Jag har en stuga precis vid gränsen till Finland, jag ser Finland när jag sitter på altan och tittar över älven.

Jag har ägt stugan i 10 år och det har alltid varit problem att få in finska kanaler. Kan fungera 1-2 dagar, men sen kan det gå veckor där det är störningar och omöjligt att kolla finska kanalerna. Svenska kanalerna har jag inga problem med.

Jag har bytt antenn eftersom jag trodde att det kunde vara störningar från mobiltelefoner som orsakade störningar. Sen har jag köpt en ny tv för ett år sen. Har kollat båda anslutningarna i antennkabeln. (jag är utbildad elektriker)

Givetvis har jag försökt rikta antennen efter masten. Svenska kanalerna syns nästan oavsett hur jag riktar antennen.

Jag har frågat grannar på både svenska- och finska sidan om gränsen, alla ser båda ländernas kanalerna utan problem.

Enda jag inte har gjort är att byta ut antennkabeln. Kabeln är antagligen från 1991 när huset byggdes.

I min Samsung tv kan jag se signalstyrka och bitfelsnivån.

Svenska kanalerna har jag signalstyrka och signalkvalite på runt 70-90% och 0 i bitfelsnivå. I de finska ligger de förstnämnda på 0-10% och bitfelsnivå på 0-2000 BER.

Vad göra, byta antennkabel? Ganska besvärligt jobb att göra.
 
Viktigt att antennen är helt rätt riktad mot den finska sändaren. Kan krävas dubbla antenner för att ta emot båda länderna. En koaxialkabel från -91 borde i vara dålig men det är bra att kolla skicket uppe vid antennmasten. Sitter din antenn något lägre i terrängen än grannarnas? Högre antennmast kan behövas.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Min antenn sitter på gavelnocken och är betydligt högre än de närmaste grannarna. Grannen närmaste har bara slängt upp sin på väggen och han har bra bild. Få se om jag blir tvungen att testa att byta ut antennkabeln, nå jag ser ju de svenska kanalerna.
 
C
J Josth skrev:
Sitter din antenn något lägre i terrängen än grannarnas? Högre antennmast kan behövas.
Gissar också på höjden som den mest avgörande faktorn här. Att signalen kommer och går tyder på att det finns hinder t.ex. trädtoppar i signalens väg. Sändareffekten brukar vara så pass hög att man vid "fri sikt" får utmärkt signalstyrka även vid sändarantennens horisont, som är den yttre gränsen för sändarens täckningsområde.

Nu kanske det är omöjligt att få upp antennen ovanför trädtopparna, men varje decimeter räknas när avståndet är långt.
 
Prova också att sänka antennen, det kan vara så att det finns ett hinder precis på den höjdoch den plats den sitter på nu, eller sätt den på andra nocken eller skorsten om du har en sådan.
 
Testa provisoriskt med en annan koaxialkabel som du bara lägger löst från masten in till tv genom ett fönster för att testa innan du ger dig på att byta ut befintliga kabel.
 
  • Gilla
StureS och 1 till
  • Laddar…
Om där inte är mekaniska skador på antennkabeln och kopparna i mittledaren och skärmen är fräsch vid antennen och dess skruvplint så tror jag inte kabeln är problemet.

Har du några filter för sammankoppling av antennerna eller antennförstärkare?
Har dina grannar samma typ av finlandsantenn som du nu har inköpt?
 
Nu var jag ingen aning om vad Yle sänder på för frekvenser, men det kanske behövs ett LTE-filter (för att filtrera bort mobila störningar). Inte säkert att din nya antenn har det, eller så filtrerar din nya antenn bort fel frekvenser
 
Jag har faktiskt inte provat att justera höjden på antennen. Sen så hade förra ägaren 2 olika antenner, en för finska och en för svensk tv. Ska krypa och kolla om jag ser några filter, vill dock minnas att det satt någon typ av delningsfilter på de tidigare antennerna. Dem tog jag bort när jag satte dit min nya antenn. Har fundreat på att dra en tillfällig antennkabel för att uesluta kabelfel. Antennen jag köpte nu har filter för mobiltelefoner.

Tack för alla tipsen. Ska måla klart stugan och sen får jag ta tag i tv problemet. Tvn är inte så viktigt nu på sommaren. Kollar mest när jag är här under vintern.
 
S
H HerrMögel skrev:
Jag har faktiskt inte provat att justera höjden på antennen. Sen så hade förra ägaren 2 olika antenner, en för finska och en för svensk tv. Ska krypa och kolla om jag ser några filter, vill dock minnas att det satt någon typ av delningsfilter på de tidigare antennerna. Dem tog jag bort när jag satte dit min nya antenn. Har fundreat på att dra en tillfällig antennkabel för att uesluta kabelfel. Antennen jag köpte nu har filter för mobiltelefoner.

Tack för alla tipsen. Ska måla klart stugan och sen får jag ta tag i tv problemet. Tvn är inte så viktigt nu på sommaren. Kollar mest när jag är här under vintern.
Jo, men på vintern är det inte så kul att grotta med kablar när fingrarna är stela. Felsök nu när det är görligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.