Hejsan,

Har ett litet problem med ventilationen till aggregatet som jag hoppas på att någon här kan hjälpa mig med?

Planlösningen för bastun är enligt bild nedan och vi tänker oss ett harvia Cilindro PC70 6,8 kw som sak stå vid golvet i hörnet längst in. Det är redan fördraget el och byggt för luftspallt mm så finns inte så gott om plats i väggarna tyvärr.

Och enligt anvisningarna på aggregatet så ska det vara minst ett 50 mm ventilation i anslutning till aggregatet. Någon som vet vart man kan hitta 50 mm ventilationsrör som man kan dra I väggen/taket eller om det funkar med att bara köra med glipa under dörren som tilluft?
Arkitektritning av ett badrum med wc, dusch och bastu. Mått specificerat på ytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär ser det ut nu, blått är hur funderingen var att dra ventilation om man hittade något som inte är bredare än 50 mm för det är det utrymmet som finns 😕
Ett rum under konstruktion med isolering, OSB-väggar, synliga träbjälkar, flera kablar och ett grått golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
50 mm låter lite tycker jag. Bygg en ventilationskanal utmed golvet som tar luften från duschrummet och släpper ut den under aggregatet. Sedan en frånluftsventil uppe längst in till höger antingen ut genom ytterväggen eller upp till taket tror jag blir det bästa.
 
J Josth skrev:
50 mm låter lite tycker jag. Bygg en ventilationskanal utmed golvet som tar luften från duschrummet och släpper ut den under aggregatet. Sedan en frånluftsventil uppe längst in till höger antingen ut genom ytterväggen eller upp till taket tror jag blir det bästa.
Du tänker att man bygger en under lavarna typ?
Funkar det med sånadär plastkanaler tro eller måste det vara spirorör? Plastkanalerna finns som fyrkantiga såg jag som bygger 55 mm på höjden.
 
Det går helt fint att ha tilluft under dørren. Lämna ca 10cm öppning under dörren och frånluft antingen i taket eller högt upp på väggen diagonalt över från aggregatet
Mvh
Sakke
 
  • Gilla
Andreas Ludde Lundell
  • Laddar…
Såg en annan stuga som har ventilation över dörren, skulle det funka eller bör det vara över lavar högt upp?

Modernt badrum, glasdörr, dusch, bastu, trädetaljer, grå kakel, minimalistisk design, inbyggd belysning, naturligt ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den der ventilen har altför lite flöde/areal. Placeringen är väl annars inte så tokig-helt på andra sidan av bastu sett från aggregat och högt upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.