Vet någon vad är detta för växt? Den sprider sig över allt via rötterna.
 
  • Ung buske med gröna löv i en naturlig miljö, mot suddig bakgrund av jord och vegetation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grön planta med röda stammar förgrund, otydlig bakgrund med gräs och lövverk. Naturlig miljö, dagtid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Melipal Melipal skrev:
Vet någon vad är detta för växt? Den sprider sig över allt via rötterna.
Är ingen expert men tycker det ser ut som Parkslide.
 

Bästa svaret

Jag kan garantera dig att det inte är parkslide, växer det något större träd i närheten?

Plommon?
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
lenaangelika lenaangelika skrev:
Är ingen expert men tycker det ser ut som Parkslide.
Nej, det är det definitivt inte.
 
J JonasJN skrev:
Jag kan garantera dig att det inte är parkslide, växer det något större träd i närheten?

Plommon?
Ja, faktiskt. Vi har en gammal plommonträd i närheten och det ser ut att den kommer därifrån.
 
  • Gammalt träd, sprickor i barken, unga skott, gräsmark, grön vegetation, ingen himmel synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grön gräsmatta med planterade rader av små, gula och gröna plantor, dagtid, soligt utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
lenaangelika lenaangelika skrev:
Är ingen expert men tycker det ser ut som Parkslide.
Jag trodde också men nät jag googlade såg parkside annorlunda ut. Det ät kanske plommon som någon annan medlem sa
 
Det stämmer att det är plommon.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Folk ”ser” parkslide överallt numera 😄 Jag hade kunnat gissa på hägg utifrån hur det sprider sig (även om bladen inte riktigt stämmer), men om du har ett plommonträd är det säkert plommon. De är ju släkt med hägg och vissa sorter är tydligen riktiga ogräs precis som hägg 🙂
 
Fairlane
Jag använder en app i telefonen, PlantNet, när jag undrar över någon växt. Den träffar nog rätt för det mesta. Den identifierade din växt som plommon...
Klart användbar.
 
  • Gilla
Melipal
  • Laddar…
Tack för tipsen. Jag testade med Google photo men den gav olika resultat beroende på vinkel. Allt utom plommon 😉. AI kan fortfarande inte slå den mänskliga hjärna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.