J Johan Larsson9794 skrev:
Vad ska det hjälpa? Kommer ändå inte kunna justera i efterhand?
Hur tänker du dig konstruktionen? Om du ska lägga reglarna direkt på plattorna måste de ju vara perfekt i våg, med terassfötter spelar det ingen roll eftersom de är justerbara.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Hur tänker du dig konstruktionen? Om du ska lägga reglarna direkt på plattorna måste de ju vara perfekt i våg, med terassfötter spelar det ingen roll eftersom de är justerbara.
Det är reglarna som måste vara i våg. Inte plattorna.
 
D datpsu skrev:
Det är reglarna som måste vara i våg. Inte plattorna.
Självfallet. Med terassfötter är det enkelt ordnat. Det är inte så svårt utan heller men bygger man sin första altan så kan man nog tycka det är krångligt...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nissens
D datpsu skrev:
Du använder normalt sett inte plintar om den ska vara i marknivå.
Klart du kan, men lite overkill i mitt huvud.
Hur kom du fram till det? Menar du att tjälen inte skjuter en altan i marknivå?

Naturligtvis skjuter tjälen lika mycket oavsett hur hög altanen är. Vad tror du plintarna är till för?
 
Jag sågade till regelstumpar och använde som terrsfot. Lite syllpapp mellan trä och stenplatta.
 
  • Gilla
Strontus
  • Laddar…
D datpsu skrev:
Du använder normalt sett inte plintar om den ska vara i marknivå.
Klart du kan, men lite overkill i mitt huvud.
Plintar är ett bra alternativ för att komma ned till tjälfritt djup med hjälp av randisolering vid varje plint. Viktigt eftersom TS beskriver marken som lerjord med förmodat högt vatteninehåll.
Tråkigt nog har TS redan påbörjat altanbygget och vill inte backa tiden för göra om.
"Det är som det är och blir som det blir"
Förmodligen blir altanen tillräckligt bra för servera kvälsdrinken/ölglaset utan att spilla.
Trevlig sommar !
 
Dela gärna lite bilder under byggets gång 😎
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Gräv ner till berg eller frostfritt. Gjut plintar eller köp färdiga betongplintar. Skruva inte fast altanen på huset. Då blir det bra.
 
V vaxtuna skrev:
Gräv ner till berg eller frostfritt. Gjut plintar eller köp färdiga betongplintar. Skruva inte fast altanen på huset. Då blir det bra.
Tyvärr har TS kommit så långt med altanbygget så det verkar vara svårt att backa och ändra till en mer säker metod.
Som har jag tidigare skrivit:
"Det är som det är och det blir som det blir"
TS ställde frågan i forumet när bygget var redan var utformat.
Kan vara sent, i mitt tycke, om TS vile ha råd och hjälp.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J Johan Larsson9794 skrev:
har inte så mycket val än att fortsätta nu. Jag har iaf lagt ca 5mm makadam samt markduk under. Grävt ut totalt 10-20cm beroende på var ytan är.

Jag har kört markvibrator på allt.

Nu ska stenarna läggas ut och det får väl bära eller brista. Blir för dyrt med några ändringar nu.
Det blir nog utmärkt. Har det flyttat sig för mycket om 10 år får du väl skruva upp eller sätta nåt under och lyfta så du kan justera höjden på plattorna.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
J Johan Larsson9794 skrev:
Bygger altandäck på plattor på va 8x8m. Efter att ha grävt ur ca 15cm så glömde jag köra med vibratorplatta och har nu bara haft ut duk och massa makadam.

Är det kört och kommer det bli sättningar nu? Ska man köra vibrator på gruset?

Underlaget är gammal lerjord med matjord som varit där länge.
Folk har i tusentals år kunnat bygga hela hus utan att vibrera marken. Dessa hus har utan problem kunnat stå i flera hundra år och de har inte rasat pga icke-vibrerad mark.
En altan lär nog inte rasa för att du missat detta, utan kommer nog gå under av röta tidigare.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.