Hej,

Har nyligen flyttat in i ett hus med en gammal vedpanna av typen Diom DV 25 K. Har inte tidigare i mitt liv haft vedeldad uppvärmning och har därav väldigt dålig koll på hur det fungerar mer än "lägg in ved och elda här för värme". Självklart finns det heller ingen manual sparad för den. Då även varmvattnet går genom denna så känns det viktigt att jag sköter om den till jag väljer uppgraderar till något nyare.

Är det någon som kan ge lite tips, instruktioner, skötselråd eller har en manual?

Systemet är ihopkopplat med en 500l ackumulatortank bör jag också nämna.
 
  • Äldre pannanläggning i förråd med mätare, rör, och säkerhetsutrustning; lite oordning runt omkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som läget är nu ska du inte byta ut en vedpanna. Hur många vindkraftverk som dårarna än kostar på så har vi katastrofal elbrist i Sverige kalla dagar när det vanligtvis inte blåser. Jag skulle sätta en bra begagnad pelletsbrännare i pannan och komplettera med en luftvärmepump av bra fabrikat för värmen.
För varmvatten sommarhalvåret skulle jag sätta en varmvattenberedare från Jula. Elda ved eller pellets på sommaren för lite varmvatten är inter vettigt. Min julaberedare är nu uppe i 12 år och fungerar bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.