vattenmelon
Jag vill ha ett matbord med stenskiva, 100x180 cm.

Tänker beställa stenskivan, sätta din ben själv.

Jag har redan dessa ben, 71x80 cm: https://style24.se/produkt/bordsben-a-80x75-2-st/

Det känns instabilt att limma eller skruva dessa direkt fast i en tung stenskiva.

Min plan är att sätta lägga en MDF-skiva på benen, fästa MDF-skivan med skruvar/lim.

Därefter lägga stenskivan ovanpå MDF-skivan och fästa med silikon eller stenlim.

Låter det vettigt? Har någon bättre förslag?

Kan det vara vettigt att såga MDF-skivan till 90x170 cm, dvs 5cm mindre än stenskivan?

Tjocklek på MDF-skivan? Bauhaus har 12, 16 och 19 mm. Verkar 16 mm lämpligt?

Exempelvis denna: https://www.bauhaus.se/mdf-skiva-16mm-16x1220x2440mm

Alla förslag varmt välkomna 🙃
 
Hur tjock stenskiva?
 
Jag gjorde ett trekantigt soffbord så för mååånga år sedan. Men det var mindre än ditt förslag. Jag limmade bitar av spånskiva (tror det var 22mm). Bitarna var ca 20 cm stora. Använde silikon som lim.

Se till att MFF skivan är tjock nog för rimliga skruvar. Har du långa ben så finn risk för stor belastning på skruvarna. Ev bättre med massivt trä.

Har du koll på att stenskivan håller utan stöd?
 
K
Hade valt vilket trä som helst utom MDF för en sådan tillämpning.
 
vattenmelon
Frustrator Frustrator skrev:
Hur tjock stenskiva?
20 mm
 
vattenmelon vattenmelon skrev:
20 mm
Ok, har du räknat på böjdraghållfastheten på stenskivan?
Tjockleken på mdf eller annat underrede är beroende på hur mycket stöd skivan ovan behöver
 
vattenmelon
Frustrator Frustrator skrev:
Ok, har du räknat på böjdraghållfastheten på stenskivan?
Tjockleken på mdf eller annat underrede är beroende på hur mycket stöd skivan ovan behöver
Nej, och vet inte hur man gör det😊, men tar gärna emot förslag.

H hempularen skrev:
Jag gjorde ett trekantigt soffbord så för mååånga år sedan. Men det var mindre än ditt förslag. Jag limmade bitar av spånskiva (tror det var 22mm). Bitarna var ca 20 cm stora. Använde silikon som lim.

Se till att MFF skivan är tjock nog för rimliga skruvar. Har du långa ben så finn risk för stor belastning på skruvarna. Ev bättre med massivt trä.

Har du koll på att stenskivan håller utan stöd?
Jo, jag inser ju förstås att belastning på skruvarna kan bli stor. Så länge som bordet står stilla, "normalfallet", bör det inte vara någon belastning i sidled, men såfort någon knuffar mot bordet blir det belastning som förstås måste vara hanterad.

Vad menar du "utan stöd"? Tanken är ju att den ska ligga på en tillräckligt stabil skiva och den är stödet.

K kniv skrev:
Hade valt vilket trä som helst utom MDF för en sådan tillämpning.
Vad hade du rekommenderat? Spånskiva? Plywood?
 
K
vattenmelon vattenmelon skrev:
Nej, och vet inte hur man gör det😊, men tar gärna emot förslag.


Jo, jag inser ju förstås att belastning på skruvarna kan bli stor. Så länge som bordet står stilla, "normalfallet", bör det inte vara någon belastning i sidled, men såfort någon knuffar mot bordet blir det belastning som förstås måste vara hanterad.

Vad menar du "utan stöd"? Tanken är ju att den ska ligga på en tillräckligt stabil skiva och den är stödet.


Vad hade du rekommenderat? Spånskiva? Plywood?
Vad som helst som har lite fibrer som ger böjmotstånd. För jag tror nog det är största risken med dit bygge, att skjuvkraft kommer från sidan snarare än rakt uppifrån (dvs någon ramlar/knuffar på bordet snarare än står på det). Både MDF och spån riskerar att lossna och skapa ganska fula hål ganska snabbt om en skruven böjs/skjuvas.
 
Var väger en sådan skiva, 150kg?

Vore tråkigt att få på tårna om bordet kollapsar
 
Sten och MDF har väldigt olika elasticitetsmodul (eller vad det kallades för i teknologin på gymnasiet). Vid belastning mellan upplagen (benen) så kommer i princip all böjkraft att fortplantas i stenen och inget i MDF:en så den sistnämnda tillför inget stöd för konstruktionen. Stenen kommer att knäckas långt innan MDF:en ens börjat ge nåt motstånd är min gissning...
 
  • Gilla
vattenmelon
  • Laddar…
vattenmelon
K kniv skrev:
Vad som helst som har lite fibrer som ger böjmotstånd. För jag tror nog det är största risken med dit bygge, att skjuvkraft kommer från sidan snarare än rakt uppifrån (dvs någon ramlar/knuffar på bordet snarare än står på det). Både MDF och spån riskerar att lossna och skapa ganska fula hål ganska snabbt om en skruven böjs/skjuvas.
Det du skriver låter helt rimligt.

Jag har försökt hitta någon skiva (i annat material än spån/MDF) i rätt storlek på de vanliga byggvaruhusen.

https://www.bauhaus.se/konstruktionsplywood-15mm-2500x1200

https://www.k-rauta.se/produkt/plywood-vanerply-k2070-15x900x2500-cc/7040437622416

Skulle någon av dessa vara värda att överväga?

Givet dina och andras mycket nyttiga kommentarer här börjar jag tvivla på att idén med en skiva är bra. Borde jag tänka om? Hur isåfall? Borde jag ta kontakt med en plåtslagare och svetsa en stålskiva eller en ram av balkar på mina ben (som jag ändå gärna vill utnyttja)?
 
vattenmelon
A ajn82 skrev:
Var väger en sådan skiva, 150kg?

Vore tråkigt att få på tårna om bordet kollapsar
Något mindre, cirka 100 kg, men gör förmodligen lika ont på tårna ändå.
 
När det gäller stenskivans hållfasthet så tror jag inte att en skiva av trämaterial ger någon märkbar förbättring.

Antingen Sten som ör tjock nog att vara självbärande. Eller ett underrede i stålkonstruktion.
 
  • Gilla
vattenmelon
  • Laddar…
vattenmelon
H hempularen skrev:
När det gäller stenskivans hållfasthet så tror jag inte att en skiva av trämaterial ger någon märkbar förbättring.

Antingen Sten som ör tjock nog att vara självbärande. Eller ett underrede i stålkonstruktion.
Att jag inte ville lägga skivan direkt på benen är för att det känns riskabelt med sidokrafter. Om man bara använder stenlim på två de två benen jag länkade i mitt första inlägg, känns det som att det blir hög belastning om man någon knuffar/ramlar mot borde.

Kanske underrede med stålkonstruktion trots allt blir nödvändigt.
 
Spontant hade jag röstat för ett underrede i metall.

Ang om skivan är självbärande så fråga stället du tänkt köpa på. De lär veta bättre än anonyma på nätet ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.