I
Ja, något får ju göras och tyvärr är det bara karm justering som kan fixa detta. Jag kommer först försöka justera de som Diplomat pratat om, går inte det får jag försöka med sidoljuset.

Vär att notera är att det sitter en karmhylsa(med skruv) rakt upp på insidan ovanför trycket, d.v.s närmast sidoljuset. Detta för att få bättre stabilitet i hela ekipaget. Enligt experterna från Diplomat så var det helt korrekt tänkt och det är så man ofta får göra.
 
I
Tog fram vattenpassen och gjorde liten kontroll :
XeoGblN.jpgNicfDff.jpghL99QvA.jpguxsJ71N.jpg
Man kan se att högra karmen sitter så gott som perfekt, både rak och i lod. Det innebär att om man skulle skruva in de 2 övre karmhylsorna så kommer den inte längre sitta perfekt

K1azetn.jpgWlE6EBe.jpgzgOvboJ.jpg0vKzlcL.jpg
Den vänstra karmen sitter inte lika perfekt i lod men tillräckligt. Vi hade en hel del problem med denna sida just får att sidoljuset var skevt vid leverans. Man kan se att det finns gliper, d.v.s att den inte är helt jämn men i verkligenheten pratar vi MAX 2 mm även om det ser mer ut på bilderna.

Tiu7Xcd.jpg
Överliggare praktiskt taget perfekt


khpDPOa.jpg
Tröskel perfekt i lod

7Fr1Pl6.jpg
Jag antog att dörren skulle hänga men den för faktiskt inte det, den Sitter återigen ganska nära perfekt. Jag provade även lägga lodet ovan på dörren som styrkte faktumet.

U9sxdX5.jpgm2V5q6n.jpg
Man kan se här att den inte är helt rak, runt 2 mm off.
BW9QpSP.jpgH2yV9AR.jpg
Som man kan se så når inte mitt 180 cm pass ända ner så kanske kan man anta att det är lite mer än 2 mm längst ner.
yr7JKwJ.jpg
Här kan man se extra skruven som fick sättas i överliggaren.

När man tittar på stängd dörr så ser det ut som att dörrbladet hänger men när man kontrollerar så får man en annan bild.

Kanske kan bilderna ge någon idé om en lösning?
 
  • Fönsterkarm med vattenpass och svart justerbar fönsterhållare, utsikt över grönt gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vattenpass inbyggd i en dörrkarm, som visar en korrekt lodrät installation mot en bakgrund med himmel och grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Halvöppnad dörr, vattenpass vid låset, tröskel, utsikt mot trädgården, dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En person använder en fönsterputssteleskopstång nära en libell monterad på en fönstkarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vertikal nivå används för att kontrollera dörrinstallation nära en glasruta och tröskel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En öppen dörr med en vattenpassindikator som visar lodrät position, utsikt mot en trädgård och grusgång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en brun kartongkant framför ett fönster, vattenstreck, delvis synlig vattenpassbubbla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen fönsterdörr med libell, fönsterlås upptill, utsikt mot grönt trädgård och delvis molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nivå, vattenpass används för att åstadkomma horisontell precision, hand syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en libell, grönt vattenpass bubbla centrerad mellan svarta plaständar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenpass för kontroll av ytas horisontella plan med grönt libell på fönsterkarm, naturlig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenpass i metallram, grå dörrkarm, inomhus. Del av sko syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenpass i närbild fastsatt vid grå metallstruktur, grönt vatten, reflekterande ytor, suddig bakgrund, konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en vattenpassbubbla i en vit ram eller list, inomhusmiljö synlig i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en vit dörr med synlig del av dörrtätning och en reflekterande glasyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusbild, tak i förgrunden, fönster, suddig bakgrund, delvis oskarpt, modern arkitektur, spotlighter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I
Tror egentligen inte man vill på och mecka på den högra karmen utan ska man på något så är det troligen sidoljusetskarm mot väggen? Risken med detta dock är att högra delen mot dörrkarmen i sidoljuset som redan är lite sned kan bli mer sned när den dras längre ifrån dörrkarmen som den sitter i. Kanske får på Diplomat igen så de får komma hit och titta på de.

Det är ju inte rimligt att följa deras instruktioner med att skruva in de 2 övre hylsorna på höger sida dörr karm, då kommer inte karmen stå rakt längre.
 
Det stora problemet kanske mer handlar om att nån av delarna helt enkelt är krokig. Virket är inte rakt längre helt enkelt och det kan man ju inte justera bort direkt och det ihop med tajta springor från start gör ju inte saken lättare direkt.
 
I
Var på dörren idag, behövde som tur är inte plocka av allt för mycket för att kommat till :
[bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild]
Diplomats förslag att dra in de 2 övre karmhylsorna på gångjärn gjorde praktiskt taget ingen skillnad. Däremot blev det skillnad när man släppte på de 2 nedre karmhylsorna.

Största skillnad fick jag genom att lossa på skruvarna här, skruva in hex skruvarna en aning och sen efterspänna.

Dörren ser ut att hänga mycket rakare i karmen nu men man kan fortfarande se vid övre gångjärnet att dörren hänger en aning.

Vi får se vad som händer när solen står på men annars ser problemet ut att vara löst. Kan tycka att det är lite märkligt att inte Diplomat själva föreslår justeringen på gångjärnen.

Det enda som är kvar nu är att det knarrar en aning när man öppnar och stänger dörren, låter som det kommer från träet.
 
E egge80 skrev:
Jag har ganska nyligen varit med om mycket liknande, knäcka gångjärnet kan du glömma!
Gångjärnet i botten bör du kunna lossa de tre stjärnskruven för att sen skruva in de två t20 skruven så att dörren där kommer något längre ifrån karmen , inte mycket men lite!
Övre gångjärnet skall du inte göra något med! (Kommer sluta med att du rundar de två t20) fråga mig inte hur jag vet!
Det som sen kommer ge dig mer Space mellan karm och dörrblad i toppen är att borra ett 14 mm hål i falsen där dörrbladet går inte där de sitter idag alltså , då kommer karmen vrida sig nån mm och du får din dörr perfekt
Hej
Följer tråden som jag lyckades hitta som passar mitt problem. Där är en diplomat (2021) där det efter en tids kyla så kan inte hela dörren öppnas. Den tar i i den främre delen av dörrbladet undersida. Men även att det inte är 100 tätt i tätningslisten vid tröskeln. Känner nu påtagligt när vintern är här. Så min fundering är ju hur kan jag täta mer och det borde väl inte vara så mkt man kan höja dörren ?

/Hans Trollhättan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.