Hej!
Läget ser ut så här:
Vi har en VVB på ca 50l. Det är ju lagom till 2-3 korta snabba duschar. Men.
Frugan är vill bada, såldes räcker den inte då.
Då funderar jag på om det skulle vara en bättre investering att istället för att sätta en till VVB på kanske 100l så att det blir 150 liter totalt, montera en genomströmning värmare.
Då räcker det ju att värma en massa ”extra” vatten endast vid de tillfällen som det ska badas?

Tänker jag rätt eller?

Mvh
 

Bästa svaret

Både ja och nej.
Skillnaden blir underhållsvärmningen. Alltså den energi som åtgår att underhållsvärma 100 liter vatten.

Med större VVB så finns risken att det blir längre duschar.

Nackdelen med genomströmningsberedare är att det behövs hög effekt på kort tid för att värma vatten till ett badkar. Det genomströmmande vattnet behöver värmas upp minst 30⁰ (inkommande kallvatten 10⁰).
Badkar rymmer ca 150 liter.

Det går åt 0,00116 kWh att värma 1 liter vatten 1 grad. Om man antar att vattnet värms från 7 till 40 grader och badkaret rymmer 300 liter så går det alltså åt 11,48 kWh.

150 liter blir då ca 5,5 kWh, om genomströmningsvärmaren är på 11 kW (trefas 16A) så tar det 30 minuter att fylla badkaret.
 
kulle
Underhållsvärmen på 50 eller 100 L är väl egentligen försumbar, har du plats hade jag satt in en 200 L och skippat 50 l.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Tack ska ni ha!
Jo plats har jag, kanske till och med sätta in en 200l och behålla 50litraren. Synd att plocka ner något som inte är trasigt.

En fördel med att inte skaffa en genomströmningsvärmare är ju att den måste värma även om man duschar när elen är dyr, med en VVB kan man ju värma vattnet på de timmar som elen är billig.

Vad skulle ni säga är skillnaden på de dyra märkena och de billiga?
Är det kvalitet på elementen och eller isoleringen som är den stora skillnaden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.