Har historiskt endast haft rörligt elavtal men ser nu över bundet. Tycker generellt att priser >1 kr/kWh gör det svårt att motivera ett bundet avtal sett till tidigare år. Även om de närmsta 1-2 åren varit rätt extrema.

Ser nu att man kan få mellan 170-150 öre i SE3 på löptider 1-3 år bundet. Till det tillkommer 70 öre i rörlig/fast avgift för nätavtalet.

Räknar med 24000 kWh per år, har 300 m2 fördelat på hus, garage och attefallshus. Tveksamt om det går att komma ner i förbrukning annat än att börja stänga av saker.

Är det lönsamt att binda? Hur resonerar ni?
 
C
För snart två år sedan band jag på tre år hos Göteborgs energi. Band till 127 öre per kw. Plus nätägarens avgifter. Jag blev nästan idiotförklarad av en del. Dom var ganska tysta sedan när deras rörliga pris var uppe på rekordnivåer. Och en del fick elräkningar på över 15000 per månad.
Jag har inte ångrat det en sekund.
Nu är priserna låga, finns ingenting som tyder på att kommande vintrar kommer att bli annorlunda än sista två åren.
 
  • Gilla
YPB
  • Laddar…
Så här ser historiken ut om man inte bundit sitt elpris, sen får man göra sin egen bedömning om det.
Histogram som visar kronor över tid, med genomsnitt och toppår markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pris ink moms i SE3.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 3 till
  • Laddar…
Y YPB skrev:
Har historiskt endast haft rörligt elavtal men ser nu över bundet. Tycker generellt att priser >1 kr/kWh gör det svårt att motivera ett bundet avtal sett till tidigare år. Även om de närmsta 1-2 åren varit rätt extrema.

Ser nu att man kan få mellan 170-150 öre i SE3 på löptider 1-3 år bundet. Till det tillkommer 70 öre i rörlig/fast avgift för nätavtalet.

Räknar med 24000 kWh per år, har 300 m2 fördelat på hus, garage och attefallshus. Tveksamt om det går att komma ner i förbrukning annat än att börja stänga av saker.

Är det lönsamt att binda? Hur resonerar ni?
På frågan gällande elförbrukningen beror det vad ni har för uppvärmning. LLVP i garaget och attefallshus huset? Vi har 9300kwh på 150kvm så något mer går det säkert att spara.

På frågan att binda sig är ju svår, en gissning är kolla på terminer https://elpriser24.se/prognos/ för SE3 är det 70-90 i snitt ex moms. 87,5 - 112,5 med moms för nästa två år. Är ju stor osäkerhet som är man betalar för när man binder sig, som med boräntan. Så frågan blir kommer du ligga orolig och inte kunna sova om blir högre stundvis?

Föra året räkna jag medel på 2kr och de månaderna var lägre fick överskottet gå som buffert till vintern. Höll en ganska lugn.
 
  • Gilla
YPB
  • Laddar…
B buffyin skrev:
På frågan gällande elförbrukningen beror det vad ni har för uppvärmning. LLVP i garaget och attefallshus huset? Vi har 9300kwh på 150kvm så något mer går det säkert att spara.

På frågan att binda sig är ju svår, en gissning är kolla på terminer [länk] för SE3 är det 70-90 i snitt ex moms. 87,5 - 112,5 med moms för nästa två år. Är ju stor osäkerhet som är man betalar för när man binder sig, som med boräntan. Så frågan blir kommer du ligga orolig och inte kunna sova om blir högre stundvis?

Föra året räkna jag medel på 2kr och de månaderna var lägre fick överskottet gå som buffert till vintern. Höll en ganska lugn.
Totalt 24 000kwh varav;

LLVP i attefallshuset och hushållsel drar ca 6000 kWh.

Huvudfastigheten på 200 m2 drar ca 6000 kWh vattenburen värme NIBE 750.

Ca 2000 kWh hybridbil

Kvar ca 10 000 kWh för hushållsel, golvvärme, jacuzzi och garage 60 m2 med radiatorer. Tycker startkostnaden med +20 000kr för LLVP känns trist för garaget 😊

Ligger inte sömnlös över elmarknaden men har lite dålig koll på vad man ska förvänta sig för pris kommande vintermånader. Därav relationen till rörligt/bundet elpris. Bra med tips gällande elpriser24 och prognos, tack.
 
Redigerat:
  • Gilla
buffyin
  • Laddar…
F
C C.Ö skrev:
För snart två år sedan band jag på tre år hos Göteborgs energi. Band till 127 öre per kw. Plus nätägarens avgifter. Jag blev nästan idiotförklarad av en del. Dom var ganska tysta sedan när deras rörliga pris var uppe på rekordnivåer. Och en del fick elräkningar på över 15000 per månad.
Jag har inte ångrat det en sekund.
Nu är priserna låga, finns ingenting som tyder på att kommande vintrar kommer att bli annorlunda än sista två åren.
Var det inklusive moms? Jag har alltid haft rörligt och de senaste 4 åren timavtal. 2021 betalade jag 76 öre i genomsnitt och 2022 betalade jag 103 öre och det är exkl moms. Så det är väl inte nån direkt superavtal du fick till?
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
C
Ja det var inklusive moms. Nej, inget superavtal. Men med tanke på hur priserna sedan stack iväg så är han ganska nöjd.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Mitt pris med timpris inkl. moms SE3 hittills i år.Vi har luft/vatten värmepump.

(December 2022 336 öre/kWh)
Januari 116 öre/kWh
Februari 103 öre/kWh
Mars 101 öre/kWh
April 86 öre/kWh
Maj 49 öre/kWh
Juni 66 öre/kWh
 
  • Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.