Hej! Renoverar en timmerkåk från 1800talet som främst är tänkt som sommarstuga. Har dock bestämt mig att bo där över vintern och behöver se över värmesystemet tills dess. Idag är det enbart direktverkande el samt en kakelugn som ska bytas ut mot en kamin då kakelugnen är gammal, ful och sprucken.
Huset är 1,5 plan på ca 100m2 och har enbart små rum vilket ej är optimalt för en värmepump.
Tänker likväl att en hyffsat billig värmepump borde hjälpa till med att hålla kostnaderna nere.
Det jag söker är en pump som inte är allt för dyr samt att den ska kunna koppla upp sig till WiFi.
Vilken effekt behöver man ungefär samt har ni något tips på en bra modell som skulle fungera väl utifrån mina behov? Tack!
 
Mitsubishi LN-35
 
  • Gilla
Styrtekniker och 2 till
  • Laddar…
Svårt att uppskatta effektbehov för ett gammalt timmerhus men det kan vara mycket högt om huset inte är isolerat. Man kan räkna minst 70 W/m² men det kan vara betydligt mer. Kanske det behövs två luftvärmepumpar(?) Tänk på att en vanlig braskamin bara är för myseldning. Ska man ha kamin för uppvärmning är det täljstenskamin eller liknande som behövs, eller kakelugn.
 
nikasp
Daikin Caldo II XRH35 eller 40 är inte svinbillig men mycket nöjd med en 40 vi köpte precis före sommaren. Den har allt man vill ha plus WiFi och kaminläge som borde vara bra för dig.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
J Josth skrev:
Svårt att uppskatta effektbehov för ett gammalt timmerhus men det kan vara mycket högt om huset inte är isolerat. Man kan räkna minst 70 W/m² men det kan vara betydligt mer. Kanske det behövs två luftvärmepumpar(?) Tänk på att en vanlig braskamin bara är för myseldning. Ska man ha kamin för uppvärmning är det täljstenskamin eller liknande som behövs, eller kakelugn.
Precis, huset har timmerväggar på ca 20cm och ska framöver lägga lite extra på utsidan när jag ändå ska byta fasad men inget som kommer ske innan vintern. Har tyvärr ingen tidigare data på energiförbrukningen som jag kan använda. Och energikalkyler känns knepiga med sådana gamla hus. Kamin har jag koll på 👍
 
nikasp nikasp skrev:
Daikin Caldo II XRH35 eller 40 är inte svinbillig men mycket nöjd med en 40 vi köpte precis före sommaren. Den har allt man vill ha plus WiFi och kaminläge som borde vara bra för dig.
Ska kolla över den. Kamminläge känns användbart
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
A
J Josth skrev:
Svårt att uppskatta effektbehov för ett gammalt timmerhus men det kan vara mycket högt om huset inte är isolerat. Man kan räkna minst 70 W/m² men det kan vara betydligt mer. Kanske det behövs två luftvärmepumpar(?) Tänk på att en vanlig braskamin bara är för myseldning. Ska man ha kamin för uppvärmning är det täljstenskamin eller liknande som behövs, eller kakelugn.
timmer isolerar skitbra
 
A
F Fordsson skrev:
Hej! Renoverar en timmerkåk från 1800talet som främst är tänkt som sommarstuga. Har dock bestämt mig att bo där över vintern och behöver se över värmesystemet tills dess. Idag är det enbart direktverkande el samt en kakelugn som ska bytas ut mot en kamin då kakelugnen är gammal, ful och sprucken.
Huset är 1,5 plan på ca 100m2 och har enbart små rum vilket ej är optimalt för en värmepump.
Tänker likväl att en hyffsat billig värmepump borde hjälpa till med att hålla kostnaderna nere.
Det jag söker är en pump som inte är allt för dyr samt att den ska kunna koppla upp sig till WiFi.
Vilken effekt behöver man ungefär samt har ni något tips på en bra modell som skulle fungera väl utifrån mina behov? Tack!
tråkigt om du slänger ut en rörspis mot en vanlig eldstad, tappar mycket komfort då
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
A
F Fordsson skrev:
Precis, huset har timmerväggar på ca 20cm och ska framöver lägga lite extra på utsidan när jag ändå ska byta fasad men inget som kommer ske innan vintern. Har tyvärr ingen tidigare data på energiförbrukningen som jag kan använda. Och energikalkyler känns knepiga med sådana gamla hus. Kamin har jag koll på 👍
Jag har haft timmerhus med liggande timmer ,tretex på insidan enkel panel på utsidan ingen isolering öht. utöver detta. 260kvm.
Detta hus var det överlägset billigaste huset att värma upp av alla de jag äger/ägt. superkomfort inne, dock vattenburet då alla fastbränslekällor var borttagna tidigare
 
electroluxaren skrev:
timmer isolerar skitbra
För att motsvara ett modernt hus behöver timmerväggarna vara gjorda av väldigt grova stockar och med förstklassigt hantverk. Räknar man bara på isoleringsförmågan behöver timmerväggen vara ca 50 cm tjock. Men timret magasinerar bl.a. värme mellan dag och natt så det ger en bättre komfort än en modern lätt vägg med vanlig typ av isolering.
 
Köp en redig värmepump när du ändå är igång, se tips tidigare i tråden! Tillfälliga lösningar tenderar att bli permanenta, så snåla inte med värmepumpen.

Fördelen med ett äldre hus, om det inte byggts om och fått annan planlösning, är att rummen oftast går runt murstocken med dörrar åt båda håll i varje rum, vilket gör att värmen från en luft/luftvärmepump kan cirkulera bra.
Isolera väggarna behöver man som regel inte göra, det räcker oftast att täta eventuellt drag runt fönster och dörrar. Vinden brukar vara dåligt isolerad, en decimeter sågspån om det är bra, så där kan det löna sig att isolera mer. Värmen stiger uppåt.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
Håller med. Små snygga VP flyttar lite luft och väsnas då de måste gå mycket på fullt spett. Sjukt nöjd med Daikin Caldo II XRH40 som är väldigt tyst om man inte maxar med mening för att tex kyla ner snabbt.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.