N nu1mlock skrev:
Jag köpte en signalkabeltestare från Bauhaus som jag testade på min gränskabel. Kabeltestaren lyser kontinuerligt om kabeln är hel, vilket den gör i mitt fall. [länk]

Väldigt konstigt! Min gräsklippare påstår att gränskabeln är trasig, men laddstationen lyser grönt.

Med en temporär kort gränskabel på några meter så fungerade gräsklipparen.

Samtidigt visar signalkabeltestaren att gränskabeln är hel, precis som laddaren gör.
Dessa testare är ursprungligen gjorda för teleinstallationer och inte specifikt för robotinstallationer. Viktigt är då att veta att "CONT-funktionen" i testaren som ska indikera förbindelse (kontinuitet) ej tar hänsyn till att laddstationen/klippare kräver en lågohmig slinga. Normalt får inte slingresistansen överstiga ca 20 ohm för att klipparen ska fungera.
Högre resistans kan beror på dåliga skarvar/kontakter etc. Det ger en lägre ström i slingan och roboten kan ej känna av signalen från laddstationen.


CONT-indikatorn lär gladeligen indikera hel slinga för värde större än 20 ohm. Detta borde Grimsholm har beskrivit i sin manual!

Sannolikt har du problem med förhöjd slingresistans i din inst. Köp en enkel multimeter för 100 kr och ohmmät slingan.
 
Redigerat:
  • Gilla
nu1mlock och 2 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Dessa testare är ursprungligen gjorda för teleinstallationer och inte specifikt för robotinstallationer. Viktigt är då att veta att "CONT-funktionen" i testaren som ska indikera förbindelse (kontinuitet) ej tar hänsyn till att laddstationen/klippare kräver en lågohmig slinga. Normalt får inte slingresistansen överstiga ca 20 ohm för att klipparen ska fungera.
Högre resistans kan beror på dåliga skarvar/kontakter etc. Det ger en lägre ström i slingan och roboten kan ej känna av signalen från laddstationen.


CONT-indikatorn lär gladeligen indikera hel slinga för värde större än 20 ohm. Detta borde Grimsholm har beskrivit i sin manual!

Sannolikt har du problem med förhöjd slingresistans i din inst. Köp en enkel multimeter för 100 kr och ohmmät slingan.
Tack för informationen!

Eftersom CONT-lampan lyste så testade jag inte ens TONE-läget igår, men gjorde det istället nyss. Kabeltestaren piper högt hela vägen från ena änden till den andra, vilket indikerar att kabeln är hel. Laddstationens gröna lampa lyser grönt när gränskabeln är inkopplad som också borde innebära att kabeln är hel.

Multimetern visar dock fortfarande tyvärr 0 ohm, vilket förstås tyder på att det är fel på kabeln.

Jag har inga skarvar i min installation och det känns så konstigt att det bara skulle sluta fungera helt plötsligt efter tre år utan problem.

Jag har, enligt instruktionsboken, kopplat kabeltestarens röda kabel till röda änden av gränskabeln samt kabeltestarens svarta kabel till jord. Gränskabelns svarta ände är inte inkopplad alls.

Det blir ju omöjligt att hitta var kabeln är skadad om kabeltestare påstår att den är hel.
 
N nu1mlock skrev:
Tack för informationen!

Eftersom CONT-lampan lyste så testade jag inte ens TONE-läget igår, men gjorde det istället nyss. Kabeltestaren piper högt hela vägen från ena änden till den andra, vilket indikerar att kabeln är hel. Laddstationens gröna lampa lyser grönt när gränskabeln är inkopplad som också borde innebära att kabeln är hel.

Multimetern visar dock fortfarande tyvärr 0 ohm, vilket förstås tyder på att det är fel på kabeln.

Jag har inga skarvar i min installation och det känns så konstigt att det bara skulle sluta fungera helt plötsligt efter tre år utan problem.

Jag har, enligt instruktionsboken, kopplat kabeltestarens röda kabel till röda änden av gränskabeln samt kabeltestarens svarta kabel till jord. Gränskabelns svarta ände är inte inkopplad alls.

Det blir ju omöjligt att hitta var kabeln är skadad om kabeltestare påstår att den är hel.
Leta upp mitten på kabeln, Dra en bit kabel dit från platsen för laddaren.
Skala försiktigt gränstråden så du kommer åt ledaren och vira en skalad bit av den tillfälliga tråden runt.

Ohm mät den tillfälliga vid laddaren mot en av slingans ändar åt gången så vet du vilken halva av slingan problemet finns på.

Halvera den med problem tills du hittar felet.

När du är klar så isolera den gränstråd du skalat med vulktejp och eltejp utanpå.

Lycka till
 
  • Gilla
nu1mlock
  • Laddar…
N nu1mlock skrev:
Tack för informationen!

Eftersom CONT-lampan lyste så testade jag inte ens TONE-läget igår, men gjorde det istället nyss. Kabeltestaren piper högt hela vägen från ena änden till den andra, vilket indikerar att kabeln är hel. Laddstationens gröna lampa lyser grönt när gränskabeln är inkopplad som också borde innebära att kabeln är hel.

Multimetern visar dock fortfarande tyvärr 0 ohm, vilket förstås tyder på att det är fel på kabeln.

Jag har inga skarvar i min installation och det känns så konstigt att det bara skulle sluta fungera helt plötsligt efter tre år utan problem.

Jag har, enligt instruktionsboken, kopplat kabeltestarens röda kabel till röda änden av gränskabeln samt kabeltestarens svarta kabel till jord. Gränskabelns svarta ände är inte inkopplad alls.

Det blir ju omöjligt att hitta var kabeln är skadad om kabeltestare påstår att den är hel.
Hur mäter du fram 0 ohm? Värdet är inte riktigt rimligt, borde ligga runt kanske 5-10 ohm.
 
  • Gilla
SA6BTU
  • Laddar…
E etompau skrev:
Hur mäter du fram 0 ohm? Värdet är inte riktigt rimligt, borde ligga runt kanske 5-1
Missat att koppla bort slingan innan mätningen?
 
E etompau skrev:
Hur mäter du fram 0 ohm? Värdet är inte riktigt rimligt, borde ligga runt kanske 5-10 ohm.
0 Ohm är oändligt påstod elektrikern och då ska den vara trasig?
S SA6BTU skrev:
Missat att koppla bort slingan innan mätningen?
Nej, jag har virat varsin ände av gränskabeln till multimetern så att den ska ha ordentlig kontakt.
 
Redigerat:
Är det en sån här du har?
Använder du läget där den piper?
 
  • Digital multimeter hålls i hand, skärminställning oklar, testledningar anslutna, inomhus, köksbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N nu1mlock skrev:
0 Ohm är oändligt påstod elektrikern och då ska den vara trasig?

Nej, jag har virat varsin ände av gränskabeln till multimetern så att den ska ha ordentlig kontakt.
0 ohm är knappast oändlig resistans.
Instrumentet du har ska fungera för att kolla slingan.. Sätt ihop mätpinnarna och se vilket värde som syns på displayen. Ta isär pinnarna och observera värdet. Glöm tonsignalen, utgå från vad som visas på instrumentets display när det är inställt på ohm-mätning.

Står det OL så skulle jag säga att du inte har kontakt öht i slingan.
 
På den betyder OL over limit dvs utanför mätområdet som är 1-1000 ohm
Har du under 25(?)ohm bör den pipa
 
OL är avbrott i slingan
 
E etompau skrev:
0 ohm är knappast oändlig resistans.
Instrumentet du har ska fungera. Sätt ihop mätpinnarna och se vilket värde som syns på displayen. Ta isär pinnarna och observera värdet.

Står det OL så skulle jag säga att du inte har kontakt öht i slingan.
Förlåt, det är jag som inte kan något om Ohm och hur dessa saker fungerar och missförstod honom säkerligen.

Det står 0 eller 1 samt piper när jag sätter ihop mätpinnarna, verkar bero på om jag håller dom prick stilla eller "nästan" prick stilla.

0L står det när man inte mäter något, samt när jag mäter gränskabeln. Eftersom det står 0L så menade säkert elektrikern att det inte var kontakt och att kabeln var trasig. Det var nog jag som fick för mig att 0L var lika med oändligt - ber om ursäkt för att jag är lite dum! :)
 
N nu1mlock skrev:
Förlåt, det är jag som inte kan något om Ohm och hur dessa saker fungerar och missförstod honom säkerligen.

Det står 0 eller 1 när jag sätter ihop mätpinnarna, verkar bero på om jag håller dom prick stilla eller "nästan" prick stilla.

0L står det när man inte mäter något, samt när jag mäter gränskabeln. Eftersom det står 0L så menade säkert elektrikern att det inte var kontakt och att kabeln var trasig. Det var nog jag som fick för mig att 0L var lika med oändligt - ber om ursäkt för att jag är lite dum! :)
Ok, ingen fara. Du har avbrott eller förhöjd resistans i slingan. Ett tips är att ta fram en vanlig batteridriven radio med mellanvåg, ratta in ca 530 kHz, och sedan gå med radion längs kabeln, lyssna efter ljudförändringar på det knattrande ljudet.
Eller kolla skarva och synliga skador i mark och längs kabeln.
 
  • Gilla
nu1mlock och 1 till
  • Laddar…
N nu1mlock skrev:
Förlåt, det är jag som inte kan något om Ohm och hur dessa saker fungerar och missförstod honom säkerligen.

Det står 0 eller 1 när jag sätter ihop mätpinnarna, verkar bero på om jag håller dom prick stilla eller "nästan" prick stilla.

0L står det när man inte mäter något, samt när jag mäter gränskabeln. Eftersom det står 0L så menade säkert elektrikern att det inte var kontakt och att kabeln var trasig. Det var nog jag som fick för mig att 0L var lika med oändligt - ber om ursäkt för att jag är lite dum! :)
Ingen påstår att du är dum, alla kan inte kunna allt.
Prova mitt lilla trick ovan för att hitta kabelbrottet eller leta igen.
 
  • Gilla
nu1mlock
  • Laddar…
N nu1mlock skrev:
Förlåt, det är jag som inte kan något om Ohm och hur dessa saker fungerar och missförstod honom säkerligen.

Det står 0 eller 1 samt piper när jag sätter ihop mätpinnarna, verkar bero på om jag håller dom prick stilla eller "nästan" prick stilla.

0L står det när man inte mäter något, samt när jag mäter gränskabeln. Eftersom det står 0L så menade säkert elektrikern att det inte var kontakt och att kabeln var trasig. Det var nog jag som fick för mig att 0L var lika med oändligt - ber om ursäkt för att jag är lite dum! :)
Ja, att det var avbrott i slingan var det jag antog när jag mätte med detta verktyg förra veckan.

Därför åkte jag till Bauhaus tidigare i veckan och köpte kabeltestaren, vilken efter dagens tester påstår att kabeln är hel och fungerande.

Laddstationen lyser också grönt, som sagt, och tycker inte att det är något avbrott.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.