vattenmelon
Frustrator Frustrator skrev:
Spontant hade jag röstat för ett underrede i metall.

Ang om skivan är självbärande så fråga stället du tänkt köpa på. De lär veta bättre än anonyma på nätet ;)
I butiken jag prata med föreslog de bara stenlim och sa inget annat än att skivan skulle vara självbärande. Men det är ju "bara" butikssäljare och knappast ingenjörer i materialteknik 😉. Men givet informationen i den här tråden, ska jag kontakta dem igen och se om de har någon som är mer erfaren.
 
Frågan är väl om det klarar att en 100 Kg kille ställer sig mitt på bordet för att byta en glödlampa, självbärande är ett ganska lågt ställt krav för ett matbord
 
  • Gilla
vattenmelon
  • Laddar…
K
vattenmelon vattenmelon skrev:
Det du skriver låter helt rimligt.

Jag har försökt hitta någon skiva (i annat material än spån/MDF) i rätt storlek på de vanliga byggvaruhusen.

[länk]

[länk]

Skulle någon av dessa vara värda att överväga?

Givet dina och andras mycket nyttiga kommentarer här börjar jag tvivla på att idén med en skiva är bra. Borde jag tänka om? Hur isåfall? Borde jag ta kontakt med en plåtslagare och svetsa en stålskiva eller en ram av balkar på mina ben (som jag ändå gärna vill utnyttja)?
Det är inte en plåtslagare du behöver utan en smed. Plåtslagare jobbar företrädesvis i tunnplåt á 0,6mm. Och sällan de svetsar…
Men två fyrkantsrör mellan dina två benpar borde ge en riktigt bra och stabil konstruktion. Då skulle det sedan även räcka med lim för att hålla bordsskivan på plats, benen kommer ju då kunna stå av sig självt.
 
  • Gilla
vattenmelon
  • Laddar…
vattenmelon
K kniv skrev:
Det är inte en plåtslagare du behöver utan en smed. Plåtslagare jobbar företrädesvis i tunnplåt á 0,6mm. Och sällan de svetsar…
Men två fyrkantsrör mellan dina två benpar borde ge en riktigt bra och stabil konstruktion. Då skulle det sedan även räcka med lim för att hålla bordsskivan på plats, benen kommer ju då kunna stå av sig självt.
Tack för all bra återkoppling i tråden. Jag fick tag på en bra smed, och resultatet kan beskådas nedan. Skivan ligger nu på, och konstruktionen känns stabil. Jag har lagt gummilister på balkarna och skivan ligger löst ovanpå det. Jag såg ingen anledning att limma fast skivan, den ligger ändå stabilt. Dagen bordet behöver flyttas är det smidigare att kunna lyfta skivan för sig.

Ett svart omvänt bord och tre stolar på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
trycklös och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.