Hej
I köket är bänkskivan fastlimmad i stommen.

Jag ska byta ut skivan mot en i bättre skick

Hur skulle ni rekommendera att ta bort skivan utan att skada stommen?
Hälsning
Ulf
 
Beroende på tillgänglighet hade jag provat med tigersåg och följt underkant på skivan, slå in små kilar eftersom.
 
Sådant är alltid från fall till fall men jag har många ggr löst det med att använda sänksågen och sågat rakt in från framkanten vid varje stomdelning och sen har man fått använda Fein multimastern en del samt stämjärn.

Tigersågen hade jag nog undvikit då den pendlar så pass mycket så risken är att bladet förstör mer än det gör nytta för har någon varit korkad nog att limma skivorna så är det oftast bara uppe på stomsidorna och inte på främre ribborna de lagt lim.
 
Det finns blad ämnade för lim till feinen, dom hade jag använt (släta utan tänder).Har dom gjort rätt har dom inte hellimmat utan endast punktvis så det går att få bort
 
Först, är det trä eller sten bänkskiva?
Trä hoppas jag...

Är det hela skivor i "taket" på bänkskåpen, eller är det bara en "ribba" i fram och bakkant på skåpen?

Om det är hela skivor är det ju väldigt mycket knepigare och beror på hur mycket, och vad för lim, men försök då få in kilar i en ända och se om limmet släpper. Gå sen vidare och slå in kilar hela vägen.

Är det ribbor, börja med att se om du kan få in ett stämjärn, eller liknande, mellan ribban och bänkskivan. Detta för att veta om det är lim bara mellan skåpen, eller också på ribborna.
Är det lim på ribborna och det sitter rejält är det nog stor risk att de kommer att gå av.

Du kan såga med en Fain (multiverktyg) inifrån skåpet från båda sidor, snett upp genom bänkskivan, om det är ribbor, och sen försöka få loss bänkskivan.
De delar av bänkskivan som blir kvar kan du sen knacka bort med stämjärn.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Det finns blad ämnade för lim till feinen, dom hade jag använt (släta utan tänder).Har dom gjort rätt har dom inte hellimmat utan endast punktvis så det går att få bort
Rätt i min värld är ju att inte limma alls dock... men jag förstår din tanke ;)
 
Om befintlig bänkskiva är limmad på 70-80 talet brukar det vara enklare . Limmet är oftast brunt och väldigt uttorkat och släpper /krackelerar lätt.

Jag slår in stämjärn vid stomsidorna och slår sedan en kniv i sidled över de eventuella ribborna .
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Rätt i min värld är ju att inte limma alls dock... men jag förstår din tanke ;)
Nä det vettiga är ju såklart att skruva den om det är en träskiva. Sten behöver man såklart normalt limma men som sagt, om man limmar en bänskskiva så gör man det punktvis (i framkant).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.