galento galento skrev:
Man trodde ju de kollade oljenivån på stickan iallafall men kanske inte det heller.


Detta har jag råkat ut för också.
Dom flesta V70 är väl utan oljesticka till växellådan? Det var väl bara en del av dom första årsmodellerna som hade? Den vi hade var iaf utan.
 
Jag har ingen oljesticka på min Opel. Där ska man stoppa in en speciell plastvinkel via påfyllningspluggen och se att nivån är ett par cm under.
 
galento
N Niq skrev:
Dom flesta V70 är väl utan oljesticka till växellådan? Det var väl bara en del av dom första årsmodellerna som hade? Den vi hade var iaf utan.
Jaha , vilken årsmodell hade ni ? Våran är en -02.
 
Besiktat vår v70 2,5T - 04 och fick arbetsorder från bilbesiktningen

Bilbesiktningsprotokoll med checkade punkter och anteckningar om rostskador och miljökontrollresultat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan onekligen hålla med om anmärkningen 😝 Bytte båda sidorna, lika bra det när jag ändå var igång.

Rostig bilram, nedbrytning, strukturell skada, underrede på fordon, potentiell säkerhetsrisk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rostig metalldel på grusmark, liknar ett ansikte, har hål och skruvfästen, natur bakgrund, åldrad, övergiven.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blev byte av ljuddämpare i samma veva också.. Den var lika rostig den men konstigt nog anmärktes det inte på det "sportiga" ljudet 🤔

Gamla, skadade avgasrör på grus, rost, hål, äldre fordonsdelar, övergivna, utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik440 och 5 till
  • Laddar…
Fredrik K Fredrik K skrev:
Besiktat vår v70 2,5T - 04 och fick arbetsorder från bilbesiktningen

[bild]

Kan onekligen hålla med om anmärkningen 😝 Bytte båda sidorna, lika bra det när jag ändå var igång.

[bild]

[bild]

Blev byte av ljuddämpare i samma veva också.. Den var lika rostig den men konstigt nog anmärktes det inte på det "sportiga" ljudet 🤔

[bild]
Var fick du tag på den delen? Min fick jag en notering om så jag har rostskyddat, men egentligen borde jag nog bytt... Men lyckades inte klura ut om den fanns till rimligt pris... Det är det enda under bilen som verkar rostigt.

Min är en 05.

Svårt att byta?
 
galento galento skrev:
Jaha , vilken årsmodell hade ni ? Våran är en -02.
Våran var också en 02a. 2.4T med vanlig automat som man inte kunde växla själv. Geartronic hette väl den funktionen?
 
Fredrik K Fredrik K skrev:
Besiktat vår v70 2,5T - 04 och fick arbetsorder från bilbesiktningen

[bild]

Kan onekligen hålla med om anmärkningen 😝 Bytte båda sidorna, lika bra det när jag ändå var igång.

[bild]

[bild]

Blev byte av ljuddämpare i samma veva också.. Den var lika rostig den men konstigt nog anmärktes det inte på det "sportiga" ljudet 🤔

[bild]
Fiffigt med en rostig pryl man kan skruva bort.
 
  • Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
Tömde ur oljan i en BMW låda som gått 13" mil, det var ingen vacker syn.
Kompisen bytte på sin XC70, tror det är en -16 som gått 14" den var inte heller vacker. De fick spola genom mycket olja innan den blev ren.
 
J JohanLun skrev:
Var fick du tag på den delen? Min fick jag en notering om så jag har rostskyddat, men egentligen borde jag nog bytt... Men lyckades inte klura ut om den fanns till rimligt pris... Det är det enda under bilen som verkar rostigt.

Min är en 05.

Svårt att byta?
Volvo original. Finns hos några enstaka webbshoppar men det var faktiskt billigare hos Volvo.

Inte alls svårt att byta men man lär palla upp bakvagnen lite innan man lossar skruvarna.

Kvitto på svenska med artikelnummer, benämning, antal och priser, totalt 1 789 SEK.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
galento
N Niq skrev:
Våran var också en 02a. 2.4T med vanlig automat som man inte kunde växla själv. Geartronic hette väl den funktionen?
Ingen turbo i våran 140 hk men oljesticka till automaten. Ser ut som en "vanlig" växelväljare. Går åt 4 liter om man tappar ur den.
 
galento
Fredrik K Fredrik K skrev:
Besiktat vår v70 2,5T - 04 och fick arbetsorder från bilbesiktningen

[bild]

Kan onekligen hålla med om anmärkningen 😝 Bytte båda sidorna, lika bra det när jag ändå var igång.

[bild]

[bild]

Blev byte av ljuddämpare i samma veva också.. Den var lika rostig den men konstigt nog anmärktes det inte på det "sportiga" ljudet 🤔

[bild]
Känner igen hålet i ljuddämparen 😎
Kanon när den rostiga delen kan skruvas bort.
 
galento galento skrev:
Ingen turbo i våran 140 hk men oljesticka till automaten. Ser ut som en "vanlig" växelväljare. Går åt 4 liter om man tappar ur den.
Volvos lådor skall väl spolas igenom tills det kommer ren olja. Man får inte ut all olja om man bara tömmer den. Nu var det ett antal år sedan det var aktuellt för mig så det kan hända att jag inte kommer ihåg allt rätt.

Geartronic ser väl ut något liknande som den här bilden. Kommer dock inte ihåg när den kom kan hända att den inte fanns 02
Automatisk växelspak, parkeringsläge, interiör, belysning, bil, modern, mörk bakgrund, fokus på detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja det ska "spolas" (dock inte att förväxlas med maskinerna som verkligen spolar med högre tryck). Man låter helt enkelt växellådan själv suga ny olja ur en dunk och sedan leder man av gammal olja i andra änden...

Jag gjorde det på en XC70 2005. Köpte en 25liters dunk på Swedol med rätt specifikation. Det mesta men inte allt gick åt, hade ett graderat kärl för uppsamlingen så att jag kunde hälla i lika mycket som jag tappat ur. Kan inte säga att det blev någon avsevärd skillnad på hur växellådan fungerade men det verkade ändå vara en bra grej att göra, bilen hade gått 16000mil då. 13liter går det åt när man byter både det som är i tråget, oljekylare och momentomvandlare.
 
Fredrik K Fredrik K skrev:
Besiktat vår v70 2,5T - 04 och fick arbetsorder från bilbesiktningen

[bild]

Kan onekligen hålla med om anmärkningen 😝 Bytte båda sidorna, lika bra det när jag ändå var igång.

[bild]

[bild]

Blev byte av ljuddämpare i samma veva också.. Den var lika rostig den men konstigt nog anmärktes det inte på det "sportiga" ljudet 🤔

[bild]
härligt! Bara jag som bara byter avgassystem till Rostfritt? Vägrar hålla på att byta flera ggr.

Minns Farsan köpte Walker till sin Honda han hade, självklart i otakt så främre eller bakre fick jag byta åt han och aldrig hela på samma gång. Försökte övertala honom att handla Rostfritt, men han var gniden och mer positivt lagd än mig och trodde grejerna skulle hålla längre än de gjorde med hans sjukt lugna körstil, knappt uppvärmt system i lilla 1.5L Civicen. (1-3år höll rören, runt 2000-talet där ekring)
När jag tänker tillbaka så undrar jag varför jag inte köpte avgassystem åt han ist. Men han kom väl med grejerna redan inhandlade och sa att det var dags gissar jag på.

En gång kom han med ett framhjullager och sa det var dags, när jag väl började riva så var det bromsskivor och klossar som var dags. Han körde så agresivt med motorbroms att klossarna FRAM satt fast och den bromsverkan farsan behövde gavs när klossarna sviktade :O

Den Hondan var även grym på att äta Drivknutar, eller så var det verkstanden som inte fettade dom ordentligt vid montering, för minns inte att jag böt någon av dom åt han. Han fick tom. någon på garantin, så ofta gick de AV :O Gick även en för kompisen som tog över bilen...
 
Volvo har väl i princip 2 lådor från den tidsåldern. AW 35 och AW55.
Den senare på Diesel och turbomotorer. Själv aldrig haft nått nyare än -02, men den AW 55 lådan hade sticka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.