Hej,

Mina föräldrars vattenpump hade gått sönder så åkte och köpte en ny på jula

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ydroforpumpsanlaggningar/hydroforpump-015259/

Följt instruktionerna men ändå byggs inget tryck, manometern står på noll. Säkerställt att vattnet är överfyllt i både tilloppsrör och själva filterhuset.

Står att den levereras med 2 bar men, så verkar det inte vara när läser på manometern, där står noll.

Imorgon blir det att åka och köpa en cykelpump och pumpa i den, står inget i instruktionerna men visst är det rimligen hålet markerat med rött som man ska pumpa i luft?



Röd och svart luftkompressor med metalltank, slangar, handtag och tryckmätare på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattentrycksmätare monterad på en rörledning med svart kabel och rostigt rör i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Manometern säger inget om lufttrycket i kärlet, bara det som den producerar. Kärlet är förtryckt med 2 bar som det ska vara när kärlet är tomt på vatten. Det kan vara tjurigt att få fart på pumpen, du måste fylla hela slangen till brunnen och själva pumphuset. Sitter nog en plugg på uppsidan av pumphuset och där fyller man på tills det är fullt. Startar pumpen och hör om den helt plötsligt ändra ljud markant, ett varv till med att fylla. Det hörs tydligt när impellern får tag och skapar tryck.
 
Även bra att ha utloppet stängt och luftskruven lite öppen för att få fart på det hela
 
Nej, det är inte där man fyller luft.
Ditt problem beror inte heller på att det saknas luft. Sannolikt har du luft i pumpen.

När jag bytte sugslag så hade jag en öppen slang från pumpen ner i en hink. Den knuffade ut en del vatten och luft vid varje start försök, sedan sög den tillbaka vatten nät jag stängde av. Efter ett gäng sådana cykler var luften ute.

För övrigt har du ingen hydrofor även om jula kallar den det.
 
R reez skrev:
Även bra att ha utloppet stängt och luftskruven lite öppen för att få fart på det hela
Är det luftskruven som jag markerat med rött på bilden?
 
J jonaserik skrev:
Manometern säger inget om lufttrycket i kärlet, bara det som den producerar. Kärlet är förtryckt med 2 bar som det ska vara när kärlet är tomt på vatten. Det kan vara tjurigt att få fart på pumpen, du måste fylla hela slangen till brunnen och själva pumphuset. Sitter nog en plugg på uppsidan av pumphuset och där fyller man på tills det är fullt. Startar pumpen och hör om den helt plötsligt ändra ljud markant, ett varv till med att fylla. Det hörs tydligt när impellern får tag och skapar tryck.
Jag tycks ha gjort detta och fyllt både hela slangen tills det rinner över på såväl slangen till brunnen och pumphuset.


Någon idé om vad skruven jag markerat kan vara?
 
Syns inte var någon luftis sitter. Där du fyller på vatten så är det tryck, om du lossar den lite, kanske ett halv varv så går luft ut den vägen
 
har du en slang ut på toppen?
I så fall lossa den i andra änden. Stoppa ner den i en hink halvfull med vatten. Om det kommer luft och vatten när du startar så kör du ett gäng cykler. Stäng av när flödet upphör och löt den suga in luft, sedan upprepar du.
 
D Daniel 109 skrev:
har du en slang ut på toppen?
I så fall lossa den i andra änden. Stoppa ner den i en hink halvfull med vatten. Om det kommer luft och vatten när du startar så kör du ett gäng cykler. Stäng av när flödet upphör och löt den suga in luft, sedan upprepar du.
Menar du slangen in till pump från brunnen,

Eller mellan pumpen till blandaren?
 
Förstorade upp fotot, den med skruvspår i som du ringat är säkert avluftning, bara lossa på den, inte helt för då kan du bli duschad.
 
Får det inte att fungera, lagade den gamla pumpen provisoriskt och fick vatten i kranen på en gång.

Så tror vi måste fått ett felaktigt exemplar.

För en lite mer permanent lösning behöver jag köpa en del som jag inte kan namnet på. Ska vara invändigt gängad samt gängad på utsidan i samma dimension 10mm.

Gängad mässingskoppling mot vit bakgrund. Används för röranslutningar, VVS. Hexagonalt fäste. Enkelt, industriellt objekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Vad kallas en sådan? Hittade en här i stugan men den var 15mm så passar ej.
 
Nippeln för luft sitter på gaveln,under det stora svarta "plastlocket", bara att gänga bort med fingrarna,sitter inte hårt..
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B bryggarebob skrev:
står inget i instruktionerna men visst är det rimligen hålet markerat med rött som man ska pumpa i luft?
Kompressor med röda markeringar och text som antyder var luftventilen kan finnas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den som visas är för att få förtryck i kärlet och det ska vara ca 2 -2,5 bar i det när det är tomt på vatten. Pumpas upp med en pump som passar ett bildäck.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.