så stor i bagaget mot i40:n jag hade innan. (och dragkrokr)
Den kostar 5178kr månaden, nu gick enl tibber sista månaden på 195 kr förvisso, 8 mil om dagen 5 dagar i veckan.

I40 presenterade jag siffror på innan men du kan få de en gång till.
Inköp 83000 kr, ränta i ca 5 månaden och den FASTA kostnaden var under de 3 månaderna 870 kr i månaden, sen av vissa anledningar casha jag resten.
Snittförbrukning 0,5l/milen.
Värdeminskning 4000 kr per år (det är fakta och inget spekulerande)
En utgift i reperation på bromsskivor ca 1100 kr. Ett oljebyte ca 800 kr.

Utgift för att kunna tanka elbil hemma, 14500 kr.

Ge mig argumentet hur jag kan få en privatleasing att vara mer ekonomiskt än den bilen jag hade. Nu har jag id3 endast för att jag ville ha en ny bil i livet och detta var nog enda chansen, det blir för dyrt sen, även om det är groteskt dyrt nu.
Men då jämför du en ny bil med en begagnad, det kommer väl aldrig den nya vinna kostnadsmässigt oavsett hur den drivs?
 
  • Gilla
Krille4 och 6 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det går ju att privatleasa en elbil för runt 3 000:- i månaden.
Gör det verkligen det fortfarande?
 
R Rkarlsson skrev:
Exakt kostnad för min id3 som är hälften så stor i bagaget mot i40:n jag hade innan. (och dragkrokr)
Den kostar 5178kr månaden, nu gick enl tibber sista månaden på 195 kr förvisso, 8 mil om dagen 5 dagar i veckan.

I40 presenterade jag siffror på innan men du kan få de en gång till.
Inköp 83000 kr, ränta i ca 5 månaden och den FASTA kostnaden var under de 3 månaderna 870 kr i månaden, sen av vissa anledningar casha jag resten.
Snittförbrukning 0,5l/milen.
Värdeminskning 4000 kr per år (det är fakta och inget spekulerande)
En utgift i reperation på bromsskivor ca 1100 kr. Ett oljebyte ca 800 kr.

Utgift för att kunna tanka elbil hemma, 14500 kr.

Ge mig argumentet hur jag kan få en privatleasing att vara mer ekonomiskt än den bilen jag hade. Nu har jag id3 endast för att jag ville ha en ny bil i livet och detta var nog enda chansen, det blir för dyrt sen, även om det är groteskt dyrt nu.
Nej leasing eller köpa har jag inte skrivit om eller jämfört.
Ej heller id3, id4 eller i40. Det var bilar ovanför klassen ”bättre familjebilar” eller de som tills nu varit typiska förmånsbilar (v90, A6, 5 serie, e klass mfl) alltså prisklass en miljon plus minus några hundra tusen.

Nej inga knegarbilar men beror ju på hur man prioriterar pengarna. Många som verkar lägga de summorna på snöskoter/fyrhjuling/A traktor/båt istället.

Jag hade hoppat på ett erbjudande att leasa en i3 under 2000 Kr för något år sedan om jag inte redan haft bil och haft behovet att köra långt på motorväg flera ggr per år.
 
Går man in på Bygg din bil där så kan man bara få ett leasingpris för Luxury-paketet, och då blir det 5 120 kr/mån vad jag kan se (med max 1000 mil om året). Väljer man Basic-paketet kan man inte välja privatleasing verkar det som.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.