Hej från Lindesberg,

när ni läst det här inlägg kommer ni förmodligen att vara övertygad att
den karln är heltvrikad, knäpp, galen - kalla det vad ni vill !!

Frugan har bestämt - Vi behöver en pool till sommarstället.
En riktig alltså - ingen uppblåsbar 495spänn leksakspöl.
Vi har dessvärre bara en gammal murad brunn som i bästa fall
rymmer 1 (EN) m³ vatten.

Nu kom jag på tanken att använda regnvatten till poolen. Uthuset
(ladan) är nog tillräkligt stor för att tjäna som vattenleverantör (16mx8m)

Och så tänkte jag göra :
1. Montera hängrännor
2. Koppla stuprören till poolen

Frågan gäller vattenkvalitén.
Klarar ett reningsverk av regnvattnet ?

Ännu dummare fråga :

Hur bär jag mig åt att få bra vatten utan regelbunden tillsyn ?
Det är kanske en gång i månad under sommaren vi är där ?

Helt vilse

Hobbit
 
Knäpp? Nä... Du försöker bara lösa ett problem. :)

En pool behöver ju i regel bara fyllas på en gång per år. Sedan tillsätter du ju klor och andra kemiska produkter för att hålla det fräscht. Så i "teorin" borde det gå att nyttja regnvatten. Kräver dock att det faktiskt regnar tillräckligt mycket i början av säsongen. Taskigt med torka och värmebölja (=utan vatten) när du faktiskt vill använda poolen som mest.

Men jag har hört talas om fall där man faktiskt har köpt vatten från brandkåren för att fylla pool. Det kanske är en bättre möjlighet?
 
Två nackdelar med regnvatten i mängder, smuts och Ph-värde. Regnet kommer riva med sig en massa smuts från taket och numera är svenskt regn rätt surt. Båda sakerna går givetvis att fixa med rätt förfilter mellan stuprör och pool.

Bra vatten utan regelbunden tillsyn kräver täckning och bra automatik. Du får kolla upp med poolfirmor vad de har men räkna med att det kostar en bra slant :(

Kommer bli väldigt dyra badtimmar med en rejäl pool, med automatik och för bara en gång i månaden.
 
det är inte så dyrt att be en tankbil komma med vatten, sen så behöver du inte tömma poolen om du gör en mer riktig sådan, dvs gräver ner den. En nedgrävd pool tömmer du aldrig, det som kna bli lite problem är när du behöver fylla poolen, om du bara har 1 kubikmeter vatten i din gamla brunn så finns det risk att ni får dricka poolvatten och det smakar som bekant sådär :D
 
Hobbit skrev:
Hej från Lindesberg,

när ni läst det här inlägg kommer ni förmodligen att vara övertygad att
den karln är heltvrikad, knäpp, galen - kalla det vad ni vill !!

Frugan har bestämt - Vi behöver en pool till sommarstället.
En riktig alltså - ingen uppblåsbar 495spänn leksakspöl.
Vi har dessvärre bara en gammal murad brunn som i bästa fall
rymmer 1 (EN) m³ vatten.

Nu kom jag på tanken att använda regnvatten till poolen. Uthuset
(ladan) är nog tillräkligt stor för att tjäna som vattenleverantör (16mx8m)

Och så tänkte jag göra :
1. Montera hängrännor
2. Koppla stuprören till poolen

Frågan gäller vattenkvalitén.
Klarar ett reningsverk av regnvattnet ?

Ännu dummare fråga :

Hur bär jag mig åt att få bra vatten utan regelbunden tillsyn ?
Det är kanske en gång i månad under sommaren vi är där ?

Helt vilse

Hobbit
Poolen kanske blir full fram mot hösten såvida den inte är extremt liten och takytan du använder extremt stor.
 
Regnvatten får alla pooler stort tillskott av om de inte ligger under tak.

Jag har pool byggd 1978. Den ligger nära huset och är numera inglasad. Om jag skulle sköta den en gång per månad kan jag garantera att ingen skulle vilja bada i den.

Så är det tyvärr.

(Rening, klor, algmedel, bottensugning, uppvärmning)
Ständigt pyssel.
 
  • Gilla
husubbe
  • Laddar…
Jag sammanfattar :

- Köp vatten från brandkåren eller låt en tankbil komma
- Använder du regnvatten : bra förfilter osv
- Dyr automatik och fackfirma om skötseln ska ske automatiskt
- Alternativ : Damm
- Nergrävd pool tömms aldrig

Poolen ska va nergrävd - så det blir nog brandkåren tror jag.
Damm är ingen alternativ (ja visst för mig) men inte för gumman (tyvärr)
En rätt dyr autmatik lär det alltså bli för poolen vill man slippa allsköns dynga och alger

Hur dyrt bara ? - finns ju poolpaket för 19.000 - 25.000
Med pump, reningsverk, förfilter mm.

Hobbit
 
Att din brunn bara rymmer en kubikmeter är inte ett problem. Däremot skulle det ju inte fungera så bra om tillrinningen är dålig. En bekant till mig har en grävd brunn han kan pumpa ett par kubikmeter ur per timme, men magasinet är nog inte på mer än 1,5 kubik. Har du kollat tillriningen?
 
Gräv en stor damm som är tillräckligt djup för att bada i och som har en stor sumpdel med mycket kaveldun, vass, säv, m.m. Har man bara tillräckligt med växter och en bra cirkulation mellan djupdelen och grunddelen så håller sig ett sådant vatten hur fräsht som helst. Har själv badat i en sådan pool, med koikarpar nafsande kring tårna. :)
 
Hobbit skrev:
Hur dyrt bara ? - finns ju poolpaket för 19.000 - 25.000
Med pump, reningsverk, förfilter mm.
Det du vinner i pris förlorar du i tid. En sådan pool lär behöva daglig tillsyn för att hållas badbar.

Troligen behöver du saltvattenpool som kan göra klor av saltet allteftersom, annars tror jag du får det svårt med klordoseringen i en månad utan tillsyn.

Hursomhelst, kontakta en etablerad poolfirma och fråga dem om det ens är görbart att ha en pool med så litet tillsyn. Själv är jag tveksam men det kanske går med automatiskt backspolande sandfilter, "saltvattenklor", dammsugarrobot på botten, riktigt stora solfångare med full uppvärmningsautomatik....

Ja, som du hör så kommer det bli riktigt dyrt och för att bada några gånger per sommar så ska man nog ha pengar så det bränner i fickorna för att kunna motivera det. Tummen-pekfingret-gissning är ett par hundra tusen för en sådan pool, kanske hundra jämnt om poolen är liten. Räkna på vad det blir per badad dag.
 
Milkshaken
hur har det gått HOBBIT?.

Bev det nåt bygge av det eller ?
 
Mina synpunkter!

Att använda regnvatten går bra, bara du får ihop tillräckligt!! Det finns de som har använt åvatten o sjövatten, en ordentlig chockklorering, justering av Ph-värdet o kanske en flockningskudde gör susen! Sen är det bara att låta reningsverket göra sitt. Kan ta lite tid, bara.

Det är inte priset på pool som avgör utan ett bra sandfilter, en timer till pumpen o ett tätt poolskydd.
Filtret blir ju bara smutsig när man använder poolen så angående backspolningen så hör med ett poolföretag.

Har man ett tätt skydd så dunstar inte kloret bort o det kommer inte en massa skräp i poolen heller. (Det finns t o m sk. semesterpuckar att köpa som räcker länge.) För din räckning så skulle jag rekommendera en klorautomat som man fyller med klorpuckar o som då sköter sig själv. Behöver fyllas på någon gång per säsong, kostar mellan 1000:-/1500:-

Gångtiden på pumpen sköter timern om, ska cirkulera visst antal timmar per dag, timer o kontaktor (?) finns på Clas Olssons, ca: 1 000:-. Det är den enda automatiken du behöver!
Är ni inte där o använder poolen så räcker en klorpuck ganska länge. Tätt skydd gör ju att det inte dunstar bort.

Det du däremot bör tänka till ordentligt på är att om något händer med poolen, pumpen eller elen så tar det ju tid innan du upptäcker det!!!
 
Jonas heter jag och detta blir mitt första inlägg på byggahus.

Tänk på att dimensionera pump & filter, alderles för många vill spara in på detta och pumpen får jobba hårt och det kan behövas bytas pump om man vill utöka t.ex. med solfångare framöver.
Tänk på att vattnet ska filteras 4ggr per dygn.

Skulle rekomendera en saltgenerator som nämts tidigare då det kräver lite mindre underhåll. + att det inte luktar lika mycke .. men de är ju tycke & smak.

Sen så är ett bra poolöverdrag viktigt spar mycke jobb med underhåll..
 
Glöm inte pH, ph stiger med saltklorinator och vid höga ph funkar inte kloret. Finns automatik för både klor och ph.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.