Inget hussnack men vĂ€l ett "verktyg" 😉

Hur gör man om man fÄtt ett uppslag pÄ sin bil av en annan bildörr?

Det Àr nÀmligen som sÄ att jag vÀntade in bilföraren som inte tÀnkt lÀmna en lapp utan bara dra. Om jag inte hade konfronterat henne, borde det vÀl rÀknas som smitning?

Hon ville inte lÀmna sina uppgifter utan drog men jag har registreringsnumret.

Är det polisanmĂ€lan eller bara höra av sig till försĂ€kringsbolaget som gĂ€ller?

En bild pÄ en grÄ bil med reflexer frÄn solen som skapar ett fÀrgsprakande mönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Efter som hon drog utan att lÀmna sina uppgifter Àr det smitning oavsett om du har reggnumret eller inte. Men ta kontakt med ditt försÀkringsbolag sÄ kan de ge dig instruktioner. Vad hon tÀnkt Àr inte av intresse.
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
RoTe
Skicka in en anmÀlan till ditt försÀkringsbolag. Polisen kommer inte hjÀlpa dig men ev kan ditt bolag krÀva en anmÀlan.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
PolisanmÀl först sÄ du fÄr ett diarenummer. Det brukar FB frÄga efter.
 
  • Gilla
Hjaal och 3 till
  • Laddar…
I
Finns generellt inte sÀrskilt mycket att göra mer Àn att anmÀla hos polis och försÀkringsbolag och hoppas att man kan fÄ det fixat mot sjÀlvrisk.

Att sĂ€tta dit motpart som nekar lĂ€r vara bortkastad tid och energi. Även om du hade filmat allt sĂ„ hade polisen troligen inte haft tid att utreda en sĂ„dan sak.

Det Àr trÄkigt men det kommer bli en kostnad för dig hur du Àn vÀnder och vrider pÄ det.
 
PolisanmÀlan direkt. Men de lÀr bara registrera den. Hon kan ju blÄneka. Sedan pratar du med försÀkringsbolaget. Och du kan Àven ta det till trafikförsÀkringsföreningen (om de inte bytt namn), det Àr en organisation som betalas kollektivt av försÀkringsbolagen för ersÀttning av smitningsskador. Tanken Àr att nÄgot bolag skulle fÄtt betala om inte föraren smitit.

De har en del standardregler för ersÀttning, som Àndrats över tiden. Det vÀsentliga Àr att du mÄste ha en skada som bevisligen orsakats av ett annat fordon som skall ha en trafikförsÀkring. Dörruppslag tror jag kvalar in direkt, men en ren krockskada skulle ju kunna vara en singelolycka mot ex. ett rÀcke. DÄ bhövs mer bevis om att en annan bil var inblandad.

Bevis i trafikmÄl krÀvs ofta till en löjlig nivÄ. För mÄnga Är sedan kom jag ut till min bil, en annan bil hade parkerat "inne" i mitt bagageutrymme. Föraren hade inte lÀmnat en lapp. Jag fick tips om att föraren troligen var berusad (long story), sÄ jag ringde polisen. Polisen fick tag i henne (hon kom och försökte köra ivÀg medan jag vÀntade pÄ polis, jag hindrade henne handgripligen, tog bilnycklarna), hon erkÀnde att hon kört bilen, men var inte medveten om att hon kört 20cm in i min bil. Hon fick blÄsa och "bottnade mÀtaren", polisen frÄgade vad hon druckit, "ett glas vin", polisen: "kom igen du hade kunnat dricka obgrÀnsat med vin utan att fÄ det hÀr utslaget, vad har du druckit". Men de kunde inte bevisa att hon inte druckit efter bilkörningen. Och det var inte smitning, för hon var sÄ berusad att hon inte upptÀckte olyckan (kan nog vara sant). Polisen tog det pÄ stort allvar, knackade dörr i 4 trappuppgÄngar för att hitta vittnen.
 
  • Wow
  • Gilla
pjgb och 1 till
  • Laddar…
AnmĂ€l det till ditt bolag. Förhoppningsvis sĂ„ har hon nĂ„got bolag som ingĂ„r i vad som kallas ÅÖ överenskommelsen. Har du tur svarar hon inte pĂ„ anmĂ€lan och dĂ„ ska skadan regleras efter dina uppgifter efter ca 30 dagar.( Om FB har gjort de dom ska)

TFF kan du tyvÀrr inte blanda in om man vet vem motparten Àr.

I vÀrsta fall fÄr du betala din sjÀlvrisk om du har helförsÀkring.
 
H
Det kan ha varit bilen före henne som gjorde mÀrket ocksÄ. Delvis hon hittade en ledig parkering och parkerade dÀr och dÄ fanns redan skadan. Detta Àr ocksÄ en möjlighet.
 
PolisanmÀlan mÄste man vÀl göra för att försÀkringsbolaget ska ta tag i saken?
 
Jag hade en liknande hÀndelse, men med vÀrre skada pÄ min bil. En jappe med slÀp som svÀngde för snÀvt och drog med halva min front med slÀpets bakkant.

Jag fick reg.nr. pÄ slÀpet men han stannade inte, men han bromsade och stannade typ 10m lÀngre bort men körde ivÀg igen.

Enligt försÀkringsbolaget behövdes ingen polisanmÀlan om det inte fanns vittnen. Jag kollade aldrig det dÄ jag hade reg.nr.
Jag fick betala min egen sjĂ€lvrisk och har inte hört nĂ„got mer om det Ă€nnu (över ett Ă„r sedan), sĂ„ jag utgĂ„r frĂ„n att jag inte kommer att fĂ„ nĂ„got tillbaka... 😔
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Jag hade en liknande hÀndelse, men med vÀrre skada pÄ min bil. En jappe med slÀp som svÀngde för snÀvt och drog med halva min front med slÀpets bakkant.

Jag fick reg.nr. pÄ slÀpet men han stannade inte, men han bromsade och stannade typ 10m lÀngre bort men körde ivÀg igen.

Enligt försÀkringsbolaget behövdes ingen polisanmÀlan om det inte fanns vittnen. Jag kollade aldrig det dÄ jag hade reg.nr.
Jag fick betala min egen sjĂ€lvrisk och har inte hört nĂ„got mer om det Ă€nnu (över ett Ă„r sedan), sĂ„ jag utgĂ„r frĂ„n att jag inte kommer att fĂ„ nĂ„got tillbaka... 😔
DÀrför gör man polisanmÀlan, dels rÀknas det som smitning. Och sÄ brukar trafikskadeföreningen dÄ betala delar av sjÀlvrisken
 
plÄtrickard plÄtrickard skrev:
DÀrför gör man polisanmÀlan, dels rÀknas det som smitning. Och sÄ brukar trafikskadeföreningen dÄ betala delar av sjÀlvrisken
Mitt försĂ€kringsbolag (tror det var If, men via BMW) menade att utan vittnen sĂ„ lĂ€ggs förundersökningen ner och trafikskadeföreningen betalar bara om man har en polisanmĂ€lan med vem som gjort det och vittnen... 😟

Jag vet inte vem som körde bilen, bara vem som Àger slÀpet, och inga vittnen finns sÄ inte mycket att göra se...
 
  • Gilla
Taxture
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Mitt försĂ€kringsbolag (tror det var If, men via BMW) menade att utan vittnen sĂ„ lĂ€ggs förundersökningen ner och trafikskadeföreningen betalar bara om man har en polisanmĂ€lan med vem som gjort det och vittnen... 😟

Jag vet inte vem som körde bilen, bara vem som Àger slÀpet, och inga vittnen finns sÄ inte mycket att göra se...
MÀrkligt,jag har fÄtt ersÀttning för att bilen blev pÄkörd pÄ gatan och fick bÀrgas dÀrifrÄn, helt okÀnd förövare.. det Àr ju sjÀlva poÀngen med trafikskadeföreningen.. om man vet vem som gjorde det sÄ har ju (oftast) vederbörande en försÀkring som dÄ löser skadan..
Men en polisanmÀlan Àr alltid det man börjar med..
 
  • Gilla
perra i skogen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.