4 700 läst · 36 svar
5k läst
36 svar
När gödsla med NPK?
Det står på säcken vad som är lagom dos för gräsmatta. Uppskatta hur många kvm du har och mät upp hink hur mycket du behöver. Sedan är det bara att fördela. Jag har överskridit doseringen med 50% utan att få problem, men det behövs regn. Det kan ta ett par veckor innan man ser fullt resultat.
Löser granulaten upp sig någorlunda fort? Behövs det regn flera dagar i rad?G gbgustaf skrev:
Du vill åt kvävedelen i gödslet så kolla hur stor andel den utgör innan du ser om en påse är billig eller ej. Räkna per kilo kväve. Fosfor och kalium kan också bli problem i villaträdgårdar då det byggs upp över tid (en del sköljs självklart bort) och det är sällan någon brist från första början. Så det är kanske värt att betala lite mer för att minska de mängderna, både för den egna trädgården och för vattenkvalitet i omgivningen.
Sen kör du max halva doseringen som står på påsen för att minska risken att kvävet bara sköljs bort. Mer är inte automatiskt bättre.
Ser gräset fortfarande ljusgrönt ut efter att fått kväve och regn plus några veckor för att låta det verka så kanske det är befogat att gödsla igen. Då är det bara att hålla ett öga på hur långt bort hösten är om det är smart att gödsla mer eller att vänta till nästa år.
Man ser alltså på gräset om det behöver mer kväve...
Sen kör du max halva doseringen som står på påsen för att minska risken att kvävet bara sköljs bort. Mer är inte automatiskt bättre.
Ser gräset fortfarande ljusgrönt ut efter att fått kväve och regn plus några veckor för att låta det verka så kanske det är befogat att gödsla igen. Då är det bara att hålla ett öga på hur långt bort hösten är om det är smart att gödsla mer eller att vänta till nästa år.
Man ser alltså på gräset om det behöver mer kväve...
Hur menar du att man ser på gräset om det behövs mer kväve?Z z_bumbi skrev:Du vill åt kvävedelen i gödslet så kolla hur stor andel den utgör innan du ser om en påse är billig eller ej. Räkna per kilo kväve. Fosfor och kalium kan också bli problem i villaträdgårdar då det byggs upp över tid (en del sköljs självklart bort) och det är sällan någon brist från första början. Så det är kanske värt att betala lite mer för att minska de mängderna, både för den egna trädgården och för vattenkvalitet i omgivningen.
Sen kör du max halva doseringen som står på påsen för att minska risken att kvävet bara sköljs bort. Mer är inte automatiskt bättre.
Ser gräset fortfarande ljusgrönt ut efter att fått kväve och regn plus några veckor för att låta det verka så kanske det är befogat att gödsla igen. Då är det bara att hålla ett öga på hur långt bort hösten är om det är smart att gödsla mer eller att vänta till nästa år.
Man ser alltså på gräset om det behöver mer kväve...
Kulören avgör. Har du gräs som har samma kulör som broccoli så har du för mycket kväve, har du ljusgrönt gräs som vuxit ett tag så har du antagligen lite för lite kväve. Mellan de två kulörerna så får man lära sig vad som är "rätt". Det är samma metod för de flesta växterna i trädgården förutom att deras grundkulör kan variera. Att gödsla något som ser ut att få tillräckligt med kväve (typ 99,9 % av alla gräsmattor) ger inga direkta fördelar men kostar pengar, tar tid och ökar risken för övergödning.
Jag gödslar eftersom jag misstänker att jag har lågt PH i mattan. Mycket klöver kan avslöja det, likaså att maskros och annat ogräs tar över. Gräset behöver mer kväve för att få en boost att komma igång.Z z_bumbi skrev:Kulören avgör. Har du gräs som har samma kulör som broccoli så har du för mycket kväve, har du ljusgrönt gräs som vuxit ett tag så har du antagligen lite för lite kväve. Mellan de två kulörerna så får man lära sig vad som är "rätt". Det är samma metod för de flesta växterna i trädgården förutom att deras grundkulör kan variera. Att gödsla något som ser ut att få tillräckligt med kväve (typ 99,9 % av alla gräsmattor) ger inga direkta fördelar men kostar pengar, tar tid och ökar risken för övergödning.
Ja så kan det vara. Men någonstans måste jag börja testa. Det du beskriver kan lösas med vertikalskärning, luftning etc, ganska stora åtgärder.A Abies koreana skrev:
Hade jag haft en åkgräsklippare hade jag köpt ett sånt påhäng som luftar genom att dra upp ”korvar” med jord. Men att manuellt göra detta anser jag omöjligt.
Nej inte att själva vertikalskärningen bidrar till ökat PH, men näring/luft etc kommer ju ner och det bidrar till att rötterna kommer åt det som tillförs.A Abies koreana skrev:
Är jorden för kompakt (kraftigt thatch) är det bra med piphålsluftning.
Nej, det har inget med pH värdet att göra.M m@nge skrev:
https://www.sverigesvattenmiljo.se/undersoka-vattenmiljo/ph#:~:text=Ett pH-värde ger ett mått på
Så är det förmodligen.M m@nge skrev: