Monterade bort en störande lampa med rörelsesensor som vi har på sidan av huset. Allt gick finfint men när jag drog ur sladden från kopplingsdosan så blev det ett hål kvar i plinten (den mellersta på höger sida). Kan ju inte vara bra om det läcker in regnvatten där?

Hittade ett litet plastlock som jag tryckte dit och satte sedan lite eltejp på insidan där det är inringat i rött. (Har dock inte satt tejpen än på bilden). Paranoid som man är satte jag även lite pack-tejp på utsidan.

Ser ju inte så snyggt ut... 🧐 Men är detta brandfarligt?

Uppskattar all hjälp.
 
  • Öppen elektrisk kabelanslutningsdosa på vit trävägg med synliga ledningar och anslutningsklämmor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elanslutningsbox med WAGO klämmor och synliga ledningar, märkt med rött för potentiell problemområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vit utomhuslåda, troligen en sensor eller larm, med tejp på sidan, monterad på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Brandfarligt är det inte.
Om du vill undvika vattensamling i boxen växlar du den aktuella genomföringen/tätningen till det andra hålet i botten och sätter dess tätning i det aktuella hålet.
Då rinner allt eventuellt vatten (som ju då inte kan komma in längre) ut genom hålet i genomföringen med hål i....
 
  • Gilla
tommib och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Brandfarligt är det inte.
Om du vill undvika vattensamling i boxen växlar du den aktuella genomföringen/tätningen till det andra hålet i botten och sätter dess tätning i det aktuella hålet.
Då rinner allt eventuellt vatten (som ju då inte kan komma in längre) ut genom hålet i genomföringen med hål i....
Och ta bort packtejpen, ser ju fruktansvärt fult ut.
 
  • Gilla
Dublin och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Brandfarligt är det inte.
Om du vill undvika vattensamling i boxen växlar du den aktuella genomföringen/tätningen till det andra hålet i botten och sätter dess tätning i det aktuella hålet.
Då rinner allt eventuellt vatten (som ju då inte kan komma in längre) ut genom hålet i genomföringen med hål i....
Jaha så man kan plocka bort dessa små plintar :) Det ska jag göra imorgon. Byter ut den mot en i botten som du skrev. Är väldigt dåligt insatt i detta som du märker. Kändes dock lite onödigt att ringa en dyr elektriker för att plocka bort en liten lampa.

Tack för svaret, det uppskattas stort.
S stugan_i_skogen skrev:
Och ta bort packtejpen, ser ju fruktansvärt fult ut.
Ja det ser fruktansvärt ut 😅 Såg att det skulle regna imorgon så ville vara på den säkra sidan fram till att jag vet mer.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K KalleNyman skrev:
Jaha så man kan plocka bort dessa små plintar :) Det ska jag göra imorgon. Byter ut den mot en i botten som du skrev. Är väldigt dåligt insatt i detta som du märker.
Om du är så dåligt insatt att du inte kan skilja på en kabelgenomförting och en plint så kanske det ändå är bättre att anlita en elektriker?

Genomföringarna finns att köpa i varenda bygglada om du vill ha nya... Exempel som kanske passar din dosa:
https://www.jula.se/catalog/el-och-...kabelgenomforingar/kabelgenomforingar-402242/
 
  • Gilla
C.Ö
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om du är så dåligt insatt att du inte kan skilja på en kabelgenomförting och en plint så kanske det ändå är bättre att anlita en elektriker?

Genomföringarna finns att köpa i varenda bygglada om du vill ha nya... Exempel som kanske passar din dosa:
[länk]
Kabelgenomföringar ska dessa såklart heta 👍 Kan vara bra att ha några som backup, tack för länken.

 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.