G gbgustaf skrev:
Det går bra att kasta ut tycker jag. Man ser rätt tydligt var det ligger på marken, eftersom det är som vita kulor.
Känns svårt med doseringen, det pratas om att rötterna tar stryk.

Kan ju testa på ett avgränsat område först. Tar det lång tid innan man ser någon slags förändring?
 
Det står på säcken vad som är lagom dos för gräsmatta. Uppskatta hur många kvm du har och mät upp hink hur mycket du behöver. Sedan är det bara att fördela. Jag har överskridit doseringen med 50% utan att få problem, men det behövs regn. Det kan ta ett par veckor innan man ser fullt resultat.
 
  • Gilla
m@nge
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
Det står på säcken vad som är lagom dos för gräsmatta. Uppskatta hur många kvm du har och mät upp hink hur mycket du behöver. Sedan är det bara att fördela. Jag har överskridit doseringen med 50% utan att få problem, men det behövs regn. Det kan ta ett par veckor innan man ser fullt resultat.
Löser granulaten upp sig någorlunda fort? Behövs det regn flera dagar i rad?
 
Det går fort när det blir blött. Någon timme kanske.
 
  • Gilla
m@nge
  • Laddar…
Jag gödslar med npk också. Regnar det bra är det bort på 12 timmar.
se till att inte spilla för mycket när du häller upp från 25 kg säcken. Bränner lätt upp gräset.
 
  • Gilla
m@nge
  • Laddar…
Du vill åt kvävedelen i gödslet så kolla hur stor andel den utgör innan du ser om en påse är billig eller ej. Räkna per kilo kväve. Fosfor och kalium kan också bli problem i villaträdgårdar då det byggs upp över tid (en del sköljs självklart bort) och det är sällan någon brist från första början. Så det är kanske värt att betala lite mer för att minska de mängderna, både för den egna trädgården och för vattenkvalitet i omgivningen.
Sen kör du max halva doseringen som står på påsen för att minska risken att kvävet bara sköljs bort. Mer är inte automatiskt bättre.
Ser gräset fortfarande ljusgrönt ut efter att fått kväve och regn plus några veckor för att låta det verka så kanske det är befogat att gödsla igen. Då är det bara att hålla ett öga på hur långt bort hösten är om det är smart att gödsla mer eller att vänta till nästa år.

Man ser alltså på gräset om det behöver mer kväve...
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Du vill åt kvävedelen i gödslet så kolla hur stor andel den utgör innan du ser om en påse är billig eller ej. Räkna per kilo kväve. Fosfor och kalium kan också bli problem i villaträdgårdar då det byggs upp över tid (en del sköljs självklart bort) och det är sällan någon brist från första början. Så det är kanske värt att betala lite mer för att minska de mängderna, både för den egna trädgården och för vattenkvalitet i omgivningen.
Sen kör du max halva doseringen som står på påsen för att minska risken att kvävet bara sköljs bort. Mer är inte automatiskt bättre.
Ser gräset fortfarande ljusgrönt ut efter att fått kväve och regn plus några veckor för att låta det verka så kanske det är befogat att gödsla igen. Då är det bara att hålla ett öga på hur långt bort hösten är om det är smart att gödsla mer eller att vänta till nästa år.

Man ser alltså på gräset om det behöver mer kväve...
Hur menar du att man ser på gräset om det behövs mer kväve?
 
Kulören avgör. Har du gräs som har samma kulör som broccoli så har du för mycket kväve, har du ljusgrönt gräs som vuxit ett tag så har du antagligen lite för lite kväve. Mellan de två kulörerna så får man lära sig vad som är "rätt". Det är samma metod för de flesta växterna i trädgården förutom att deras grundkulör kan variera. Att gödsla något som ser ut att få tillräckligt med kväve (typ 99,9 % av alla gräsmattor) ger inga direkta fördelar men kostar pengar, tar tid och ökar risken för övergödning.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Kulören avgör. Har du gräs som har samma kulör som broccoli så har du för mycket kväve, har du ljusgrönt gräs som vuxit ett tag så har du antagligen lite för lite kväve. Mellan de två kulörerna så får man lära sig vad som är "rätt". Det är samma metod för de flesta växterna i trädgården förutom att deras grundkulör kan variera. Att gödsla något som ser ut att få tillräckligt med kväve (typ 99,9 % av alla gräsmattor) ger inga direkta fördelar men kostar pengar, tar tid och ökar risken för övergödning.
Jag gödslar eftersom jag misstänker att jag har lågt PH i mattan. Mycket klöver kan avslöja det, likaså att maskros och annat ogräs tar över. Gräset behöver mer kväve för att få en boost att komma igång.
 
M m@nge skrev:
Jag gödslar eftersom jag misstänker att jag har lågt PH i mattan.
Felaktigt pH värde i jorden drabbar växternas näringsupptagning i första hand, det betyder att växterna inte kan tillgodogöra sig näringen även om den finns tillgänglig.
 
A Abies koreana skrev:
Felaktigt pH värde i jorden drabbar växternas näringsupptagning i första hand, det betyder att växterna inte kan tillgodogöra sig näringen även om den finns tillgänglig.
Ja så kan det vara. Men någonstans måste jag börja testa. Det du beskriver kan lösas med vertikalskärning, luftning etc, ganska stora åtgärder.

Hade jag haft en åkgräsklippare hade jag köpt ett sånt påhäng som luftar genom att dra upp ”korvar” med jord. Men att manuellt göra detta anser jag omöjligt.
 
Har du lågt pH (går att testa) så kalkar du istället för att tillföra något som kan sänka pH-t.
Vertikalskära kan gynna vissa typer av gräs men riskerar också att ge en mer kompakt jord.
 
M m@nge skrev:
Det du beskriver kan lösas med vertikalskärning, luftning etc, ganska stora åtgärder.
Nej, pH värdet förändras inte med vertikalskärning eller luftning.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Nej, pH värdet förändras inte med vertikalskärning eller luftning.
Nej inte att själva vertikalskärningen bidrar till ökat PH, men näring/luft etc kommer ju ner och det bidrar till att rötterna kommer åt det som tillförs.

Är jorden för kompakt (kraftigt thatch) är det bra med piphålsluftning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.