Har byggt ny altan, från den vill nu frugan ha ett soldäck typ som fortsättning.

Bifogar en bild då jag inte vet riktigt hur jag ska regla upp eller sätta plint för bäst stabilitet. Grönt på bilden markerar hus och altan, rött är tilltänkta bygget.
Altanen är det enkelt att fästa mot, husväggen skall bärlinan sitta i teglet vilket är håltegel. Vad är bästa sättet att fästa bärlinan ?

Måtten jag har finns med, tanken är allt i tryckat 45x170 bärlinor, bjälkar av 45x145 med 28x145 trall ovanpå, inget räcke är planerat, men känner jag frugan rätt kommer det när jag sätter igång. Men då blir det glasräcken från rusta typ.

Ett spabad skall finnas med i nedre högra hörnet i röda området på bilden, väger med folk och allt i ca 1300kg. Ritning, hus med altan, måttangivelser, plintsättning för soldäck, rött och grönt markerat, textinstruktioner, byggplan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen som har några tips?
 
Vilken riktning ska trallen ligga åt?
 
A anis16 skrev:
Vilken riktning ska trallen ligga åt?
Längsriktning med väggen.
 
Då stämmer den här bilden från k-rauta rätt bra. Där du ska ha vinkeln så behöver du sätta plinten där vinkeln slutar.

Illustration av träbjälklagkonstruktion, inklusive balkskor, bärinlägg och stolpskor på en grusbädd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A anis16 skrev:
Då stämmer den här bilden från k-rauta rätt bra. Där du ska ha vinkeln så behöver du sätta plinten där vinkeln slutar.

[bild]
Så med bärlinor i vägg och befintlig altan av 45x170 och 45x145 golvbjälkar så funkar 2m avstånd och då räcker 12 plint?

Blått är bärlinor, cirklar markerar plint, rätt är golvbjälkar.
 
  • Ritning för soldäck med mått, regeluppställning samt anvisning för plintplacering relaterad till altan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Montering av bärlina mot håltegel, vad är mest lämpligt att nyttja för fästdon?

Tänkte ha luftspalt mellan bärlina och vägg på 10mm, så 55mm material innan fästdonet ens är i teglet.
Linan ska sitta i de 2 nedersta lagren av tegel och väggen är ej bärande utan enbart en fasad.

Denna modell på teglet. Fem staplade tegelstenar, en med hål, på vit bakgrund. Byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M mattias1343 skrev:
Montering av bärlina mot håltegel, vad är mest lämpligt att nyttja för fästdon?

Tänkte ha luftspalt mellan bärlina och vägg på 10mm, så 55mm material innan fästdonet ens är i teglet.
Linan ska sitta i de 2 nedersta lagren av tegel och väggen är ej bärande utan enbart en fasad.

Denna modell på teglet.[bild]
Fasadplugg, gissar jag är ett bra alternativ.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.