Har bläddrat lite i all hast här men hittade ej det jag undrar över.

Funderar liksom många andra husägare på att investera i en rullställning(135cm) för att kunna dona i lugn och ro samt slippa hämta, lämna osv.

Har kikat på alufase 4m samt 5,5m, min undran är om det går att komplettera delar ifrån cramo exempelvis. Med rätt förutsättning att man tar rätt längd, i mitt fall 2,5m😉

Priserna per plan drar iväg rätt häftigt och i mitt fall så är det bara 2 gavlar som jag behöver en arbetshöjd på 6m.

Egentligen så skulle det räcka med en plattformshöjd på 3-3,5m för resterande byggnader. MEN kunna hyra och bygga ett plan till vid vindskive målning mm.

Har ni nå tips råd som kan uppfylla min önskan?

En annan fråga är hur räknar de höjden på en rullställning, med hjulen i botten, mitten eller högst upp?

Tänker om man har relativt plant underlag och köper till 80cm justerbara ben så borde man kunna komma lite högre upp beroende på hur de räknar😁

Tacksam för råd och hoppas jag postade rätt.
 
C
G GDS74 skrev:
Har kikat på alufase 4m samt 5,5m, min undran är om det går att komplettera delar ifrån cramo exempelvis. Med rätt förutsättning att man tar rätt längd, i mitt fall 2,5m😉
Ja, Alufase är så gott som identisk med originalet Instant och de har ett typgodkännande att delar från de båda tillverkarna kan kombineras (se deras hemsida).
Så att hyra till delar vid behov är en alldeles utmärkt tanke.

Mätte på min (Instant-) ställning nu, och den är 2m till första bomplan med hjulen inskjutna i botten.
Att tänka på är att även om det till synes är väldigt flexibelt med var bomplanen placeras höjdmässigt så är det inte lika flexibelt i praktiken, i synnerhet om man skall ha trappstege mellan bomplanen.
 
Redigerat:
C cpalm skrev:
Ja, Alufase är så gott som identisk med originalet Instant och de har ett typgodkännande att delar från de båda tillverkarna kan kombineras (se deras hemsida).
Så att hyra till delar vid behov är en alldeles utmärkt tanke.

Mätte på min (Instant-) ställning nu, och den är 2m till första bomplan med hjulen inskjutna i botten.
Att tänka på är att även om det till synes är väldigt flexibelt med var bomplanen placeras höjdmässigt så är det inte lika flexibelt i praktiken, i synnerhet om man skall ha trappstege mellan bomplanen.
Okej, stege mellan plan är inte så viktigt för min del även om det är enklare å säkrare.

Kikade även på alltpåhjul och funderar på om även den här

Byggställning 135 x 250 x 4,2m​

https://alltpahjul.se/byggstallning-4-2-m/

Med 80cm hjulsats då blir ju priset hanterbart🙃

Men om delar från uthyrnings ställen även passar denna så som stabilisator, bom, påbyggnads del.

Tycker själv att allt borde vara standard på låsanordning rördiameter mm så man kan byta sins emellan vid behov.

Har ingen koll på instant antar att det är den man hyr från diverse ställen.

Tack för snabbt svar.
 
C
G GDS74 skrev:
Men om delar från uthyrnings ställen även passar denna så som stabilisator, bom, påbyggnads del.
Mycket pekar ju på att åtminstone vissa delar borde passa, men det verkar å andra sidan inte vara något som utlovas från tillverkarens sida. Frågan är vad priset blir för en 6m ställning? Kanske inte så stor skillnad?

Typgodkännande (inte minst i kombination med andra tillverkares delar), trappstegar och sparklister krävs om ställningen skall uppfylla arbetsmiljöreglerna. Vilket är relevant om du hyr in hantverkare som skall använda ställningen.

Ett alternativ är så klart begagnat. Ca. halva priset, så inte superprisvärt, men som privatanvändare kan man leva med de skavanker en äldre ställning har.
 
C cpalm skrev:
Mycket pekar ju på att åtminstone vissa delar borde passa, men det verkar å andra sidan inte vara något som utlovas från tillverkarens sida. Frågan är vad priset blir för en 6m ställning? Kanske inte så stor skillnad?

Typgodkännande (inte minst i kombination med andra tillverkares delar), trappstegar och sparklister krävs om ställningen skall uppfylla arbetsmiljöreglerna. Vilket är relevant om du hyr in hantverkare som skall använda ställningen.

Ett alternativ är så klart begagnat. Ca. halva priset, så inte superprisvärt, men som privatanvändare kan man leva med de skavanker en äldre ställning har.
Kanske lika bra att ringa eller maila tillverkaren och höra, men de vill ju sälja sina produkter å andra sidan.

Ställningen kommer bara att användas privat samt 6m ställning ja då får man lägga på ca 15000kr, räknade lite igår kväll.

De mesta måste man ju köpa till separat typ stabilisatorer, sparklister, fler horisontella stag mm då drar det iväg.

Bas ställningen som jag undrar över nu går på ca 16400 + moms samt tillägg för 80cm hjulsats + frakt.


Begagnat i all ära men de få som finns ute ligger inte i närheten, ställningen ska till landet ca 55mil norrut😁
 
C
G GDS74 skrev:
Begagnat i all ära men de få som finns ute ligger inte i närheten, ställningen ska till landet ca 55mil norrut😁
Kolla med de som köper/säljer/hyr ut ställning "halvprofessionellt". Brukar finnas lite här och var. De brukar ha lite paket ute på blocket, men i själva verket har de ett stort upplag med alla möjliga prylar och kan plocka ihop precis det du vill ha.
 
C cpalm skrev:
Kolla med de som köper/säljer/hyr ut ställning "halvprofessionellt". Brukar finnas lite här och var. De brukar ha lite paket ute på blocket, men i själva verket har de ett stort upplag med alla möjliga prylar och kan plocka ihop precis det du vill ha.
Får tacka för snabba svar, får luska lite till helt enkelt.
 
S Stubai skrev:
Den här köpte jag. Kompletterade med några förankringsrör och fästöglor.
Väldigt händig sak att hitta igen. 😀

[länk]
Den hade jag missat, bra pris.
Visserligen stål men skiljer inte mycket mot aluminium i vikt. Bra tips👍
 
G GDS74 skrev:
Den hade jag missat, bra pris.
Visserligen stål men skiljer inte mycket mot aluminium i vikt. Bra tips👍
Var står det att den är gjord av stål?
Jag är ganska säker på att min är alu.
 
S Stubai skrev:
Var står det att den är gjord av stål?
Jag är ganska säker på att min är alu.
Hittar det inte nu så klart, den är säkert i alu med tanke på vikten. Läste nog fel nånstans🙃
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.