engs engs skrev:
Har en kollega i sthlm, tror det brukar räknas till civilisationen, vill ha fyrhjulsdrift för de bor högst upp på en kulle med brant backe. Helt omöjligt ta sig upp vintertid och snö/is med annat.
Tur att en hel del har minimal skillnad i förbrukning för AWD då. T.ex. Tesla, VW, Skoda, Audi
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Heja dig! Du menade kanske en beg bil?
ny
 
R Robert-san01 skrev:
Har du inte abb för 130-140kr/m hos ex Tesla eller Ionity är det mer än dubbla kostnaden för att ladda.
Nej, det är bara Ionity som har (haft) sådana extrema påslag. Tesla tar 1:25–1:40 mer per kWh för icke-abonnenter, och är därtill minst 3:70 billigare per kWh (mer off-peak) jämfört med Ionity.

Ionity är i allt väsentligt ett dyrt skitföretag som man bör undvika efter den eventuella gratisprenumeration man får första året med vissa nya bilar.
 
  • Gilla
  • Wow
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
Hoppas verkligen att den föraren inte är representativ för elbilsförare... 1 månad fängelse blev det tydligen.
 
N Nerre skrev:
Hoppas verkligen att den föraren inte är representativ för elbilsförare.
Vilket trams. Varför skulle det vara representativt för förare beroende på drivlina på bilen?

Det visar väl iofs. att även idioter går från BMW till Tesla, men inte mer än så.
 
  • Gilla
  • Haha
djac och 3 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Nu pratade jag om bilreklam, inte bilköpare.

När en tillverkare släpper en ny riktigt bränslesnål modell brukar det vara det som lyfts fram i reklamen.
Ja och när det gäller elbilar ärdet accelerationen från 0-100.
 
engs
N Nerre skrev:
Hoppas verkligen att den föraren inte är representativ för elbilsförare... 1 månad fängelse blev det tydligen.
Använder inte facebook men är deras videospelare sådär usel? Kanske funkar bättre om man är inloggad men det var som nån quicktime-video från 2005.
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Tur att en hel del har minimal skillnad i förbrukning för AWD då. T.ex. Tesla, VW, Skoda, Audi
Ja, väntar på en GTX, behovet av fyrhjulsdrift finns inte i vardagen men ibland saknas det verkligen. Hoppas slippa de plastgrejer för extra fäste jag har i bilen för nödfall idag.
 
Det där var en Facebook reel, hela videon finns tydligen här (länken finns i kommentarerna till den första videon).

https://fb.watch/lGct6Y9Luh/

Verkar som bilen klockades av nån tidigare och polisbilen körde ikapp för att stoppa den.

Edit: Imponerande att flera patruller var på plats så snabbt. Och spontana tanken är att hade det varit i USA hade han säkert blivit skjuten...
 
Redigerat:
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vilket trams. Varför skulle det vara representativt för förare beroende på drivlina på bilen?

Det visar väl iofs. att även idioter går från BMW till Tesla, men inte mer än så.
Jag vet en som kör på gas och han är riktigt korkad.. ;)
 
  • Haha
  • Gilla
magnuse74 och 2 till
  • Laddar…
Jag brukar inte ladda ute något alls, utan laddar min bil hemma till nästan 100% bortsett från idag.
Tänkte att jag hade ju 200 kr på eon kontot och skulle inom maxi så jag kunde ju göra av med lite på den potten då jag tänkte avsluta eon pga de är värdelösa ändå.

Så jag tog snabbladdaden 50kw, ca 10 minuter i affärn och fick i 10,8kWh till hutlösa 79,65 kr.
Så lite snabbräkning, det blev ganska exakt 6 mil på mätaren i bilen, - 13,275 kr milen blir detta omränknat i pengar.
Min i40 drog till och från jobbet ca 0,5 så vi säger avrundat 0,55 - 12,1055 kr milen. på 0,5l/milen blir det 11 kr avrundat.

Då har vi en aspekt i detta då vissa personer på lite olika sociala medier som vurmar för att elbilen är myyyycket billigare (läs "VISSA") som också försöker övertala folk om att elbilen är det enda vettiga.

Jag har en avgift på sista räkningen på 5178kr utan försäkring.
På i40 hade jag en räkning varje månad på fast summa 870 kr månaden, 200 kr i försäkring. Värdeminskning på i40 var 4000 per år.

För den som inte har en möjlighet att ladda hemma eller ladda för under priset jag presenterat gör ju en sån brakförlust ekonomiskt jämfört med en dieselbil :O

Vad är det som gör att dessa "vissa" blir så brutalt fientliga? Är de religiösa på detta ? Eller de blev "experter" när de är lite udda ?
 
  • Gilla
  • Haha
magnuse74 och 2 till
  • Laddar…
Det finns fördelar och nackdelar med elbilar och även bensin/diesel beroende på förutsättningar och behov. Har varit inne på det tidigare, finns inget som är så subjektivt som bilar, men självklart också helt skilda förutsättningar.😃
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det finns fördelar och nackdelar med elbilar och även bensin/diesel beroende på förutsättningar och behov. Har varit inne på det tidigare, finns inget som är så subjektivt som bilar, men självklart också helt skilda förutsättningar.😃
Men ekonomiskt är elbilen ej något på fördelssidan. Inte för den som endast ska ha en bil och ta sig fram och tillbaka. En bil för 80-100 tusen är ju i de flesta fall fullgott och mer ekonomiskt än att välja en elbil som knappt den händige vågar röra när garantin går ut.

En händig kan fixa nästan allting till en i40, man får i värsta fall investera i en felkodsläsare för att byta klossar bak men man har tjänat igen det på ett byte =)

Fördelen för en ny elbil, ja det är ju att de är trevliga att köra, men det är en ny bensin/diesel med i samma klass för 100 tusen mindre =)
 
R Rkarlsson skrev:
Men ekonomiskt är elbilen ej något på fördelssidan. Inte för den som endast ska ha en bil och ta sig fram och tillbaka. En bil för 80-100 tusen är ju i de flesta fall fullgott och mer ekonomiskt än att välja en elbil som knappt den händige vågar röra när garantin går ut.

En händig kan fixa nästan allting till en i40, man får i värsta fall investera i en felkodsläsare för att byta klossar bak men man har tjänat igen det på ett byte =)

Fördelen för en ny elbil, ja det är ju att de är trevliga att köra, men det är en ny bensin/diesel med i samma klass för 100 tusen mindre =)
Som jag noterade subjektivt och utifrån xxxx olika förutsättningar och behov/krav men även ekonomiska möjligheter. 🙂
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Men i prisklassen ca 700 000 och uppåt är elbilen överlägsen ekonomiskt och prestandamässigt (sånär som på räckvidd och tunga släp)?
 
  • Haha
CM1234
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.