Hej!
Vi går i tankarna på att bygga hus och försöker komma fram till vad som är bäst för oss, nyckelfärdigt eller lösvirke. Vi vill inte ha ett speciellt extravagant hus men det ska vara rejält, energisnålt och hållbart. Jag själv är sugen på att bygga lösvrke men anlita firma för att göra det mesta då vi inte besitter några större kunskaper mer än att vi är bra på att googla… men när man läser trådar om man ska välja nyckelfärdigt från någon större hustillverkare som Älvsbyhus eller smålandsvillan eller istället lösvirke så menar de flesta att man ska välja lösvirke för att man då får mer valmöjligheter och kan få det som man vill ha det. Men är det någon här inne som bett en arkitekt att rita ett så billigt och hus som möjligt? Utan att istället tumma på kvalitet? Är det någon som då lyckats bygga ett billigare hus än vad de större hustillverkarna erbjuder?
Ja själv hade gärna byggt ett ”laduhus” som jag förstått är billigare då de är relativt smala och enkla i modellen. Vill bygga ca 150 kvm
 
H Hanna eriksson skrev:
Hej!
Vi går i tankarna på att bygga hus och försöker komma fram till vad som är bäst för oss, nyckelfärdigt eller lösvirke. Vi vill inte ha ett speciellt extravagant hus men det ska vara rejält, energisnålt och hållbart. Jag själv är sugen på att bygga lösvrke men anlita firma för att göra det mesta då vi inte besitter några större kunskaper mer än att vi är bra på att googla… men när man läser trådar om man ska välja nyckelfärdigt från någon större hustillverkare som Älvsbyhus eller smålandsvillan eller istället lösvirke så menar de flesta att man ska välja lösvirke för att man då får mer valmöjligheter och kan få det som man vill ha det. Men är det någon här inne som bett en arkitekt att rita ett så billigt och hus som möjligt? Utan att istället tumma på kvalitet? Är det någon som då lyckats bygga ett billigare hus än vad de större hustillverkarna erbjuder?
Ja själv hade gärna byggt ett ”laduhus” som jag förstått är billigare då de är relativt smala och enkla i modellen. Vill bygga ca 150 kvm
Billigast per kvadratmeter är "1.5 planshus".
Tror det är svårt att komma billigare undan än prefabricerade från tex Myresjöhus.
Sedan behöver du nog definiera kvalitet, det kan betyda olika beroende på vem man frågar.
Energikraven är ganska höga idag så den löpande ekonomin behöver du knappt oroa dig för.
Lösvirke med självbygge är allra billigast men kräver en rejäl egen insats.
 
Man behöver ju inte nyckelfärdigt för att man köper ett kataloghus. De kan du köpa som ett tomt skal om du vill.

Men visst ska en arkitekt klara av att rita ett billigt hus. Men det kommer ju inte att se särskilt roligt.
 
Välkommen till forumet!

Avseende valmöjligheter så erbjuder de allra flesta hustillverkare att man kan ändra i deras modeller (inom vissa gränser) för att få det som man vill ha det. Jag tror snarare att det är själva entreprenadformen som är avgörande för vad ni ska välja. Med nyckelfärdigt blir det ju en väldigt liten arbetsinsats både avseende planering och "snickrande". Tar ni in en egen arkitekt och kör general- eller totalentreprenad med en byggfirma så blir det mitt emellan medan om ni kör lösvirke och gör det allra mesta för helt eget huvud och hand så blir det väldigt mycket mer eget både teoretiskt och praktiskt arbete.

Dyrast är nog nästan alltid att köra på arkitekt+byggfirma som bygger en helt egen konstruktion. Huruvida att bygga helt själv eller köra nyckelfärdigt är billigast beror på hur man värderar sin egen tid. Att det blir dyrare i och med att anlita arkitekten har nog oftast inte med själva arkitektens egenkostnad att göra (dessutom tillkommer en hel del annan projekteringskostnad som annars ingår i prefabhuset, som konstruktör, vvs etc.) utan för att hen kommer att föreslå smarta lösningar som ni absolut kommer vilja att ha, utöver vad som ingår i ett "standardhus".

Sen kanske det kan bli svårt att engagera en arkitekt för att rita ett hus vars främsta egenskap är att det ska vara billigt. Det är fel sätt att sälja in ett uppdrag på. Eftersom jag själv jobbar som arkitekt så är jag naturligtvis lite partisk, men jag tror också att det absolut kan vara värt att anlita en arkitekt för att undvika de värsta fallgroparna avseende både funktion och estetik. Snåljåpsvarianten är ju annars att försöka engagera expertisen på detta forum för att granska ens idéer och ritningar om man kör det i egen regi.
 
  • Gilla
Kalasson och 1 till
  • Laddar…
Hej.
Jag 3d ritar och konstruerar som hobby.
Hör av dej om intresse.
Tore
 
  • Gilla
Srixon
  • Laddar…
Jag har bara en erfarenhet av husbygge efter att ha köpt och bebott ett par äldre hus. Då jag skulle bygga fanns det inget på marknaden lämpligt standardhus på drygt 100 kvm. Generellt är ju standardhusen anpassade till "genomsnittsköparen" även om köparen får möjlighet ändra en del. Då blir det automatiskt en del döutrymmen som reserv för en familj med ett eller två eller tre barn.

Jag ville ha litet hus med enkla men högkvalitativa material. Estetiken var viktig dvs med fina ljusinsläpp och med upplevelse av att trädgården var del av huset även inifrån.

Bortsett från detta hade jag vissa önskemål om tex rundgång i huset, bara skjutdörrar (som alltid ändå är öppna), arbetskök och atelje mot norr men estetiken överlät jag helt åt arkitekten.

Med dessa förutsättningar kunde arkitekten spara in en hel del byggyta och välja vissa standardmått på tex fönster och bättre materialval.

Hur man sedan finner arkitekt och byggare som omsätter 'ens önskemål rent praktiskt är väl det svåraste.
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Det finns ett par arkitektkontor som är intresserade av att skapa så mycket kvalité för så lite pengar som möjligt. Med återkommande cc-mått, få fönster-/dörrtyper, enkla men kvalitativa material samt rationell vvs/eldragning kan man göra mycket utan att tumma på resultatet. Jag skulle snarare säga att resultatet blir väldigt mycket mer raffinerat och hantverksmässigt gjort om du hittar en arkitekt som är bra på detta. De kan ofta förmedla kontakt med bra byggare som är med på bollen.

Arrhov Frick är riktigt bra om du bor på östkusten/mellansverige och Förstberg Ling kring Skåne.
 
  • Gilla
MoveMe och 1 till
  • Laddar…
J jahe1 skrev:
Det finns ett par arkitektkontor som är intresserade av att skapa så mycket kvalité för så lite pengar som möjligt. Med återkommande cc-mått, få fönster-/dörrtyper, enkla men kvalitativa material samt rationell vvs/eldragning kan man göra mycket utan att tumma på resultatet. Jag skulle snarare säga att resultatet blir väldigt mycket mer raffinerat och hantverksmässigt gjort om du hittar en arkitekt som är bra på detta. De kan ofta förmedla kontakt med bra byggare som är med på bollen.

Arrhov Frick är riktigt bra om du bor på östkusten/mellansverige och Förstberg Ling kring Skåne.
Hej, tack för svar! Ja precis de va det jag var inne på, att hitta smarta lösningar med mått för att slippa spill osv.
 
H Hanna eriksson skrev:
Hej, tack för svar! Ja precis de va det jag var inne på, att hitta smarta lösningar med mått för att slippa spill osv.
Hustillverkarna är ju naturligtvis bäst på detta. De har ju optimerat materialåtgången till max för att generera så stor vinst som möjligt. Jag tror att det är snudd på omöjligt att komma undan billigare än till exempel Älvsbyhus utan att lägga in en stor egen arbetsinsats. Men är man händig, har tid och villiga kompisar och hittar vettiga materialpriser så kan det gå. När man går in i ett förhållande så bör man kolla så att det finns elektriker, rörmokare och målare i släkten! 😎
 
  • Haha
  • Gilla
helrob och 3 till
  • Laddar…
M mlkjhr skrev:
Hustillverkarna är ju naturligtvis bäst på detta. De har ju optimerat materialåtgången till max för att generera så stor vinst som möjligt.
Detta motsäger precis det jag skrivit. Kan man, som jag, anlita lokala byggare etc och har en duktig och engagerad arkitekt kan resultatet bli mycket bra.
 
  • Gilla
Stefan_E
  • Laddar…
M mlkjhr skrev:
Hustillverkarna är ju naturligtvis bäst på detta. De har ju optimerat materialåtgången till max för att generera så stor vinst som möjligt.
Springande punkt fetmarkerad
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Detta motsäger precis det jag skrivit. Kan man, som jag, anlita lokala byggare etc och har en duktig och engagerad arkitekt kan resultatet bli mycket bra.
Det ÄR svårt om inte omöjligt att platsbygga i lösvirke och komma billigare undan än fabriksbyggda villor som redan är superoptimerade.
Det prefabtillverkarna redan har gjort är att optimera precis allt. Handbygga en bil kommer alltid att bli dyrare än en bil från ett löpande band för att ta ett extremt exempel.

Man platsbygger i lösvirke för att man vill ha något som inte finns i kataloger. Eller för att man bygger själv.
 
  • Gilla
Installation och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.