Skulle behöva lite input. JAg och min sambo har hittat en liten gård vi är väldigt intresserade av. Vi kan få köpa det för en ganska billig peng (ungefär 2 miljoner under vårt max) och hade vi inte haft barn hade vi nog inte haft riktigt samma beslutsångest.
Det är en gammal människa som bott där så det är väldigt omodernt invändigt, men det är inte värre än att man behöver lägga lite tid på färg, tapeter och golv. Så småningom behöver kök och badrum renoveras men är i dagsläget fullt funktionsdugligt.
Dock är det direktverkande el i huset och vi vill konvertera till något vattenburet och räknar med att lägga ytterligare 300' den biten (men detta enligt Google, vi har inte kollat upp den exakta prislappen häromkring).
Omgivningarna är underbara! Det går inte få det bättre enligt våra preferenser. Men... Läget är ganska dåligt. Vi får obetydligt längre till våra jobb, men vägarna är riktigt dåliga med mycket grusvägar. Långt till buss och vår äldste kommer få det klurigt att ta sig till skolan (gymnasiet) och vår yngsta kommer gå i skola 1,5 mil från hemmet. Det är långt till affärer och aktiviteter och sånt.
Allt går att ändra på, men inte läget, som det så oftast sägs.

Hur skulle ni andra tänka? Hur mycket kan en konvertering från elpatron till vattenburet öka värdet på gården? Vilket värmesystem är idag bäst att satsa på? Skulle ni kunna tänka er att tulla lite på läget om allt annat känns wow? Hur ska man tänka? Jag är lite rädd att vi blir lite förblindade i att vi kan få det för det priset och att vi letat så länge och nu blir heta på gröten för att vi tröttnar på att leta och gå på visningar.
 
Om det är en stor tomt med skaplig jordmån är det förmodligen jordvärme ni bör satsa på. Räkna med ca 8000-11000 kr per vattenburen radiator och ca 200 tkr för själva jordvärmen. Fråga mäklaren som kan marknaden där om värdet av en konvertering. Svårt att säga generellt sett.
 
  • Gilla
JuliaMF
  • Laddar…
Låter inte wow för barn att bo i skogen långt ifrån vänner…
 
  • Gilla
ErikH83 och 2 till
  • Laddar…
Är omgivningen underbart så är ju det också att det har "läget"
Ligger skolorna åt samma håll som era jobb så är det lösligt. Kanske en Atraktor till den äldste.

Funkar det med luftluftvärmepump så sparar ni mycket pengar.
Eller finns det en panna eftersom du skriver "elpatron"?
 
M Masthugg skrev:
Låter inte wow för barn att bo i skogen långt ifrån vänner…
Nej, precis. Det är ju det är ju en klar nackdel. Dock inte riktigt mitt ute i ingenstans, 2 km till ett litet samhälle. Vi vill köpa gård pga våra hästar, vilket är ett stort intresse och det finns mycket fiskeställen i närheten, vilket är vår äldstes största intresse. Men helt klart kommer det vara långt från kompisar och skolor vilket definitivt är på minussidan.
 
Är ni villiga att bo avlägset kan det bli mycket bra. Sonen kan snart köra bil vilket underlättar mycket men innebär ytterligare en bil. Snart är han även mogen transportera syskonet. Har ni arbetsplatser där ni enstaka gånger kan jobba hemifrån pga vägproblem är det naturligtvis ett stort plus. Är huset funktionsdugligt om än inte hypermodernt behöver det inte vara negativt om familjen värdesätter den nära naturen. Att fixa värmesystemet verkar vara det mest akuta men ni tycks ha ekonomi för detta. Det jag mest reagerar emot är att era investeringar måste vara långsiktigt ekonomiska vilket kan vara tveksamt realistiskt. Antingen väljer ni denna livsföring för att det lockar er - annars bör ni avstå.
 
  • Gilla
Cerb
  • Laddar…
Kloge Kloge skrev:
Är omgivningen underbart så är ju det också att det har "läget"
Ligger skolorna åt samma håll som era jobb så är det lösligt. Kanske en Atraktor till den äldste.

Funkar det med luftluftvärmepump så sparar ni mycket pengar.
Eller finns det en panna eftersom du skriver "elpatron"?
Nej det är elradiatorer, jag skrev fel
 
Kolla om det finns möjlighet att få skolbuss dit. Vi har grannar och dom bor 4 km från närmaste buss så dom hämtas med skolskjuts. Senare kommer barnen att ha mopeder.
Grusvägar är inget för dom som vill ha superrena bilar hela tiden, och vissa delar på chassit slits mer än annars. Vi bor vid vägs ände och har inte ångrat det.
Konvertering till vattenvärme kan vara enkelt om ni har källare för rördragningen. Är ni lite händiga och behöver inte bo i ett vi-i-villan-hus dag 1 så klarar ni det.
Satsa inte på sol-el om budgeten är skral. Sol-el täcker inte ditt elbehov utan är bara en rent finansiell investering med lite grönt bismak. En rejäl värmepump (berg eller jord) är den säkraste investeringen.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Låter som ett väldigt bra ställe för barn att växa upp på. Det är viktigt för barn att inte växa upp helt isolerade men det där låter inte så isolerat att man behöver fundera på sådant. 2km cykeltur till kamrater i byn är ingenting. Allt under 10 km är nära för en frisk tonåring på cykel. Tillräckligt centralt för att ha kamrater inom det avståndet och tillräckligt avsides för att ge dem möjlighet att utveckas till kunniga och företagsamma individer som inte pressas in i bostadsområdesmallen. Låter riktigt bra.
Äldsta barnet är snart i körkortsåldern och då blir det mer praktiskt men det blir förståss en bil till att hålla igång.

Det är skillnad på grusväg och grusväg. En någorlunda välskött grusväg där det finns några fastboende som delar på underhållet om det är en privat väg eller alternativt är så pass många att kommunen bryr sig om det är en kommunal väg är ofta betydligt bättre än en dålig asfaltväg. Förutom att man måste sätta litet mer arbete på att sköta om underredet på bilen. Att bo vid sista ändan av en grusväg som i övrigt bara används av skogsbruk med tunga maskiner och sommarstugeägere från någon storstad kan vara ett rent elände på vårarna när vägen är sönderkörd av tunga maskiner och sommarstugeägarna endast bryr sig om att ha framkomlig väg under semestern. Frågan är hurudan väg det är.

Värdeökningar är onödigt att spekulera kring som marknadsläget ser ut. På landet har det alltid varit svårt att förutse sådant även före den nuvarande marknadsoron. Det handlar i grunden om ett annat sätt att äga fastigheter där det långsiktiga bruksvärdet och möjligheten att ge gården i arv är det som räknas. Skall man bo där tills man antingen dör eller flyttas till åldringshem och ett barn eller barnbarn tar över då behöver man inte fundera på marknadsvärdet. Ofta blir högt marknadsvärde rentav en nackdel eftersom det försvårar arvsskiften och höjer fastighetsskatten.
Det som räknas är om huset och omgivningen och den jord och skog ni kan få med i köpet passar era behov och önskningar.
Litet skog är alltid bra att ha. Att kunna hugga litet husbehovsvirke ur egen skog och kunna stödelda med ved på vintern innebär verkligt stora inbesparingar. Vad ni än satsar i för värmesystem tycker jag att ni skall försöka få igång någon form av vedeldning. Det är det effektivaste sättet att ta toppen av elräkningarna vintertid. Det lär bli fler vintrar med höga elpriser när solen knappt kikar över horisonten och vinden inte blåser och det är riktigt kallt.
 
  • Gilla
Bjober och 2 till
  • Laddar…
Om huset tillåter LLVP så är ju det den enklaste och billigaste lösningen. Om ni vill gå på vattenburen värme så har ni ju fritt fram att välja mellan luft/vatten-pump, jordvärme eller bergvärme.

Till själva värmesystemet skulle jag välja golvvärme just för att det är lätt att installera själv. Dock så kräver det att hela huset rivs upp och allt blir kaos under en tid. Ha gärna dubbelt boende för den tiden så att ni slipper bo i det totala kaoset. Alternativet är ju radiatorer och om ni har en lätt åtkomlig källare där man kan dra rören så är det ju en praktisk lösning som kan spara en hel del byggkaos.
 
Det där med läget och barn, tror jag man bör fundera rätt ordentligt över. Nu har jag personligen aldrig haft intresse av rent lant-boende. Så jag är kanske lite fördomsfull.

Men det gäller både möjligheter till kompisar, men också skolgången. Vad är det för skola som är aktuell (jämfört med den valfrihet som tätortsboende ofta ger). Hur uppfattas skolan?
 
Tack alla för era svar. Efter 2 månaders grubblande och husvisningar på andra hus så slog vi till och lade ett bud. Vi har tänkt och tänkt och detta stället känns så rätt.
Nu ska bjuder bara accepteras så får vi se var som händer.
 
Jag instämmer med tidigare talare att 2km är ingenting. 25min promenad eller 5min cykel. Typ den sträcka som vi gick till skolan varje dag trots att vi bodde i stan.
Lycka till med köpet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.