Hej, kylskåpet fungerade ok tidigare i sommar, men nu när jag slår på tändningsknappen så lyser den konstant rött, utan att blinka och tända gnista. Jag tog bort ventilgallren i väggen bakom skåpet och blåste rent runt tändspetsen med tryckluft, men det hjälpte inte. när man ser på alla kablar känns det verkligen som en labyrint vad som kan fela, vart skall man börja leta nånstans..?

tänkte att den svarta kopplingsdosan kan vara en misstänkt enhet, den vita kabeln går ju vidare till tändstiftet..?


Husbil eller husvagn interiör med en Electrolux kylskåp, träpanel och brandsläckare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett köksverktyg, inknappat, med rött ljus indikerar "på". Trähantag, grå plast, inställningsrattar, "West Germany"-text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörigt område med kablar, rör, och installationskomponenter, antydan till tekniskt underhållsarbete eller installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett röranslutningsområde med färgglada kablar, isolering, och en mässingsanslutning. Elarbeten eller VVS-installation syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Oorganiserade elektriska kablar och komponenter, sannolikt en del av en större installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du fått ordning på det.
Kan vara tändmodulen som inte her gnista, det brukar låta som det är termiter i skåpet när ska tända. Annars blir att kolla gasen eller bäst att åka till någon som jobbar med gasolskåp
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Hej, jag var ute flera dar med vagnen i veckan och tändningen funkade inte så jag var tvungen att ta bort gallret och tända manuellt med tändare.
Men sen efter några dar så gick tändningen igång igen, nu tickar och tänderden som den skall...:)
 
Har du sotat allt i brännaren.
 
jo jag har blåst ur den.. men det känns som ett elglapp eller dylikt nånstans, jag skall ta ut hela skåpet och ställa det upp och ner och rengöra allt tänkte jag..
 
Fungerar det nu så gör inget, soppan i det har inte med tändningen att göra. Det är amoniak i det. Fick en läcka på mitt i Spanien, luktade amoniak i hela bilen. Var inget kul för reskassan, blev minus 800 euro. För att åtgärda så bytes hela kylmodulen, plockas ut från baksidan.
 
Ah, oki jag tänkte göra rent det lite i alla fall och rostkydda bakom tror jag vore fiffigt..:)
 
Jag återupptar tråden tänkte jag, nu har jag fått igång tändningen så att den tickar och tänder för fullt. Problemet nu är att den inte slutar att tända när lågan startat, utan den fortsätter att ticka och tända för fullt även om kylskåpet går.
går det att ställa in sensorn på nåt sätt för att justera bort detta tro..?


Husvagnsida med öppna fönster, avtagen lucka, verktyg, Polar-logotype, hjul, utomhus underhåll eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eldstadens undersida med gasrör, tändkabel och smuts, behöver eventuell underhåll eller rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostig apparat, elektriska kablar, skarvdon, slitage, möjlig elrisk, underhåll behövs, inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostig metall, elektriska komponenter, smutsig yta, delvis suddig, bruntonade färger, närbild, ingen person synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Svar nej det går inte att ändra. Det sitter en sensor vif brännaren som ska tala om att nu brinner det. Och den kanske inte är frisk. Att prova den gör du med att värma upp den med en tändare, ser ut som att den sitter på rätt avstånd från lågan.
 
ah, vilken av dem är sensorn, är det den med vitt keramikhölje..?
 
Svar nej det är högspänningen som ska tända, porslinsisolerad. det är den andra, ha koll på avståndet som sitter på om du tar bort och värmer. När du startar skåpet så blixtrar det mot gasröret och gasen ska tända, när sensorna blir varm av lågan ska den stänga av blixten. Har du den ute och lågan tänt kan du värma med en tändare och om du tar bort tändaren så svalnar den och ska börja blixtra eller stänga av skåpet.
 
toppen, skall kika på detta..!
 
tänkte uppdatera, efter att ha satt tillbaka allting på röret och satt dit skyddskåpan så fungerar värmesensorn igen, nu slutar tändningen att gå så snart lågan har tänts.. Så skåpet funkar precis som det ska nu...:)
 
Jag hade samma problem. Dokumentationen på kylskåpet var dåligt men till sist lärde jag mig att den inte hade en piezo-tändare utan tändmodulen krävde ett litet AAA-batteri. Och den satt i själva tändknappen!
Mitt råd är att byta batteriet regelbundet.
 
Aha, intressant skall kika på detta..👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.