Jag har en sommarstuga som ligger vid en fyr på en udde ute på en ö och funderar på att bygga ett trädäck framför den men huset är redan i hörnet omkring fyra meter från tomtgränsen och jag skulle vilja bygga altanen ut mot det hörnet. Jag har Googlat och sett att det krävs grannarnas tillåtelse i såna fall men närmaste granne är flera kilometer bort (förutom fyren då) och åt andra hållet är det ungefär 150 meter till närmaste granne utan direkt insyn.

Är det bara att bygga på då eller kan någon som ser tillbyggnaden klaga så att man får riva upp det igen?
 
Har folk inte bättre för sig än att hålla på och klaga på sånt… 🤦‍♂️

Frågan är ju var tomtgränsen går. Vid strandkanten? Ok, är det vid hög- eller lågvatten? Eller en bit ut i vattnet? osv.

Ibland är det lättare att be om ursäkt än att be om lov...

Jag skulle nog bygga och låtsas som det regnar, och är det nu nån snedseglande pedant med för lite sysselsättningsgrad i förhållande till fritid som kommer och klagar, ja, den dagen den sorgen ärligt talat.

Men det är ju jag det.
 
Claes Sörmland
Strandskyddets varningsklockor ringer här!
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Hur hög är den tänkt att vara? Trall direkt på backen kräver väl inte bygglov (eller godkännande av nån granne).
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Har folk inte bättre för sig än att hålla på och klaga på sånt… 🤦‍♂️

Frågan är ju var tomtgränsen går. Vid strandkanten? Ok, är det vid hög- eller lågvatten? Eller en bit ut i vattnet? osv.

Ibland är det lättare att be om ursäkt än att be om lov...

Jag skulle nog bygga och låtsas som det regnar, och är det nu nån snedseglande pedant med för lite sysselsättningsgrad i förhållande till fritid som kommer och klagar, ja, den dagen den sorgen ärligt talat.

Men det är ju jag det.
Hela tomten är en skogstomt som ligger uppe på en klippa, så det kanske är uppskattningsvis 15 meter från vattenkanten. Det går absolut att ta sig förbi utan problem men det är mycket sällsynt att folk promenerar här då det är besvärlig terräng.
 
Redigerat:
D Dublin skrev:
Hur hög är den tänkt att vara? Trall direkt på backen kräver väl inte bygglov (eller godkännande av nån granne).
Ja, några decimeter upp i luften och nån halvmeter hög kanske med två trappsteg eller så, eller åtminstone under 1,80 meter inklusive eventuellt räcke om det är det som krävs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.