Hej,
Vi bygger ett hus och har fått hjälp att gjuta och mura grunden av en stor firma i Göteborg.
Utöver all problem med kommunikation och tekniska missar har jag ett annat problem som jag undrar hur jag ska lösa.
Jag har en verktygsbod med mina verktyg som står på byggarbetsplatsen. Där har killarna som murat lånat fritt av de flesta maskiner som de verkar behöva. Bla, skruvdragare, slagborr, kofötter, skyfflar, hinkar, murslevar, sågar, tigersågar, måttband, tumstockar, spett, släggor, etc. Egentligen tycker jag att det är ok att de lånar maskiner(om de frågat mig först vilket de inte gjort, jag bor bredvid bygget), men när arbetet i övrigt inte blir som jag tänkt blir jag lite less. Vet inte riktigt hur jag ska hantera det, har redan sagt ifrån till deras arbetsledare men dom kör bara på.
Nästan alla maskiner och verktyg är täckta av murdamm o skräp nu. De har också använt en hel del grejer ute i regnet vilket inte känns så gött.
Kan jag tex kräva ersättning eller att de drar av på priset(fast pris)

Tack för tips o råd.
 
  • Wow
  • Gilla
redep och 5 till
  • Laddar…
Eftersom du har fast pris så kall dom ha egna maskiner och verktyg om inget annat avtalats.
 
  • Gilla
redep och 13 till
  • Laddar…
Ja, vi har inte sagt något annat, jag får höra med dom på måndag och se vad de säger.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Det kan vara så enkelt att gubbarna på bygget tror att det är arbetsplatsens bod med verktyg som firman kört dit.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hellwiz och 10 till
  • Laddar…
Ja så kan det absolut vara...
 
  • Gilla
  • Älska
Fageredsanne och 4 till
  • Laddar…
Verktygsbod låter som något man enkelt kan låsa. Om det är fast pris, de inte frågar och det dessutom är andra problem med bygget är väl det ett enkelt sätt att börja. Du kan ju alltid säga att du gärna lånar ut dina prylar om X som du har problem med löses, men till dess är det stopp på gratislån.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Är det svenska byggare?
 
  • Gilla
EvertL och 4 till
  • Laddar…
Spelar det nån roll?
 
  • Gilla
  • Älska
TickyNucker och 20 till
  • Laddar…
S
Skriv att du vill ha 10000kr i avdrag på nästa faktura för verktygshyra/ verktygslitage och att de städar boden.
 
  • Gilla
cillan och 3 till
  • Laddar…
Sittställning
ingvarh ingvarh skrev:
Spelar det nån roll?
Jepp det kan spela roll, kultur har stor inverkan på hur man ser på saker och ting. Låna / mitt / ditt/ gästfrihet etc.

Det kan också ge upphov till bättre råd beroende på.

Det behöver inte handla om rasism, utan förståelse
 
  • Gilla
  • Haha
redep och 38 till
  • Laddar…
ingvarh ingvarh skrev:
Spelar det nån roll?
Nej inte direkt.
Men jag har jobbat inom bygg i trettio år och har aldrig varit med om svenska eller icke svartjobbande byggare lånat verktyg på det sättet du beskriver.
Men är det utländska byggare/svartjobbare så är jag inte det minsta förvånad.
 
  • Gilla
  • Haha
redep och 23 till
  • Laddar…
F
Fotografen Fotografen skrev:
Det kan vara så enkelt att gubbarna på bygget tror att det är arbetsplatsens bod med verktyg som firman kört dit.
Du känner inte att det låter förhålladevis långsökt att det helt plötsligt dyker upp en bod och verktyg som anläggarna plötsligt inte känner igen? Sen så kör firmor runt sånt i en liten container om det etableras på plats.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Du behöver ju i princip stämma dem för att få ut någon ersättning. Att de lånat dina saker är rent krasst egenmäktigt förfarande men det krävs uppsåt för att böter skall kunna tilldömas. I detta fall krävs det ju i princip att du förklarar detta för de individer som är på bygget som idag lånar. Säger du bara det till förmannen så kan det ju alltid skyllas på miss i kommunikationen. Lås boden så är det tydligt, vill du vara än mer tydlig sätt en lapp också med ”privat egendom, ej till låns” med en tydlig stopphand så även icke svensktalande förstår budskapet. Men att utkräva något i efterhand tror jag blir svårt och är nog inte värt besväret. Försök bara få dem att bli klara med det jobb som avtalats, saknas nödvändiga maskiner när dina inte längre finns tillgängliga så kanske de dyker upp ändå när gratisfesten är slut.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
F
Ge dom dina elektriska maskiner när dom är klara och dra av för inköp av nya. Och ta en rimlig ersättning för sanering av övriga verktyg och bod. Då blir dom nog extremt benägna att börja kommunicera på flera olika sätt.
 
  • Gilla
Yderfält och 7 till
  • Laddar…
MrJay
Sittställning Sittställning skrev:
Jepp det kan spela roll, kultur har stor inverkan på hur man ser på saker och ting. Låna / mitt / ditt/ gästfrihet etc.

Det kan också ge upphov till bättre råd beroende på.

Det behöver inte handla om rasism, utan förståelse
Nu har vi haft nästan hälften av hela Europa representerat på vårt bygge och det är mer eller mindre samma synsätt på byggherres verktyg (mina), oavsett härkomst. Det vanligaste är att man kör med egna, lånar från mig om de saknar något och sen tar sig lite mer frihet och ”lånar” mer. Slutar i att man går och svär att hälften av Würth bitsen saknas, de nya maskinerna är smutsiga etc. Men de bygger åt mig så det är väl OK i min värld och så är det löpande..
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.