Ok, ja det finns ju mer än ett sätt att göra detta på som blir bra förstås! Jag hade prioriterat att bara suga invändigt och sedan monterat fläkten i balkongbetongen precis jämte väggen - det borde gå att ta upp ett 100 eller 125 hål i gallret och på insidan kan man kanske få till någon plåt som ser ok ut.

Vad gäller ljud så tror jag du kommer störa dig mer på "strömmande luft" ljudet än motorljudet, dvs, ska det bli riktigt tyst behövs en ljuddämpare också. Bäst är nog att prova sig fram
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Men för utomhusmontering behöver man väll en annan fläkt än den du länkade eller är den "godkänd" för det och så får man bygga en liten låda runt den?!

Jag är ju nybörjare på det här med ventilation så förstår inte riktigt hur du menar med att man riskerar att "trycka in radonluft in i huset" - det skulle kunna hända om "trycksidan" av fläkten inte är tät förstås och luften lättare skulle gå den vägen än ut men annars?!

MathiasS MathiasS skrev:
Ok, ja det finns ju mer än ett sätt att göra detta på som blir bra förstås! Jag hade prioriterat att bara suga invändigt och sedan monterat fläkten i balkongbetongen precis jämte väggen - det borde gå att ta upp ett 100 eller 125 hål i gallret och på insidan kan man kanske få till någon plåt som ser ok ut.

Vad gäller ljud så tror jag du kommer störa dig mer på "strömmande luft" ljudet än motorljudet, dvs, ska det bli riktigt tyst behövs en ljuddämpare också. Bäst är nog att prova sig fram
 
Redigerat:
S
Jag hade nog börjat med det enklaste och billigaste alternativet och provmätt. Det är dumt att lägga massa tid och pengar med att göra saker mer komplicerat än det behöver vara. Men köp en bra fläkt så du har det
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Ja börjar med en fläkt och provar med en av ventilerna så får vi se om det ger någon mätbar förbättring någonstans på bottenvåningen. Synd att flexslangar av aluminium är så dyra annars hade det varit klart enklare än att kapa, sätta vinkelrör och skarva spirorör....
 
S
Amatörsnickaren Amatörsnickaren skrev:
Ja börjar med en fläkt och provar med en av ventilerna så får vi se om det ger någon mätbar förbättring någonstans på bottenvåningen. Synd att flexslangar av aluminium är så dyra annars hade det varit klart enklare än att kapa, sätta vinkelrör och skarva spirorör....
Glöm inte att ta lite bilder och berätta hur det går
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Ser förresten att det finns något som heter "aluminiumslang" som inte är så dyrt - är det någon nackdel med det jämfört med spirorör? Borde snarare bl ibilligare i mitt fall då det skulle krävas flera vinklar och skarvar med rör som kostar rätt mycket...

Skall absolut dokumentera med lite bilder och rapportera hur det gick - bra eller dåligt:D
 
Amatörsnickaren Amatörsnickaren skrev:
Men för utomhusmontering behöver man väll en annan fläkt än den du länkade eller är den "godkänd" för det och så får man bygga en liten låda runt den?!

Jag är ju nybörjare på det här med ventilation så förstår inte riktigt hur du menar med att man riskerar att "trycka in radonluft in i huset" - det skulle kunna hända om "trycksidan" av fläkten inte är tät förstås och luften lättare skulle gå den vägen än ut men annars?!
det går bra att köra den utomhus, din sitter ju skyddad under altanen.

ja det är risken för att du får ett läckage på trycksidan av fläkten, då pumpar du effektivt radonluften dit du inte vill ha den.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Tack för insiktsfulla kommentarer - kommer att köra på den fläkt du föreslog och min fråga är nu om det finns någon anledning att köra 125mm varianten i stället för 100mm? Ventilerna från under plattan är 125mm och det ser ut som om jag lika väl får rum med 125mm kanaler som 100mm (båda alternativen blirt lika bökiga att få fram)...

Jag kommer trist nog att få en hel del böjar på sugsidan (kanske 3 eller i värsta fall 4 från för var och en av de två ventilerna pga att det redan finns en värmepump med en massa rör som är i vägen (som jag inte vill börja mickla med att ha en rörmokare dra om) så det blir en del motstånd i kanalerna på grund av detta... Längden på kanalerna blir ca 3 respektive 6 meter.

Dragningen skulle bli enklare om jag kan använda flexibel aluminium för en delsträcka av varje kanal men vet inte om det är lämpligt på sugsidan?

Då man hör folk som kör med "smalrörsmetoden" och då har mindre dimensioner än 100mm är det kanske ändå väl tilltaget med denna dimension och 125mm "overkill"?!

MathiasS MathiasS skrev:
det går bra att köra den utomhus, din sitter ju skyddad under altanen.

ja det är risken för att du får ett läckage på trycksidan av fläkten, då pumpar du effektivt radonluften dit du inte vill ha den.
 
Redigerat:
Jag tror inte att dimensionen spelar någon roll, allt handlar ju bara om att skapa ett svagt undertryck så är saken biff. Något stort flöde av luft lär det ju inte bli eftersom det inte finns något som släpper in ny luft i ditt rörsystem. Minns inte vilken dimension jag har nu men jag skulle med gott samvete använda 100mm fläkten.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Tänkte ge en liten rapport - har nu kört min radonsug över ett år och mätte idag radonhalten på utluften (det kommer ut rätt mycket luft så antar att luft sugs in genom lagret av sten under plattan) och den ligger stabilt på ca 800 Bq/m3. Har ännu inte mött halten inomhus i hela huset på "officiellt" sätt men min "Radon Eye" visar att halten i mitt kontor på nedervåningen som jag var mest intresserad av att sanera sjunkit rejält och nu ligger på typ 150 på sommaren och strax runt 200 på vintern vilket är en betydande förbättring (kunde gå upp mot 600 eller till och med 800 förut och låg alltid betydligt över 200).
Installerade två sugpunkter på de redan existerande kanalerna från mitt gamla pannrum ner under plattan med 110mm avloppsrör och 3D printade stoser. Fläkten sitter på utsidan (under ett tak) och är av denna typ https://rcv-ventilation.se/sv/yttervaggsflakt-systemair/rvf-100-ec-vaggflakt.html och körs på ca 30-40% (över denna nivå börjar det låta för mycket i angränsande rum pga luftflödet upp från under plattan).

Ännu så länge har jag inte haft minsta problem med anläggningen som bara går och går. Har inte märkt någon skillnad på elförbrukningen (gissar att det rör sig om några tiotals watt vid denna hastighet).
 
  • Gilla
TheBigCheese
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.