Om jag förstått ledningsservitut så kan man inte motsätta sig det. Sen om det är servitut eller dra om ledningen som är lättast för EON får dom ta ställning till. Nåt av alternativen kommer jag försöka få till.
 
Fråga vilken lag de stöder sin rätt att ha ledningen på. Är det ett oinskrivet servitut (vare sig det från början var muntligt eller skriftligt) så gäller det ju inte mot dig om du inte informerats om det.
 
  • Gilla
SarB och 1 till
  • Laddar…
Som grabbar slängde vi stålwire med sten över såna ledningar. Det blev svart i några hus utan att det lämnade några spår.
 
  • Gilla
  • Haha
Kungen_283746 och 1 till
  • Laddar…
EON kan väl knappast kräva ledningsrätt på en ledning som går över ett hus. Brandsäkerhet och så vidare. De kan ju utan problem få rätt att dra den i tomtgräns.
 
  • Gilla
leifherlin
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fråga vilken lag de stöder sin rätt att ha ledningen på. Är det ett oinskrivet servitut (vare sig det från början var muntligt eller skriftligt) så gäller det ju inte mot dig om du inte informerats om det.
EON skriver i meilet: "Enligt jordabalken ska vid överlåtelse av fastigheter förbehåll göras om upplåtelsen, om denna inte är inskriven. Även om förbehåll inte gjorts, gäller upplåtelsen mot er som nya ägare om ni hade eller borde haft kännedom om upplåtelsen".
Av allmänna avtalsvillkoren NÄT 2012K (bifogas) framgår bl a av punkt 7.1, sidan 10, att för utförande och bibehållande av nätägarens anläggningar för överföring av el inom dennes område för nätkoncession skall kunden upplåta mark i erforderlig mån och lämna nätägaren tillträde till berörda fastigheter.


Vid köpet var det ingen diskussion om ledningen.
 
  • Gilla
SarB och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Som grabbar slängde vi stålwire med sten över såna ledningar. Det blev svart i några hus utan att det lämnade några spår.
Det en inkapslad ledning och den enda drabbade skulle ha varit grannen, som är sista fastighet på ledningen.
 
L leifherlin skrev:
Pratade med EON om detta och fått svaret: "Vi förutsätter att det vid ledningens uppförande fördes en dialog och träffades muntlig överenskommelse med dåvarande markägare om rätten att bygga och bibehålla ledningen i den sträckning den har. Vi har i vårt arkiv inte funnit någon indikation på att ledningsägare och fastighetsägare skulle ha varit oense om ledningens lokalisering.”
De har ingen aning om hur det gått till alltså, eller om det ens finns ett servitut.
L Eon skrev:
Även om förbehåll inte gjorts, gäller upplåtelsen mot er som nya ägare om ni hade eller borde haft kännedom om upplåtelsen
Trots att ingen vet om ett servitut någonsin funnits skulle det alltså vara er sak som fastighetsköpare att presumera att ett sånt servitut finns, oavsett om det framförts vid fastighetsöverlåtelsen eller ej.

L Eon skrev:
Av allmänna avtalsvillkoren NÄT 2012K (bifogas) framgår bl a av punkt 7.1, sidan 10, att för utförande och bibehållande av nätägarens anläggningar för överföring av el inom dennes område för nätkoncession skall kunden upplåta mark i erforderlig mån och lämna nätägaren tillträde till berörda fastigheter.
Som jag läser den punkten i de allmänna villkoren rör den främst tillgång till elledningar som finns på en fastighet, den ger inte rätt till att ha ledningarna i sig.

---

Så hur ska man tolka läget i stort då? Jag tycker det finns en rimlig presumtion att ledningar dom funnits någonstans i decennier gör det med rätt. Samtidigt är det ju lite udda att din fastighet matas med markledning, men din grannes med luftledning över ditt hus. Luftledningar känns därtill på utgående, man gör ju inte så längre.

Så i och med att ni köpte huset med en fullt synlig, 50(?) år gammal luftledning över huset borde ni förstått att den nog hade rätt stt finnas och att flyttande på den inte är någon annans ansvar.

Det är möjligt att en rättsprocess skulle ge er rätt, men Eon har mycket att försvara där, så de ger sig nog inte så lätt. Däremot kanske de också vill bli av med ledningen om den börjar bli till åren. Likaså vill ju er granne bli av med den. Så ett förslag om att de gräver ner den mot att ni vardera står för en del sv kostnaden för att få den utbytt i förtid/omdragen är kanske en smaklig kompromiss för alla, i synnerhet om ni skriver på och låter registrera ett servitut för den omdragna ledningen.
 
  • Gilla
SarB och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
De har ingen aning om hur det gått till alltså, eller om det ens finns ett servitut.
Helt rätt, märktes tydligt när dom var här och tittade.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Samtidigt är det ju lite udda att din fastighet matas med markledning, men din grannes med luftledning över ditt hus. Luftledningar känns därtill på utgående, man gör ju inte så längre.
Ett förtydligande. Det är nedgrävd kabel till huset innan mitt, ligger ett par hundra meter tidigare. Sen är det en ganska ny, godkänd luftledning enligt EON, till mitt och grannens hus. Grannen är sista fastigheten på ledningen.

Det är möjligt att en rättsprocess skulle ge er rätt, men Eon har mycket att försvara där, så de ger sig nog inte så lätt. Däremot kanske de också vill bli av med ledningen om den börjar bli till åren.

Tyvärr var inte EON intresserade av att medverka till att bekosta en ny/omdragning av ledningen.
 
Hej,
Eon kan söka ledningsrätt ("ledningsservitut") hos Lantmäteriet. Läs deras handläggarhandbok om du vill ha mer info om den processen. Det är inte säkert att de får ledningsrätt bara för att ledningen har legat där länge. Om de får ledningsrätt utgår en ersättning till fastighetsägaren. Ersättningens storlek bestäms av Lantmäteriet.
 
  • Gilla
Kungen_283746 och 1 till
  • Laddar…
E Erik PS skrev:
Hej,
Eon kan söka ledningsrätt ("ledningsservitut") hos Lantmäteriet. Läs deras handläggarhandbok om du vill ha mer info om den processen. Det är inte säkert att de får ledningsrätt bara för att ledningen har legat där länge. Om de får ledningsrätt utgår en ersättning till fastighetsägaren. Ersättningens storlek bestäms av Lantmäteriet.
Tack för informationen.
 
Har nu meddelat EON att dom får ansöka om ledningsrätt/servitut eller dra om den där den ska vara enligt ritning.
Tack för all information i tråden, återkopplar när jag fått svar från EON.
 
  • Gilla
Kungen_283746 och 6 till
  • Laddar…
H
L leifherlin skrev:
Har nu meddelat EON att dom får ansöka om ledningsrätt/servitut eller dra om den där den ska vara enligt ritning.
Tack för all information i tråden, återkopplar när jag fått svar från EON.
Två tankar jag får, är dels att Lantmäteriet är rätt bollplank i frågan. Sedan funderar jag om båda fastigheterna kan ha haft samma ägare tidigare, i så fall blir det kanske mer naturlig att dragningen tillåtits?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.