Sittställning
MrJay MrJay skrev:
Nu har vi haft nästan hälften av hela Europa representerat på vårt bygge och det är mer eller mindre samma synsätt på byggherres verktyg (mina), oavsett härkomst. Det vanligaste är att man kör med egna, lånar från mig om de saknar något och sen tar sig lite mer frihet och ”lånar” mer. Slutar i att man går och svär att hälften av Würth bitsen saknas, de nya maskinerna är smutsiga etc. Men de bygger åt mig så det är väl OK i min värld och så är det löpande.
Jag upplever då skillnad mellan olika kulturer.

Bits behöver jag inga externa för att svära över ;)
 
  • Haha
Michael2
  • Laddar…
F
T TypRätt skrev:
Du behöver ju i princip stämma dem för att få ut någon ersättning. Att de lånat dina saker är rent krasst egenmäktigt förfarande men det krävs uppsåt för att böter skall kunna tilldömas. I detta fall krävs det ju i princip att du förklarar detta för de individer som är på bygget som idag lånar. Säger du bara det till förmannen så kan det ju alltid skyllas på miss i kommunikationen. Lås boden så är det tydligt, vill du vara än mer tydlig sätt en lapp också med ”privat egendom, ej till låns” med en tydlig stopphand så även icke svensktalande förstår budskapet. Men att utkräva något i efterhand tror jag blir svårt och är nog inte värt besväret. Försök bara få dem att bli klara med det jobb som avtalats, saknas nödvändiga maskiner när dina inte längre finns tillgängliga så kanske de dyker upp ändå när gratisfesten är slut.
Du krånglar till det. Man behäver inte göra brottmål av det och firman behöver inte stämmas. Det finns fakturor att betala och då presenterar man sitt krav i samband med att man reducerar en faktura med samma nivå som kravet. Man bör rimligtvis kunna styrka att man påtalat för entreprenören att det inte är deras verktyg och att man inte accepterar att dom används av entreprenören. Sen är det firmans sak att driva det.
 
  • Gilla
TickyNucker och 5 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Du krånglar till det. Man behäver inte göra brottmål av det och firman behöver inte stämmas. Det finns fakturor att betala och då presenterar man sitt krav i samband med att man reducerar en faktura med samma nivå som kravet. Man bör rimligtvis kunna styrka att man påtalat för entreprenören att det inte är deras verktyg och att man inte accepterar att dom används av entreprenören. Sen är det firmans sak att driva det.
Visst, men då det inte finns någon överenskommelse eller klargjord hyra känns det inte som att detta skulle godkännas av rätten som ett möjligt avdrag på priset för jobbet. Men du har rätt i att det då istället är upp till företaget att stämma TS för att få full ersättning för arbetet och är det då så att företaget inte kanske haft all personal korrekt enligt upprättade listor så kanske de in i det sista undviker ytterligare granskning. Är det däremot några med rent mjöl i påsen tror jag inte att de skulle dra sig för att stämma TS om det nu inte bara rör sig om sig 2000kr eller annan låg summa som gör det uppenbart oförsvarligt att processa om, så länge det inte gäller rena principer.
 
Davidbagare
Säg till arbetsledaren att de gärna får låna verktygen hyresfritt om de återlämnar dem i samma skick som de tog dem. Annars regleras rengöring på fakturan med xx kronor. Om du skulle vara ok med att låna ut dina verktyg såklart.

Edit: De ska såklart ha sina egna verktyg egentligen och inte behöva använda sig av dina, så inget konstigt att ställa krav.
 
  • Gilla
TickyNucker och 4 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Nej inte direkt.
Men jag har jobbat inom bygg i trettio år och har aldrig varit med om svenska eller icke svartjobbande byggare lånat verktyg på det sättet du beskriver.
Men är det utländska byggare/svartjobbare så är jag inte det minsta förvånad.
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta, men jag har enklare för att skratta.

Forumet är fullt av trådar där svenska byggare käkar frukost på ahsells eller likvärdig grossist under "arbetstid" , inte tar med sig en regel till att bygga en vägg och behöver åka 6 vändor till bygghandeln osv. Men du har under 30 år aldrig sett något liknande?

Sedemera anser jag det nästintill vara en plikt att behöver man ett verktyg på ett bygge, så tar man det som ligger närmast, vilket i 9,5 fall av 10 ligger i byggherrens intresse.

Att pinka revir runt verktygen på ett bygge så alla ska leta efter "sin" tumstock är precis vad som är fel med dagens arbetsplatser.

Vill TS inte att byggarna använder hens verktyg, se till att de inte är åtkomliga, alltså inlåsta eller liknande.

Det förefaller i mitt tycke gnälligt och att lämna verktyg på ett bygge och sedan klaga på att de används...
 
  • Gilla
  • Haha
Gavialen och 9 till
  • Laddar…
Ja det får bli så, jag får flytta på grejerna.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta, men jag har enklare för att skratta.

Forumet är fullt av trådar där svenska byggare käkar frukost på ahsells eller likvärdig grossist under "arbetstid" , inte tar med sig en regel till att bygga en vägg och behöver åka 6 vändor till bygghandeln osv. Men du har under 30 år aldrig sett något liknande?

Sedemera anser jag det nästintill vara en plikt att behöver man ett verktyg på ett bygge, så tar man det som ligger närmast, vilket i 9,5 fall av 10 ligger i byggherrens intresse.

Att pinka revir runt verktygen på ett bygge så alla ska leta efter "sin" tumstock är precis vad som är fel med dagens arbetsplatser.

Vill TS inte att byggarna använder hens verktyg, se till att de inte är åtkomliga, alltså inlåsta eller liknande.

Det förefaller i mitt tycke gnälligt och att lämna verktyg på ett bygge och sedan klaga på att de används...
Låter som du aldrig varit på en arbetsplats.speciellt en byggarbetsplats.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta, men jag har enklare för att skratta.

Forumet är fullt av trådar där svenska byggare käkar frukost på ahsells eller likvärdig grossist under "arbetstid" , inte tar med sig en regel till att bygga en vägg och behöver åka 6 vändor till bygghandeln osv. Men du har under 30 år aldrig sett något liknande?

Sedemera anser jag det nästintill vara en plikt att behöver man ett verktyg på ett bygge, så tar man det som ligger närmast, vilket i 9,5 fall av 10 ligger i byggherrens intresse.

Att pinka revir runt verktygen på ett bygge så alla ska leta efter "sin" tumstock är precis vad som är fel med dagens arbetsplatser.

Vill TS inte att byggarna använder hens verktyg, se till att de inte är åtkomliga, alltså inlåsta eller liknande.

Det förefaller i mitt tycke gnälligt och att lämna verktyg på ett bygge och sedan klaga på att de används..
då borde man rimligtvis kunna göra avdrag på kostnaden med tanke på att byggarna gärna fakturera för verktyg;
https://www.byggahus.se/forum/threads/hantverkare-fakturerar-foer-verktyg.492934/
 
  • Gilla
maxmsm och 3 till
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta, men jag har enklare för att skratta.

Forumet är fullt av trådar där svenska byggare käkar frukost på ahsells eller likvärdig grossist under "arbetstid" , inte tar med sig en regel till att bygga en vägg och behöver åka 6 vändor till bygghandeln osv. Men du har under 30 år aldrig sett något liknande?

Sedemera anser jag det nästintill vara en plikt att behöver man ett verktyg på ett bygge, så tar man det som ligger närmast, vilket i 9,5 fall av 10 ligger i byggherrens intresse.

Att pinka revir runt verktygen på ett bygge så alla ska leta efter "sin" tumstock är precis vad som är fel med dagens arbetsplatser.

Vill TS inte att byggarna använder hens verktyg, se till att de inte är åtkomliga, alltså inlåsta eller liknande.

Det förefaller i mitt tycke gnälligt och att lämna verktyg på ett bygge och sedan klaga på att de används...
Tar ditt inlägg med en stor nypa salt.
Då man hör att du aldrig varit på en byggarbetsplats.
Tror du på riktigt att det bara är att använda verktyg som finns på bygget.
Med + 10 olika underentreprenörer hur tror du det skulle se ut.
Och jag pratar då om ett villa bygge.
Och nej det är otroligt ovanligt att i byggbranschen äta frukost hos en grossist.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta, men jag har enklare för att skratta.

Forumet är fullt av trådar där svenska byggare käkar frukost på ahsells eller likvärdig grossist under "arbetstid" , inte tar med sig en regel till att bygga en vägg och behöver åka 6 vändor till bygghandeln osv. Men du har under 30 år aldrig sett något liknande?

Sedemera anser jag det nästintill vara en plikt att behöver man ett verktyg på ett bygge, så tar man det som ligger närmast, vilket i 9,5 fall av 10 ligger i byggherrens intresse.

Att pinka revir runt verktygen på ett bygge så alla ska leta efter "sin" tumstock är precis vad som är fel med dagens arbetsplatser.

Vill TS inte att byggarna använder hens verktyg, se till att de inte är åtkomliga, alltså inlåsta eller liknande.

Det förefaller i mitt tycke gnälligt och att lämna verktyg på ett bygge och sedan klaga på att de används...
Det är alltid hantverkarna som gör fel, oftast när det är en privatperson som skall betala för det, men det är aldrig någon som pratar om industriarbetaren som stämplar in för att sedan gå och äta frukosten dem inte han med för att komma i tid till jobbet, eller butiksbiträdet som sjukskriver sig när dem inte får den semestern som dem vill ha.

Summa summarum, människor kommer alltid att vara människor, vare sig dem jobbar i butik, på bygget eller industrin.

Att det skulle vara bra för byggherren
ARJU ARJU skrev:
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta, men jag har enklare för att skratta.

Forumet är fullt av trådar där svenska byggare käkar frukost på ahsells eller likvärdig grossist under "arbetstid" , inte tar med sig en regel till att bygga en vägg och behöver åka 6 vändor till bygghandeln osv. Men du har under 30 år aldrig sett något liknande?

Sedemera anser jag det nästintill vara en plikt att behöver man ett verktyg på ett bygge, så tar man det som ligger närmast, vilket i 9,5 fall av 10 ligger i byggherrens intresse.

Att pinka revir runt verktygen på ett bygge så alla ska leta efter "sin" tumstock är precis vad som är fel med dagens arbetsplatser.

Vill TS inte att byggarna använder hens verktyg, se till att de inte är åtkomliga, alltså inlåsta eller liknande.

Det förefaller i mitt tycke gnälligt och att lämna verktyg på ett bygge och sedan klaga på att de används...
Vad jobbar du med?
 
Om vi utgår från att to det bästa om våra medmänniskor så är det helt enkelt ett missförstånd som ligger i botten. Prata direkt med hantverkarna och arbetsledaren igen och framhåll att verktygen är dina. De får gärna hyra dem av dig unde byggperioden och att du drar hyreskostnaden på slutfakturan. Verktyg som kan anses ha tappat för mycket i värde köps ut av byggaren eller ersätts med likvärdig.

Städ- och rengöringskostnader dras separat.

Meddela vad de är uppe i hittills.
 
  • Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Om vi utgår från att to det bästa om våra medmänniskor så är det helt enkelt ett missförstånd som ligger i botten. Prata direkt med hantverkarna och arbetsledaren igen och framhåll att verktygen är dina. De får gärna hyra dem av dig unde byggperioden och att du drar hyreskostnaden på slutfakturan. Verktyg som kan anses ha tappat för mycket i värde köps ut av byggaren eller ersätts med likvärdig.

Städ- och rengöringskostnader dras separat.

Meddela vad de är uppe i hittills.
Om vi börjar med det fetstilade så nääää va, ts har ju redan påtalat detta för arbetsledaren.

I övrigt håller jag med.
 
T TypRätt skrev:
Visst, men då det inte finns någon överenskommelse eller klargjord hyra känns det inte som att detta skulle godkännas av rätten som ett möjligt avdrag på priset för jobbet. Men du har rätt i att det då istället är upp till företaget att stämma TS för att få full ersättning för arbetet och är det då så att företaget inte kanske haft all personal korrekt enligt upprättade listor så kanske de in i det sista undviker ytterligare granskning. Är det däremot några med rent mjöl i påsen tror jag inte att de skulle dra sig för att stämma TS om det nu inte bara rör sig om sig 2000kr eller annan låg summa som gör det uppenbart oförsvarligt att processa om, så länge det inte gäller rena principer.
Vadå rätten? Som #fsn nämnde behöver inte allt dras till rätten, eller stämningar. Utan man presenterar bara sitt anspråk, eller håller inne på pengar, med förklaring till orsak. Gör man så, så "ligger bollen i byggarens händer". Då är det möjligtvis upp till denne att ta det till rätten. Men betänk följande. Byggaren har olovligen använt, och delvis förstört TS verktyg. TS låter bli att betala 10-20.000kr, som kompensation. Vad ska byggaren säga i rätten? Bråk kan det bli, men byggaren kommer aldrig ta det till rätten (om han inte är väldigt idiotisk).
 
hsd
Byggarna tro säkert att det är detas verktygsbod och när de byggt färdigt så tar de med sig hela boden 😳
 
  • Haha
  • Gilla
EvertL och 3 till
  • Laddar…
oavsätt nationalitet och så vidare hade en klasskompis på bygglinje som tog hem sin verktygslåda över sommaren för han hade sommarjobb på ett större bygge.. med sitt namn och klassnummber på och förvarade den i verktygsboden. andra dagen så såg han en gubb andvända sågen så han gick och kollade och sen gick å sa till "det där är min såg..."ah men jag hitta inte min elr nån i boden så jag tog första bästa"

han fixade problemet med att kolla så inget annat var borta och sen förvarden i bilen.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.